Bukefalos 28 år!

Sammandragningar tidigt

C

C_L

Sammandragningar under graviditeten. Hur tänkte ni? Reagerade ni? Agerade?

Vilken vecka fick ni SD och vilka var råden/hjälpen ni fick?
 
Sv: Sammandragningar tidigt

ot är du på pickalurven? Grattis! :banana:

(vila o inte överanstränga sig - är rekommendationen många fått av mina bekanta själv hade jag knappt en enda sammandragning :rofl: )
 
Sv: Sammandragningar tidigt

ot är du på pickalurven? Grattis! :banana:

(vila o inte överanstränga sig - är rekommendationen många fått av mina bekanta själv hade jag knappt en enda sammandragning :rofl: )

Tack :)

Vad skönt för dig!

Jag hade inga heller de två andra gångerna. Stor skillnad denna gång.






Tillägg: Pickalurven betyder väl att man är dragen, full, sleten, på lyset? Inte gravid väl? *skratta*
 
Sv: Sammandragningar tidigt

Jag tror duttan menar att man kan likna graviditeten med ett fyllerus... :D

Grattis :banana:
 
Sv: Sammandragningar tidigt

Fick första sammandragningarna i v. 22 tror jag.
Jag tänkte inte så mycket på det, pratade inte med min BM om det eftersom jag inte oroade mig, jag var så inställd på att om något var fel så skulle jag märka det. :)

Jag försökte hålla mig varm när jag kände att det drog igång, en extra filt eller ned i badkaret. Försökte så gott det gick att slappna av, då mattas det av mycket mycket snabbare.
 
Sv: Sammandragningar tidigt

sammandragningar är normalt att ha, livmodermuskeln tränar inför det stora arbete som ska utföras efter 9 månader...

Jag hade däremot regelrätta förvärkar från vecka 32 med min trea, var inne 3 eller 4 gånger på förlossningen och "blev" stoppad" med Bricanyl sedan CTGkurvan visat värkar med 2 minuters mellanrum. Eftersom jag inte får gå igenom ett värkarbete utan skulle snittas (medicinsk orsak) så fick det inte köra igång på riktigt.
 
Sv: Sammandragningar tidigt

"blev" stoppad" med Bricanyl .

Bricanyl används alltså i det syftet. Då jag frågade läkare som envisades med att peta i mig bricanyl under den vecka jag gick med tok-värkar och väntade att få föda barn så sa de att de gavs i smärtstillande syfte.

Förlåt C_L Helt off topic.

Edit; Slog nu på fass (tänk om jag gjort det innan) och såg att det stod precis det.

Dumt!
 
Sv: Sammandragningar tidigt

sammandragningar är normalt att ha, livmodermuskeln tränar inför det stora arbete som ska utföras efter 9 månader...

Jag hade däremot regelrätta förvärkar från vecka 32 med min trea, var inne 3 eller 4 gånger på förlossningen och "blev" stoppad" med Bricanyl sedan CTGkurvan visat värkar med 2 minuters mellanrum. Eftersom jag inte får gå igenom ett värkarbete utan skulle snittas (medicinsk orsak) så fick det inte köra igång på riktigt.

Vet att det är normalt, men i samband med dåligt övrigt mående samt huvudvärk samt lite väl mkt "tränande" hamnar det utanför "normalt" i mitt tycke.

Är inskriven på akuten och ska komma in om det blir värre.
 
Sv: Sammandragningar tidigt

Jag har haft tidiga förvärkar och regelbundna sammandragningar med barn nummer ett och två, med ettan var jag inne på BB en sväng vid v 33-34, han är sedan född i v 36+3 - jag jobbade samma dag som jag åkte in till BB... Med nr 2 blev jag inlagd i v 31, hade regelbundna (dock inte smärtsamma, men "irriterande") sammandragningar och var öppen 2-3 cm. Blev bricanyl-preparerad och sängliggande - och gick sedan två veckor över tiden...:crazy:
Nu med nummer tre har jag haft sammandragningar då och då sen ca v 30 ( hade sd betydligt tidigare med ettan o tvåan), är nu i v 37. Jobbar fortfarande, men har tagit det betydligt lugnare med allt denna gång. Så mitt råd är VILA.
Hoppas att det lugnar sig för dig.

Hlsn Helena
 
Sv: Sammandragningar tidigt

Sammandragningar under graviditeten. Hur tänkte ni? Reagerade ni? Agerade?

Vilken vecka fick ni SD och vilka var råden/hjälpen ni fick?

Jag hade sd från ca vecka 20 med mitt andra barn, var halvt sjukskriven ett tag (var hemma med barn nr 1 men pappan fick vara hemma på halvtid) sedan blev jag helt sjukskriven, låg till sängs från v.22 och var inne och stoppad ändå några gånger, sd gick över när jag var i v 33, då var jag på stan för första gången på 10 veckor, hon föddes i vecka 33+4 med vatten avgång två dagar tidigare utan värkar:angel:

Så vila, ligg hela tiden, håll dej varm och åk in om du känner att de blir regelbundna sd
 
Sv: Sammandragningar tidigt

Med första barnet - inga förvärkar alls.
Andra barnet - hotande förtidsbörd från V20 och sjukskrivning med ordinerad vila.
Blicanyl 2 gånger.
Gick tiden ut men fick ett för litet barn.
Tredje barnet - sammandragningar från V21.
Hotande förtidsbörd vid V25 med inläggning och bricanyl.
Det hela lugnade ner sig och jag kunde återgå till jobbet i vecka 30 och gick sedan över tiden en vecka och fick ett normalstort barn.
 
Sv: Sammandragningar tidigt

Jag har haft sammandragningar sen v 24 ungefär, men oroar mig inte så mkt över det. Jag har fått det 2 ggr när jag legat platt i sängen och nån gång när jag varit ute och gått. Sen har jag fått nån halvsammandragning när jag har kämpat ihjäl mig för att cykla min idiot-tungtrampade cykel till jobbet i motvind! En gång fick jag det på jobbet då jag gick i en kulvert med rätt mkt neråtlut. Jag tog lååååånga steg och tyckte det kändes roligt för så fort hade jag aldrig gått i hela mitt liv (det blåste om öronen) och så hårdnade magen och jag fick stanna till och gå med korta steg för det stramade.. gissa om att alla glodde, måste sett märkligt ut :rofl:

Men som sagt, jag tror det är naturligt.. om man inte har det jätteofta förstås! eller sammandragningar som gör rent ont!
 
Sv: Sammandragningar tidigt

Vet att det är normalt, men i samband med dåligt övrigt mående samt huvudvärk samt lite väl mkt "tränande" hamnar det utanför "normalt" i mitt tycke.

Är inskriven på akuten och ska komma in om det blir värre.
När jag hade mina förvärkar så fick jag order om att lägga mig ner och vila och se om det gav med sig. Lugnade det sig inte på en bra stund (minns inte, en timme kanske) så skulle jag komma in. Men oftast ger det med sig om man vilar.
 
Sv: Sammandragningar tidigt

Tack alla för svar.

Glömde skriva, är i 20 + 0 i morgon, och har missfall färskt i minnet.

Just nu är det lugnt men så har jag inte heller gjort annat än surfat hela dagen :o:angel:


Vila, ja det behöver jag, men blir tokig av att inte kunna göra något.
 
Sv: Sammandragningar tidigt

Ja, men tänk på att vilan bara är tillfällig och att det kommer något gott av det. Då kanske det inte är så långtråkigt.

Ta itu med grejer som du inte hinner göra men som du borde. Till exempel sätta in kort i album. Radera gamla kort från hårddisken, eller skicka in digitala kort för framkallning. Läs alla böcker som blivit liggande...

OJ, det var visst min lista på stillasittande saker som JAG borde göra:D

p.s med barn nummer två så hade jag rejäla sammandragningar från v 12, efter 40 v kom det ut en 5-kilosgosse med kejsarsnitt d.s
 
Sv: Sammandragningar tidigt

Jag hade sammandragningar med båda mina grabbar..Men inte mer än att det avhjälptes med vila...
Nu gjorde jag iofs inget annat än vilade pga kraftig foglossning....Men gå och handla med stor kundvagn är inte att rekommendera...:o



Inte heller besöka alldeles för roliga sidor som medför kraftiga asgarv.....:o


Ha bara lagom tråkigt!!
Ska jag komma och mata dej med chokladpraliner??
Spela fia med knuff??
Vändåtta??
Uno???
 
Sv: Sammandragningar tidigt

Jag fick rätt tidigt, i v 20 kanske om jag inte minns fel.
Men dock bara om jag lyfte tungt eller ansträngde mig på ngt sätt.

Försökte att ta det lite lugnt bara så gick det över.
 
Sv: Sammandragningar tidigt

*KL*


Tack igen för svar!

Känns mkt lugnare idag, huvudvärken har släppt men jag blir lätt mkt varm, bara jag rör mig.

Avvaktar att åka in, har pratat med dom och kan ju komma när jag vill.

Får för en gångs skull massor av kontorsjobb gjort :D
 

Liknande trådar

Gravid - 1år Jag har fått en tid för att operera kompartment i vänster underben. Operationen sker under narkos. Kommer vara i vecka 19-20 vid...
Svar
14
· Visningar
1 714
Senast: Guldaskig
·
Övr. Barn Jag är lite rådvill... dottern vill ju ha ett husdjur, och jag har tittat på massor av olika djur som kanske kunde funka men jag vet...
2 3
Svar
42
· Visningar
4 083
Senast: Amha
·
Övr. Barn Är det bara jag som ställer mig undrande till nyttan av all denna ledighet från skolan? Jätteskönt för barnen att få avbrott ibland, men...
6 7 8
Svar
157
· Visningar
8 171
Senast: Soapbubble
·
Gravid - 1år Igår blev jag sugen på sushi. Jag är gravid i vecka 26 imorgon och har varit ganska restriktiv med många sorters mat. Men jag läste på...
Svar
16
· Visningar
1 721
Senast: Roheryn
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp