Sammy ett år! (bilder)

Heulwen

Trådstartare
Om en vecka så fyller vår fina blåa brittkille ett helt år och i födelsedagspresent ska han få en kastrering. Väl behövligt då han tyranniserar vår lilla (kastrerade) honkatt här hemma och går runt och ropar dagarna långa efter någon som vill ställa upp. :D

Han har växt till sig ganska fint sedan han kom, trots att han redan var 5 månader när han flyttade in. Tanken var att han skulle bli avelshanne i Tyskland men hans tilltänkta hem tänkte ha honom instängd ensam i en källare mellan parningarna så uppfödaren ångrade sig. Vår granne har hans halvbror och systerson (tror jag det var) och fixade så han hamnade hos oss istället.

Sammy då:

smalsammy.JPG


Sammy nu:

fo%CC%88nsterhuvud.JPG


sammybritt.JPG


sammyfo%CC%88nster.JPG


Hans päls har blivit lite ful och han har även blivit lite tunn, även om det inte syns på just dessa bilder, men vi hoppas att det ska bli bättre efter kastration. Någon gång i framtiden kanske vi tar honom på en utställning bara för att se vad domaren tycker, vi kan ingenting om britters standard men jag vet ju att det finns folk här (missfideli?:angel:) som kanske kan säga om han verkar rastypisk. Växer britter mycket länge till?

Sedan måste Isis och Taz självfallet vara med på ett hörn också :love::

tazisisihop_.JPG
 
Sv: Sammy ett år! (bilder)

Grattis Sammy!!!
Angående rastypiskhet så syns det ju att han är britt :D
Öronen är väl kanske några nummer för stora, men har en bra placering. Risken finns dock att du får kritik på storleken. Jämför med denna pojke som har extremt bra öron
BRI%2005.JPG


Annars ser huvudet bra ut, man kanske hade kunnat önska sig större kindpåsar men å andra sidan är britter sena i utvecklingen och vissa senare än andra. Abbie breddade sig fortfarande mellan år 3 och 4. Som kastrat är inte det så viktigt heller. Hur han ser ut i kroppen är ju svårt att se på bilderna :angel: Han ska vara cobby, dvs kort i kroppen. Pälsen ser bra ut på bild i alla fall.

Abbies bror när han var 1 år och 2 månader :crazy: Yoga måste ha haft raketbränsle i tuttarna :confused:
22755853.jpg
 
Sv: Sammy ett år! (bilder)

Aha, ja det var ju lite skillnad på öronen där, ja.
Dem var dock ännu större förrut :D:

sammysoffan.JPG


Då kommer han förmodligen växa lite ett tag till då, nu väger han närmare 6 kg. Är det en normalvikt eller lite under för en vuxen britt?


Vilken söt mjölk mustasch han har. :love:
 
Sv: Sammy ett år! (bilder)

6 kg är en bra vikt tycker jag, då har han en bra stomme och storlek. Med tanke på att han ser ganska ungdomlig ut fortfarande så kommer han nog gå närmare 7-8 kg i alla fall, när han är runt 4-5 år.

Simon är häftig, ja, önskar att jag behöll honom som avelshane nu när det sket sig med Abbie. Men, men.

Inför utställningar tar man fram saxen och formar lite, svårt att påverka storleken, men trimmar man stråna uppe på toppen så kan man runda av dom rätt ordentligt. Likaså svansen, den ska inte vara spetsig, så man "trimmar" av toppen lite så den får en rund rundning lägst ut.
Så man kan fuska lite ;)
 
Sv: Sammy ett år! (bilder)

Tackar för tipsen. :bow:

Såg nu att bilderna är missvisande för hans svans, den är rundare:

sammytok.JPG


Vet du förresten någon sida man kan se vilka utställningar som hålls/var och när?
 
Sv: Sammy ett år! (bilder)

Är det SVERAK-utställningar så finns dom på
http://www.sverak.se/SVERAK/Utstallning/index_utstallning.htm

IDP och andra har jag tyvärr ingen koll på. Om jag hinner komma på plats och är ledig så kan jag hjälpa dig om du ställer i Sthlm. Om allt går som det ska så bor jag där från 1/6 men mer än så vet jag inte.

Jag tror kastreringen kan hjälpa mycket med breddningen och om han breddar sig mer kommer han växa i öronen bättre.
 
Sv: Sammy ett år! (bilder)

Vad betyder 2-cert? Funderar på att ställa ut en gång i sommar men innebär 2-cert att dem måste ha ställts ut innan?
Vad kul, vore ju super med lite tips från någon som vet på utställningen. :)
 
Sv: Sammy ett år! (bilder)

Vad betyder 2-cert? Funderar på att ställa ut en gång i sommar men innebär 2-cert att dem måste ha ställts ut innan?
Vad kul, vore ju super med lite tips från någon som vet på utställningen. :)

När man ställer ut så tävlar man i första hand om att vinna sin klass. Du kommer tävla mot blå kastrerade hanar som inte har tagit några titlar än. Den som vinner klassen och kommer över 93 poäng får ett cert, kort för certifikat då. Certen för kastrerade katter utan titel kallas CAP, motsvarande för okastrerade katter kallas CAC.
Tar man certet kan man tas upp för NOM, nominering. Då tar domaren ut sin bästa i ditt fall kastrerade hane i kategori III, dvs korthår. Blir man NOM tas man upp i panel, där ska alla domare sen rösta på sin favorit (här kan din domare rösta på nån annan om nån annan domare har haft en finare katt hos sig) och vinner man panelen så blir katten BIS, Best in Show.

2-certare betyder att det är en individuell utställning per dag. Ställer man båda dagarna och vinner sina klasser så får man alltså 2 cert på en helg. Eftersom det krävs 3 cert för att få första titeln (i ditt fall Premier, för okastrerade heter första titeln Champion) så är 2-certare bra eftersom man då får 2 cert på en helg och bara behöver ställa ut en till. Men det är helt fritt att bara ställa ut ena dagen.
 
Sv: Sammy ett år! (bilder)

Okej, några titlar siktar vi inte på att han ska få så det får räcka med en utställning. Vore kul att få en bedömning bara, men om han tycker att det är helt okej att ställas ut och vi tycker att det är kul så kanske det kan göras om. Men jag tror inte riktigt han har rätt psyke för det, han kan vara lite blyg ibland.
 
Sv: Sammy ett år! (bilder)

Börja med att testa, det är en bra start. Abbie är ju också lite blyg, ser mest ut såhär
21472985.jpg

:o :o

Trots den glädjeyttringen blev hon bästa lila britt på den utställningen :banana:
 
Sv: Sammy ett år! (bilder)

:D Stackars gumman. Kan tänka mig att det kommer se liknande ut här.

*kl*

Drygt 70 som kollat tråden men ingen mer än missfideli som kan med att kommentera?
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp