Samojed som bits.

Hon gjorde verkligen ingenting, mer än vände sig mot matte ett par gånger och ville inte riktigt gå med mig. Det kan jag köpa, vi känner inte varandra. Men sen så pinnade hon bara på vid min sida.Vid ett flertal tillfällen så tittade hon upp mot mig även nån gång mot mina händer och jag hann tänka att "Nu...,nu klipper hon till" men det hände inget. Visst handlar det mycket om energier, vad man utstrålar. Men mannen i huset som, åtminstone försökte, anlägga en strängare ton mot hunden kom inte undan. Ofta brukar hundar ha en lägre profil mot de som bullrar mest. Då ofta männen. Men inte i det här fallet.
Vanligtvis, men om han bullrar för att han är osäker sänder han ut den energin och då är det inte konstigt att den reagerar.
 
Vanligtvis, men om han bullrar för att han är osäker sänder han ut den energin och då är det inte konstigt att den reagerar.
Visst är det så. Matten kan nog också sända ut fel energier, fast jag tycker inte att det borde generera att hunden klipper till. För mig hade det varit mer normalt om hunden slängt lugnande signaler efter matte. Eller åtminstone varit konsekvent. Men jag hittar som sagt inte den röda tråden.
 
Visst är det så. Matten kan nog också sända ut fel energier, fast jag tycker inte att det borde generera att hunden klipper till. För mig hade det varit mer normalt om hunden slängt lugnande signaler efter matte. Eller åtminstone varit konsekvent. Men jag hittar som sagt inte den röda tråden.
Har dom tydliga klara regler för hunden annars? Dvs den vet hur den ska bete sig i olika situationer utan problem och visar trygghet i sitt beteende?
 
Har dom tydliga klara regler för hunden annars? Dvs den vet hur den ska bete sig i olika situationer utan problem och visar trygghet i sitt beteende?
Ja, det tycker jag. Tex när vi tar paus i promenaden för att prata så lägger eller sätter sig hunden nästan direkt och ligger och softar. Man skulle kunna tänka sig att den borde stöka runt mer. Den är synnerligen trevlig och för övrigt lätthanterlig. De är dessutom deras tredje samojed, paret sysslar med lite drag och andra aktiviteter. Jag uppfattar det som en lugn, balanserad och trevlig tik. Som går där på trottoaren med svansen käckt i knorr, trippandes bredvid matte. Sen tjong, så bara biter den. Och jag är den första att säga att hundar mycket sällan "bara helt plötsligt...vad det nu är" Utan de säger till först, det är bara att man inte ser det. Men det här ser verkligen inte jag.
 
när min hund kom till mig så visste hon inte hur hårt man fick leka med människor. Hon kunde gå bredvid mig helt som ingenting och sen bita mig i handen. Inget elakt eller aggressivt alls utan jag uppfattade det som en typisk "jag har tråkigt kom igen matte" och att hon inte visste sin styra gjorde att hon tog i onödigt mycket.
Säkert helt ute och cyklar men skriver det iaf..

Annars tänkte jag direkt på smärta av utrustning alt nått med underlaget. Att hunden tex får ont i tassarna på grus och helt enkelt får nog efter en stund.
 
Har vi nån Samojed/spets-kunnig här? Jag jobbar som problemhundsutredare och har en kund som har en ung Samojedtik på sex månader. När hon ringde mig och sa att hunden bet efter hennes händer och ben när de var ute och gick koppelpromenader samt att den gjorde utfall mot bilar. Så tänkte jag mig mer en unghundsvalpfjant som gillade handskar. Eller en unghund utan "av-knapp" något som jag tycker blir vanligare och vanligare.
Men den här är superklurig. Träffade matte, husse och hund på stan. När jag träffar nya hundar så hälsar jag aldrig på hunden, tittar inte på den utan står en bit ifrån och snackar med ägarna. Vi bestämde att de skulle gå, jag skulle vara en bit bakom och få se "eländet". Hunden gav mig en lång blick och vi började gå. Vi gick och vi gick. När vi varit ute i säkert en halvtimme och hunden bara spatserade bredvid både husse och matte, andra hundar barn och diverse fordon passerade. Så började jag undra vad jag gjorde där. Vi bestämde att jag skulle stå kvar i ena änden av en cykelväg och matte skulle gå iväg med hunden. När hund och matte var så långt borta att jag knappt såg dem, så skriker matten till. Hunden har bitit henne i låret så att de har gått genom byxorna och blivit hål. Jag är rätt bra på att se triggers, jag såg jäklar i havet ingenting. Även om det var långt så brukar man ju se en hand som far upp, ett möte vad som helst som kan påverka. Sen fortsatte vi, så fort jag var i närheten uppförde sig hunden, så fort avståndet var långt nog så klippte hon till. Husse blev biten genom handskarna.
De har försökt korrigera på klassiska maner, med att ryta "nej" ta tag i, men aldrig blivit våldsamma. Det har bara triggat hunden. Hon gör det med andra som går ut med henne också, vilket jag inte fick se då inga andra var så sugna längre på att gå ut med hunden. Då gick jag iväg med hunden och då hände återigen ingenting, hon bara gick där och spankulerade bredvid mig. Och då har jag inte tagit på, eller tilltalat hunden, utan bara gått iväg med den.
Det jag bara inte kan fatta är vad är det hunden gör? Vad försöker den säga? Vallar den? Bromsar den? Eller är det bara inlärt?
Lite OT men alltså vad är det med samojeder?! Samojeder har blivit lite inne grej i vissa kretsade på vår lilla ort och alla kommer till brukshundklubben och ber om hjälp för att dom är mer eller mindre orejeliga. Alltså jag lovar dom har avskräckt varenda aktiv medlem på klubben att någonsin kolla mot en Samojed.

Står dom inte bara och oupphörligt skäller så har dom diverse olater för sig som gör att de skulle behöver privatlektioner hellre än en vanlig allmänlydnad.

Ah förlåt ingen hjälp i problemet tyvärr. Tillägg såg att ni diskuterat om det kan vara rasbundet beteende. Av den lilla (och dåliga erfarenhet) jag har av rasen så kan inte heller jag dra mig till minnes att någon direkt använt tänderna.
 
Lite OT men alltså vad är det med samojeder?! Samojeder har blivit lite inne grej i vissa kretsade på vår lilla ort och alla kommer till brukshundklubben och ber om hjälp för att dom är mer eller mindre orejeliga. Alltså jag lovar dom har avskräckt varenda aktiv medlem på klubben att någonsin kolla mot en Samojed.

Står dom inte bara och oupphörligt skäller så har dom diverse olater för sig som gör att de skulle behöver privatlektioner hellre än en vanlig allmänlydnad.

Ah förlåt ingen hjälp i problemet tyvärr. Tillägg såg att ni diskuterat om det kan vara rasbundet beteende. Av den lilla (och dåliga erfarenhet) jag har av rasen så kan inte heller jag dra mig till minnes att någon direkt använt tänderna.

Jag har haft 2 samojeder och min moster har haft 2. Alla 4 jättetrevliga hundar, vänliga mot allt och alla. Min moster tävlade i LK 3 och lägre klass spår med ena tiken.
 
när min hund kom till mig så visste hon inte hur hårt man fick leka med människor. Hon kunde gå bredvid mig helt som ingenting och sen bita mig i handen. Inget elakt eller aggressivt alls utan jag uppfattade det som en typisk "jag har tråkigt kom igen matte" och att hon inte visste sin styra gjorde att hon tog i onödigt mycket.
Säkert helt ute och cyklar men skriver det iaf..

Annars tänkte jag direkt på smärta av utrustning alt nått med underlaget. Att hunden tex får ont i tassarna på grus och helt enkelt får nog efter en stund.
Tycker bara att då borde hunden åtminstone tugga lite på mig med. Eller åtminstone nypas lite.
 
Tycker bara att då borde hunden åtminstone tugga lite på mig med. Eller åtminstone nypas lite.

Kanske men jag tänker direkt på hur tex min förra hund va. Hon sa aldrig till nya personer som passade henne om det va nått. Antog alltid det va pga hon inte hade förtroende/kände dom tillräckligt väl.

(Man ska inte... men om man jämför med barn så är det ju vanligt att barn "biter ihop" hellre än klagar osv i nya sällskap)
 
  • Gilla
Reactions: Sel
Jag har haft en samojedunghund på kurs som enligt ägarna betedde sig så. Den var hur trevlig som helst på kurstillfällena så jag blev rätt paff när de avlivade den pga ”rage”.
 
Lite OT men alltså vad är det med samojeder?! Samojeder har blivit lite inne grej i vissa kretsade på vår lilla ort och alla kommer till brukshundklubben och ber om hjälp för att dom är mer eller mindre orejeliga. Alltså jag lovar dom har avskräckt varenda aktiv medlem på klubben att någonsin kolla mot en Samojed.

Står dom inte bara och oupphörligt skäller så har dom diverse olater för sig som gör att de skulle behöver privatlektioner hellre än en vanlig allmänlydnad.

Ah förlåt ingen hjälp i problemet tyvärr. Tillägg såg att ni diskuterat om det kan vara rasbundet beteende. Av den lilla (och dåliga erfarenhet) jag har av rasen så kan inte heller jag dra mig till minnes att någon direkt använt tänderna.

Vad det är med samojeder?...

Det där låter ju inte rastypiskt över huvud taget. Det är ju en jättetrevlig ras med generellt väldigt lättsamma individer med olika energinivå. Vet inte vad det är för exemplar du har träffat?? Lite nyfiken på vilka det är...
 
Senast ändrad:
Vad det är med samojeder?...

Det där låter ju inte rastypiskt över huvud taget. Det är ju en jättetrevlig ras med generellt väldigt lättsamma individer med olika energinivå. Vet inte vad det är för exemplar du har träffat?? Lite nyfiken på vilka det är...
Jag också! Är visserligen "bara" på min första samojed men jag har faktiskt aldrig hört talas om att det skulle vara ett vanligt problem O_o
 
Angående Samojeder på brukshundsklubben som skäller så tänker jag att många som skaffar samojed tänker att dom ska vara föriga och vilja träna för att många ändå har mycket energi - men så får dom en egensinnig spets som behöver en del aktivering men på ett annat sätt än ägarna tänkt/vill. Så då får en understimulerade samojeder med egna idéer - vilket då borde leda till frågan ”var är det med folk som skaffar hundras utan att fatta vad dom har i kopplet” (@machafuko @Millicent @Is )
 
Angående Samojeder på brukshundsklubben som skäller så tänker jag att många som skaffar samojed tänker att dom ska vara föriga och vilja träna för att många ändå har mycket energi - men så får dom en egensinnig spets som behöver en del aktivering men på ett annat sätt än ägarna tänkt/vill. Så då får en understimulerade samojeder med egna idéer - vilket då borde leda till frågan ”var är det med folk som skaffar hundras utan att fatta vad dom har i kopplet” (@machafuko @Millicent @Is )


Som en bekant som nödvändigtvis skulle ha en akita och ville träna lydnad. Hon fick jobba stenhårt hela tiden, och allt jag kunde tänka var att hon hade haft så mycket roligare med en hund som var intresserad. De var duktiga, men hon ville ju tävla.
 
Angående Samojeder på brukshundsklubben som skäller så tänker jag att många som skaffar samojed tänker att dom ska vara föriga och vilja träna för att många ändå har mycket energi - men så får dom en egensinnig spets som behöver en del aktivering men på ett annat sätt än ägarna tänkt/vill. Så då får en understimulerade samojeder med egna idéer - vilket då borde leda till frågan ”var är grejen med folk som skaffar hundras utan att fatts vad dom har i kopplet” (@machafuko @Millicent @Is )

Ja, var precis på väg att skriva att om man skaffar en i tron att den kommer bli en lysande stjärna på tävlingsplan eller om man tror att det är en stor fluffig sällskapshund (vissa är ju det, många inte). Då kan man bli chockad. :cool::devil:

Men utöver understimulans eller sånna ”missförstånd” så är det ju generellt inte en ras som har problem med det som nämndes ovan. Skall, javisst - men inte heller som det framstod här. Det är väl i alla fall min uppfattning.
 
Angående Samojeder på brukshundsklubben som skäller så tänker jag att många som skaffar samojed tänker att dom ska vara föriga och vilja träna för att många ändå har mycket energi - men så får dom en egensinnig spets som behöver en del aktivering men på ett annat sätt än ägarna tänkt/vill. Så då får en understimulerade samojeder med egna idéer - vilket då borde leda till frågan ”var är det med folk som skaffar hundras utan att fatta vad dom har i kopplet” (@machafuko @Millicent @Is )
Precis så! Känns som att det i många fall är något sådant som är boven :angel:
 
Är det ett aggressivt bett, dvs blir hunden plötsligt arg, biter morrande så att säga, ett raseriutbrott? Eller "bara biter" den, dvs ett bett som kan betyda vad som helst, fast det ju får allvarliga konsekvenser?
 
Det kan ju komma om ni lär känna varandra, eller su ställer krav. Jag gillar inte att bli biten så jag hade nog satt på en munkorg så länge och sen kunnat jobba med beteendet utan att få ett garnityr i benet.
Det var ett förslag som kom upp tidigt. Men nu var det var den lilla detaljen att husse hade raskt köpt en munkorg och satt på hunden, första gången den bet, då hade det blivit panik. Så min fundering var att klicka in hunden och lära den att munkorg är okej. Det är fråga om vad som tar längst tid. Eftersom jag hoppas och tror att bitandet är nåt sorts symtom på nåt annat. Att jag försöker klura på det istället för att lära in munkorg.
 

Liknande trådar

Hundhälsa Hej! Jag har en hanhund på ungefär 1,5 år. Han är min första hund, så jag skulle behöva lite hjälp på traven. Han ska nu börja på...
Svar
10
· Visningar
1 217
Senast: Grazing
·
Övr. Hund Jag kom att tänka på min allra första hund hon var 1 år när jag köpte henne och jag var 19 år och det var den mest fantastiska tiden i...
2
Svar
33
· Visningar
2 736
Senast: Linda_A
·
Övr. Hund Jag har en labbe tik som är ett år. Som valp var hon ganska tuff men när det kom till människor så tyckte hon det var läskigt. Inte så...
Svar
6
· Visningar
731
Senast: Trassel12
·
  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
28 184
Senast: Snurrfian
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Vikten av unghästbete
Tillbaka
Upp