Bukefalos 28 år!

samma täcke ute och inne i kallstall?

F

furuskär

står i kallstall och vi har möjlighet att välja bort täckesservice (till en lägre kostnad). nu har jag olika inne och utetäcken men jag funderar på vintern när väl temperaturen kommer att vara ungefär samma ute och inne (brrr). hur bra är det att på morgonen ta av det varma täcket och lägga på ett kallt som hängt vi boxen över natten? skadligt? är det bättre att stå med samma täcke hela tiden och kanske ha två täcken som man växlar mellan med jämna mellanrum? skall tilläggas att hon har hudproblem och det är bra om ho kan få lite ombyte.
 
vi har ingen täckes service i vårat stall men det funkar bra iaf, dom håller sej varma.

har ett shires stormbreaker just nu, med ca 250 gram fyllning, när det blir kallare ska vi byta till ett thermo maste 300 gram fyllning med hals
 
Jag rekommenderar att du antingen byter täcken på morgonen och kvällen(det värms fort upp) eller att du har två täcken och tar av det yttre när hon står inne och klär på det igen när hon går ut. Även om det är lika kallt i kallstall som ute så slipper de blåsten och stallet blir varmare när de stått inne ett tag. Har hon dessutom hudproblem bör du vara noga med att hon inte står och blir svettig i utetäcket på natten.
Jag står i kallstall och tar av täcket på natten, i alla fall så länge som det är så milt som det är nu.
 
Jag tror att det än nyttigt att hästens päls och hud får lufta sig för att må bra och hålla sig frisk. Har du inte klippt din häst så tycker jag att den ska få stå utan täcke på natten dom gånger som hästen inte blivit allt för varm efter ridning. Hästarnas bästa täcke är juh dock deras egna...pälsen...och för att den ska ge bästa skydd så måste den hållas frisk. Som sagt i tidigare inlägg så stor din häst i ett stall som jag antar är dragfritt så det borde inte vara några problem. Hästen tål mer än vad vi tror men vi "klär" gärna på dom när vi fryser. Hoppas du kommer fram till din egen lösning ;)
 

Liknande trådar

Utrustning Hejhej! Vad är era tankar till att ha utetäcke inne under natten? Täckesbyte ingår inte, varken på med ett eller av med ett. Och vissa...
Svar
8
· Visningar
1 439
Senast: Alexandra_W
·
Hästvård Jag har tidigare stått i kallstall (samma luft och temp ute som inne) eller i varmstall där det alltid hållit cirka 10 grader inne. Nu...
3 4 5
Svar
90
· Visningar
9 859
Senast: super
·
Hästvård Min 12-årige Irish Cob valack fick kolik söndag kväll. Igen. Han fick kolik tre gånger förra hösten (stod uppstallad i Frankrike) -...
Svar
5
· Visningar
2 732
Senast: Egonson_
·
Utrustning Det är första gången jag har helklippt häst, och två stycken.:grin: Det jag är osäker på är hur mycket täcken man ska ha på dem. Ja ja...
Svar
11
· Visningar
2 537

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp