Samma verksamma ämne men olika dosering

Rosett

Trådstartare
Tar ibland Naproxen mot migrän. Har använt Naproxen Orifarm, då var doseringsanvisningen 3 tabl vid akut anfall och därefter 1 tabl vid behov, max 5 tabl per dygn.
Senast köpte jag Naproxen Mylan och där står inget om migrän, bara 1 tabl vid behov, max 2 per dygn.
Mängden verksamt ämne är densamma i båda.
Varför är doseringen olika? :cautious:
 
Tar ibland Naproxen mot migrän. Har använt Naproxen Orifarm, då var doseringsanvisningen 3 tabl vid akut anfall och därefter 1 tabl vid behov, max 5 tabl per dygn.
Senast köpte jag Naproxen Mylan och där står inget om migrän, bara 1 tabl vid behov, max 2 per dygn.
Mängden verksamt ämne är densamma i båda.
Varför är doseringen olika? :cautious:
Köper du receptfritt?
Fråga apotekspersonalen!

Det troliga svaret är nog att det är olika dosering om det är migrän eller någon annan värk.
 
Ja receptfritt. På bipacksedeln/asken till Naproxen Mylan står inget alls om migrän.
Det är ju inte en migränmedicin i första hand, precis som Mandalaki skriver. Och därför står det kanske inte i alla bipacksedlar.
Det är dock samma innehåll, det enda som skiljer Naproxen Orifarm och Naproxen Mylan är vem som distribuerar dem. Ibland är det olika tillverkare, andra gånger är det bara en ny klisterlapp uppepå den gamla som visar att det är en annan importör eller så.
Så, det finns inget som hindrar att du använder Naproxen Mylan på exakt samma sätt som du använt Naproxen Orifarm, du lär få samma effekt...
 
Intressant, vid migrän och menssmärtor är maxdosen 1250 mg per dygn, för andra besvär som reumatiska är maxdosen 1000 mg per dygn. Där har du skillnaden. Äter du vid enstaka tillfällen är det lite högre maxdos än om du äter det ständigt (som jag gör). I fass står samma på bägge märkena ang dosering och migrän.
 
Ofta vill olika läkemedelsbolag profilera sig mot någon bestämd åkomma för att fånga köpare. Tex Eeze och Voltaren innehåller båda diklofenak den ena satsar på migränspåret den andra muskelvärk.

FASS på nätet är riktigt bra om man känner sig osäker.
 

Liknande trådar

L
Ekonomi & Juridik OBS – KOPIERA INTE NÄR DU SKRIVER SVAR pga LÅNGT INLÄGG – gör en egen sammanställning med TIPS / RÅD – Tack !!!! Förvirringen känns...
2
Svar
24
· Visningar
5 720
Senast: Lyckan i Halland
·
Foder & Strö För lite mer än ett år sedan.Fick för mig att jag skulle dela med mig av den.Jag är intresserad av foder och hästars beteende så jag...
Svar
6
· Visningar
1 211
Senast: Kaki
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp