Sammankoppla två datorer?

MinIan

Trådstartare
Jag och sambon har börjat fundera på om det går att "sammakoppla" två datorer med varandra, typ som ett nätverk.
t.ex om man vill spela ett spel mot varandra, med varsin dator utan att behöva internet.

går det?
hur ska man göra?
vad behöver man för grejer?

Tacksam för hjälp :)

Sv: Sammankoppla två datorer?

"typ som ett nätverk"? Det är ett nätverk. Behöver nätverkskort (förslagsvis gigabit) i båda och en nätverkskabel mellan och det är allt. Om allt är inställt på auto kommer datorerna automatiskt få IP-adresser i 169.254.0.0/16-blocket, vilket duger för att spela.

Delar ni båda internet genom en router är ni dock redan sammankopplade i ett nätverk och kan spela utan att behöva gå via internet.

Sv: Sammankoppla två datorer?

Okej, ja vi brukade ha internet på båda datorerna, nu när vi har byggt om lite har vi kopplat ifrån ena datorn, båda hade sladd ifrån modemet, blir dom sammankopplade då?
hur ska man göra för att dom ska söka upp varandra? om du förstår vad jag menar..

nätverkskort har man väl redan i båda datorerna?
annars kan man väl inte använda internet? eller är jag helt ute och cyklar?
eller är det speciella kort just till det?

mycket frågor :)

Liknande trådar

IT & mobiler Någon här som vet om man kan göra något åt att laptopens bildskärm tappar ljusstyrka? Kan man åtgärda eller byta ut skärmen på något...
Svar
2
· Visningar
168
Senast: MJLee
·
IT & mobiler Har en gammal MacBook som är typ 13 år. Den funkar ok men börjar bli ganska trött och hänger sig ofta. Har kollat runt på nya datorer...
Svar
2
· Visningar
297
Hemmet Mitt vardagsrum är trångt och omysigt. Min plan för att råda bot på detta har varit att slänga ut gamla, stora soffan och det stora...
Svar
17
· Visningar
776
Senast: MiaMia
·
Tjatter Notera ny regel i fetstil! Regler: Var snälla mot varandra och mot LL, tänk på att det är en lek! Varje spelare ska varje dag avlägga... 48 49 50
Svar
988
· Visningar
16 660
Senast: qitis
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka