sammetstäcke

• Utrustning
  • Trådstartare Trådstartare qwert
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 12
  • Visningar Visningar 2 237
Q

qwert

hej.
är det någon som kan förklara för mig om sammetstäcke fyller någon funktion? förutom att det är snyggt.

Sv: sammetstäcke

Ja, det är dyrt, opraktiskt och skrytigt också = fungerar bra om man vill visa upp sig. Gärna i kombination med hästvärldens med hästvärldens mest obegripliga "uppfinning" = den flätade svansremmen med snörmakerier.

Vissa (JW) sammetstäcken har ett funktionsfoder som transporterar bort svett/fukt från hästen. Som vilket svetttäcke som helst. Men sammeten i sig fyller inte någon jätte funktion.

Svansfläta är snyggt!!!:p

Jag är ju inte i tävlingsvärlden så jag har noll koll på alla nymodigheter. Lever kvar i hur hästhållning på landet var för 15 år sen...

Men tänkte köpa/sy fleecetäcke till nya hästen som inte hade något och fick se massa sammetstäcken som gjorde mig fundersam.
Men då fyller inte sammettyget någon funktion alltså.?
slipper jag fundera på det =)

Sammet är snyggt, hyfsat dyrt, och visst - förvarar man det i normal rumstemp. så värmer det lite också (jag använder ofta lång sammetskjol vintertid). Men det är inget man låter hästen ligga i boxen (och bajset...) eller hagen (med eventuell lera...) :crazy: Med andra ord, hyfsat värdelöst som hästtäcke, i mina ögon ;)

Den enda funktionen är väl egentligen att det möjligen skyddar en nytvättad polerad häst från damm medan man väntar på t.ex. uppvisning, tävling eller liknande, utöver det är det rent estetiskt.

Problemet med sammet är bara att det är ett av de värsta materialen som finns vad gäller att suga åt sig damm... Så även om hästen håller sig ren så lär ju inte täcket hålla sig snyggt särskilt länge.

*KL*
Ursäkta om jag inte kan låta bli att låta spydig, men jag är så less på alla dessa riktigt dumma och onödiga modegrejer inom ridsporten. Svanssnören som inte kan vara under svansen för det går inte att tvätta dem om det kommer bajs på, täcken som inte tål något, "stallkläder" i vitt i material som suger åt sig hår och skit, stalljackor som inte funkar i kylan eftersom de antingen är tajta långkappor eller slutar i midjan. Och så värst av allt, slit och släng-lädervarorna i kemikaliegarvat läder, en industri där människor och miljö far extremt illa. USCH!

Eller alla kabelstickade eller "luddiga" tröjor, som helt uppenbart används av folk som INTE packar sitt eget hö :grin:

(blir lika faschinerad varje gång jag får hem Horze-katalogen, för där är det mycket av den varan :angel:)

Det också! :D

Jag tycker att det behövs en debatt om hur mycket mode och lyx det egentligen är rimligt att omge sig med i stallet. Dels för att det påverkar hästsporten på ett ganska obehagligt sätt med lyxhetsen, och dels för att det är slöseri och miljöförstöring att köpa nya grejer vart och vartannat år.

Fast det ligger nog utanför denna tråds ämne!

*delvis kl*

Som alltid så är det ju helt valfritt att köpa funktionella/icke funktionella saker och att välja sina tillfällen då tex en kabelstickad tröja funkar perfekt.

Liknande trådar

Utrustning Undrar över skillnaderna mellan "originalet" Equiband och de billigare varianterna som Catago. Verkar fylla samma funktion men det...
Svar
1
· Visningar
312
Senast: Kristall10
·
  • Låst
Utrustning Vad behöver jag för utrustning för att lägga i tappade broddar på hästen? Min häst tappar snabbt broddar med nuvarande hovslagare vilket... 5 6 7
Svar
132
· Visningar
4 939
Senast: Görel
·
Utrustning Hej hej! Jag letar sidepull just nu och undrade om det här hade någon hävstångs effekt? Förlåt i förväg om det är en dum fråga😅
Svar
14
· Visningar
1 356
Senast: iliedtoday
·
Utrustning Vill ha någon typ av hökudde/hönät eller vad mer det kan kallas (?) för fodring på marken ute i hagen som är enkel att fylla på. Köpte... 2
Svar
29
· Visningar
1 604

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka