Samojed som bits.

Nu spånar jag helt, är hunden genomgången av vet? Vi hade nämligen en hund när jag växte upp som högg hans absoluta favorit människa (nära vän till familjen). Började med att han högg mot armar och ben, då mer tjuvnyp. Mamma och hennes var ute på promenad och hunden hoppar upp och hugger hen i ansiktet, helt till synes utan trigger. Det gick bra, ytliga skador och hunden betedde sig som vanligt direkt efter. Mamma åkte direkt till veterinären då hon misstänkte smärta, och vi barn var små så hon var livrädd att han skulle bita oss med, visade sig vara en hjärntumör och han avlivades. Tänker om det kan vara något sånt?
Som sagt den hunden gjorde aldrig nått mot oss i nära familjen men hans favorit människa i hela världen högg han, tänker att det liknar senariot lite iaf.
 
Vad gör hunden när man sätter på munkorg?
Har nog aldrig träffat en hund som går att hantera i övrigt som inte tolererar munkorg efter lite snabb tillvänjning. Tom de rabiata (av rädsla el aggressivitet) brukar fungera att ha på munkorg problemet är då att ägaren inte kan FÅ PÅ munkorgen. Jag är en ytterst flitig användare av munkorg i arbetet.

Dä (och andra) ska ju inte behöva bli biten av en så stor hund.
Tillägg:(eller hund öht utan hänsyn till storleken)
Enligt utsago fick den panik, jag har inte prövat och tänker inte göra det utan att på ett positivt sätt lära in det. Eftersom hunden har ganska hög integritet vill jag inte ge mig på den. Men får jag inte ordning på beteendet utan, så vill jag att det lärs in. Lite som @Sel skriver så vill jag att det ska ske genom tillvänjning.
 
Riskerar ni inte att flytta problemet om hunden klipper förbipasserande om den går framför? (Tänker om folk kommer för nära och hund inte kan hantera situationen).
Eller är det bara ägarna som hon klipper?
Nä, den tuggar bara på den som håller i kopplet. Den bryr sig inte om förbipasserande.
 
Jag antar att det var första gången husse försökte med munkorg?
Kan du testa? Det är ju en fördel att vara van och snabb så är det inte obehagligt. Så länge man är rädd för att bli biten slappnar man knappast av tänker jag. Även om det bara hindrar bett så är det bättre än att bli biten. Det gör ont och skadar deras relation.
Japp, det var första gången. Sen hade de, i min mening, fel sorts munkorg. Vi jobbar vidare med de åtgärder de fått. Ska ge det en dag eller tre, får jag inte bort bitandet så blir det ju munkorg i alla fall.
 
Jag har haft 2 samojeder och min moster har haft 2. Alla 4 jättetrevliga hundar, vänliga mot allt och alla. Min moster tävlade i LK 3 och lägre klass spår med ena tiken.
Ska prova att inte kapa tråden men svarar iaf. Ja jag tror absolut inte att dom är obildbar på något vis men dom som jag personligen har haft på kurs de senaste året har inte haft någon ägare med lydnadsabitioner. 2 st va kullsyskon som skulle användas till drag och 2 stycken va helt radom med helt okunniga ägare. Men lite typiskt för människor som går valp/allmänlydnad så handlar det ofta om människor som inte har så mycket erfarenhet av hundar sedan tidigare och samojeder är kanske inte en helt enkelt hund att börja med- speciellt inte om man köpt dom för att dom är söt snarare än för sina egenskaper.. Tyvärr blir det ju som för så många andra - dålig reklam för hundrasen snarare än att någon accepterar det faktum att dom själv kanske gjort för lite.
 
Nä, den tuggar bara på den som håller i kopplet. Den bryr sig inte om förbipasserande.

Hejvild gissning här...
Frustration över att sitta i kopplet + en viss oro eftersom det har blivit så mycket konflikter i just den situationen? Jag tänker att det här med att fysiskt korrigera en hund med stor integritet snarare lär göra att den visar långfingret än samarbetar, och att det här är en variant av det.
I och med att den tydligen bara biter ägarna så känns det som att det är där någonstans felet sitter, det första bettet kanske bara var unghundsflams men de reagerade fel och nu tror hunden att man ska attackera när man är ute och går i koppel.
Eller så tycker den helt enkelt att det är så dödens tråkigt att gå i koppel att den gärna tuggar lite på husse eller matte så det blir liv i luckan, vad vet jag...
 
Hejvild gissning här...
Frustration över att sitta i kopplet + en viss oro eftersom det har blivit så mycket konflikter i just den situationen? Jag tänker att det här med att fysiskt korrigera en hund med stor integritet snarare lär göra att den visar långfingret än samarbetar, och att det här är en variant av det.
I och med att den tydligen bara biter ägarna så känns det som att det är där någonstans felet sitter, det första bettet kanske bara var unghundsflams men de reagerade fel och nu tror hunden att man ska attackera när man är ute och går i koppel.
Eller så tycker den helt enkelt att det är så dödens tråkigt att gå i koppel att den gärna tuggar lite på husse eller matte så det blir liv i luckan, vad vet jag...
Njae, jag ser ingen frustration, det skulle jag göra. Annars så är resonemanget inte fel.
Sen biter den inte mig, men den biter på alla andra som tar den i koppel. Den biter inte heller på den som håller i kopplet, om jag går bakom. Så vad jag har sänt ut för signaler kan man fundera på. Lite som @Monstermom gjorde. :) Men det är ju lite strunt samma, men det hade nästan varit lite enklare om den åtminstone hade gnagat lite i mina byxor.
 
@Blandrastik , har du träffat den något mer sen sist och sett mer av den?
Ja. Och vi jobbar vidare på konceptet att ge/visa/lära in ett beteende som inte är förenligt med det oönskade beteendet. Dvs jag skiter i varför hunden gör som den gör, utan jag jobbar utifrån att det är inlärt även om jag verkligen hade velat ha ett "varför".
De får enbart gå ut korta vändor och de vändorna ska vara väldigt uppstyrda, vi ska lära hunden bära en leksak och eller kommandot "framför". Det fungerar faktiskt, men för att säkerställa att det inte blir återfall hade jag nog gärna velat klura ut vad som ligger bakom beteendet.
 
Intressant. Det här låter väldigt likt labben som jag messade dig om för några månader sen.
Han biter bara matte i familjen, och hon är också favoriten och den som gör "allt" med honom.
Det är också något som "hängt med" från han var liten valp. Han bet för hårt redan då, och har inte reagerat på de vanliga tricken typ att man piper och visar att det gör ont.
I hans fall tycker dock matte att han ser konstig ut i blicken, inte arg precis kanske, men inte lekfull alls. Nej, ta tag i, lägga ner, hålla fast, allt bara triggar honom mer.
Jättefin i lek med andra hundar fattar jag det som.
Nu testade de att kastrera och det han gjort STOR skillnad. Typ att jag tror inte hon blivit biten alls sen dess.
Ska skicka länken till den här tråden till henne.
 

Liknande trådar

Hundhälsa Hej! Jag har en hanhund på ungefär 1,5 år. Han är min första hund, så jag skulle behöva lite hjälp på traven. Han ska nu börja på...
Svar
10
· Visningar
1 201
Senast: Grazing
·
Övr. Hund Jag kom att tänka på min allra första hund hon var 1 år när jag köpte henne och jag var 19 år och det var den mest fantastiska tiden i...
2
Svar
33
· Visningar
2 715
Senast: Linda_A
·
Övr. Hund Jag har en labbe tik som är ett år. Som valp var hon ganska tuff men när det kom till människor så tyckte hon det var läskigt. Inte så...
Svar
6
· Visningar
650
Senast: Trassel12
·
  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
27 710
Senast: Snurrfian
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Dressyrsnack 17
  • Annonsera mera VII
  • Ridskoleryttare

Omröstningar

Tillbaka
Upp