Samsovningsråd...

Mitten

Trådstartare
Ja, alla kloka, jag (vi) har beslutsångest! Hjälp mig med era kloka insikter är ni snälla!

Min ljuvliga dotter sov snällt i egen säng sitt första år (hon ville inte sova med oss, det gick bara inte). Efter en omgång magsjuka flyttade vi över henne till oss (hon var då runt ett år). Sedan dess har hon inte kommit ifrån vår säng :o. Det blev helt enkelt mysigt och bekvämt. Vi behövde inte gå upp när hon ville äta och sånt, och det var så myyyysigt att hon äntligen ville kela med oss på natten!

Nu är Snorpan 2 år. Hon tar myyyycket plats i sängen ;) och hon nattas genom att en av oss lägger sig med henne (och går upp sen när hon somnat). Vi diskuterar fram och tillbaka om eventuell överflyttning av barn till sitt rum. Det ligger bara ett par steg bort och hon har en juniorsäng så hon kan gå upp själv och komma till oss. Problemet är att vi kommer till olika beslut varje dag! Å ena sidan är det sååååå mysigt att ha henne hos oss, jag blir nästan stressad av att inte ha henne att trängas med. Jag älskar att ha henne nära. Min man är av exakt samma åsikt. Men, vi väcker varann alla tre. Hon ligger helst på tvärsen, och jag har fortfarande ont i fogarna och svårt att hamna rätt med henne i sängen. Plus att det vore trevligt med mer ... låt oss kalla det vuxentid ;).
Och vad är bäst för henne? Vissa tycker ju att det är en självständighetsgrej att sova själv, och att det ger inre trygghet, andra tycker att närhet is da shit. Och skall vi börja flytta över henne så måste ju VI vara 100% övertygade om att det är en bra grej. Jag velar fram och tillbaka om det finns något mjukt sätt, nåt typ 'sov där du vill'-sätt, men hur skulle det gå till att börja med det? Det bästa skulle ju vara om hon fick gradvis flytta över i sin egen takt. Men hur BÖRJAR man med det så hon förstår?

Vi pratar i hennes rum om att sängen är mysig och att hon skall sova där, och mamma och pappa ska sova i andra rummet, men jag tror inte riktigt hon förstår även om hon nickar och säger jaaaaa och myyyysigt ;)

Hur har ni gjort, ni som är lika veliga som vi?

Sv: Samsovningsråd...

Alice sover fortfarande med oss, hon är också 2 år.

Dock har vi nu kommit fram till att det är dags att hon flyttar in i eget rum eftersom nästa barn kommer i Aug och den "tar över" platsen i våran säng.

Men vi ska bygga in en säng i väggen i hennes rum innan hon kan flytta in dit och med en bror som har byggfirma hamnar inte det icke betalda jobbet som prioritering för honom. Men han har ju lite tid på sig att fixa klart det.
Fast vi vill att hon ska få chansen att komma in i rutinen att sova där innan syskonet kommer, så snart börjar vi tjata:D.

Men jag tror inte att det varken stjälper eller hjälper barnet i trygghet om den sover i eget rum eller inte som liten (eller stor).

Trivs ni med det så fortsätt, men som du nu skriver att ni stör varandra så är det väl värt att testa. Jag kan inte tänka mig att hon kommer att ta skada. Ni finns ju där bara några steg bort.
Annars kanske ni kan ha hennes säng i ert rum?

Kan hon inte börja med att sova i egen säng bredvid er?

Vi har nu tagit bort långsidan på spjälsängen. Sen blir det juniorsäng och kanske flyttar vi ut den också... Men vi vet inte ännu. Det beror på om han vill eller inte. Hans rum ligger 1 m bort från vårt. Ev. ställer vi in en vuxensäng hos honom tills han kan sova själv.

Han har ju alltid haft svårt att sova utan vår omedelbara närhet, så vi tar det lugnt :)

Det enklaste är nog att ni lägger henne i hennes säng på kvällen så att hon somnar där och sedan lär hon nog komma in till er i allafall i början. Då får ni både och ;)
Det är lurigt det där för det är ju så mysigt men det är ju inte mysigt längre om ingen får sova ordentligt.
Mina barn var helt olika, sonen ville inte sova i egen säng utan han sov hos mej medans dottern vägrade :o:eek: sova hos mej som bebis. När hon var runt året ville hon däremot sova hos mej och då det blev lite trångt med två barn i sängen så skaffade jag helt enkelt en större säng:D
Mina barn somnade oftast i sina sängar och kom till mej sedan på natten fram tills de var runt 3-4 år. Då började de sova hela natten mer stadigvarande i sina egna sängar även om de då och då kom över.

Det viktiga är ju som du skriver att ni kommer fram till hur ni ska göra. Det ska ju kännas bra för alla parter. Kanske kan hon börja sova middag i sin egen säng (om hon nu sover middag) för att både ni och hon ska känna att det är mysigt att sova i egen säng?!

Så här har vi gjort: vår 3-åring som alltid sovit dåligt (hon vaknar fortfarande 1-fler ggr/natt) sover med pappa i dubbelsängen och jag sover med vår lilla tjej i annat rum (innan hon kom till världen sov vi alla tre i samma).
Dock nattar vi alltid i 3-åringens säng, en vanlig vuxensäng (ligger tills hon somnar och går då ut). Plockar sen med henne in i dubbelsängen när pappan lägger sig.

Som du förstår blir det ingen vuxentid i sängen men detta sätt tycker vi är bäst. Stör ni varandra mycket och ändå vill sova ihop så rekommenderar jag trippelsäng (3 vanliga ihop eller dubbel+enkelsäng).

Vill ni gå mot att hon nu ska börja sova själv så rekommenderar jag nattning i hennes säng (som gärna får vara stor så ni kan ligga där precis som ni brukar i er säng) och sen får ni ta ställning till - om hon vaknar - hon ska bäras över eller inte (många barn går inte av sig själva utan ropar bara på föräldrarna även om rummen är nära).

Barnen är små så kort tid och sen vill de kanske inte ens kramas så om man inte bestämt tycker att det inte fungerar att samsova så kan man ju fundera på varför det är så himla viktigt att de ska ligga själva. Det lär de sig tids nog.

Lycka till!

Annars kanske ni kan ha hennes säng i ert rum?

Den får inte riktigt plats tyvärr... och hennes rum är precis intill, mittemot, ca 3 meter emellan.
Min bror gjorde så att han lät barnet somna i deras säng och sen bar de över till deras rum, så kunde de vakna och komma in när de ville - men jag tycker det känns jobbigt att flytta på henne efter hon somnat, det kan ju bli jätteläskigt att vakna någon annanstans då.

Det enklaste är nog att ni lägger henne i hennes säng på kvällen så att hon somnar där och sedan lär hon nog komma in till er i allafall i början. Då får ni både och ;)

Det är lite så jag skulle vilja att det fungerade, men jag är nervös för det där nattandet i hennes säng - nu är allt så odramatiskt, hon somnar på en kvart inne hos oss liksom, jag är rädd för dramatik och gråt och en fight som jag kanske inte riktigt är redo att ta? Det är därför jag inte riktigt vågat börja. Jag vill inte börja och sedan ge upp.

Det viktiga är ju som du skriver att ni kommer fram till hur ni ska göra. Det ska ju kännas bra för alla parter. Kanske kan hon börja sova middag i sin egen säng (om hon nu sover middag) för att både ni och hon ska känna att det är mysigt att sova i egen säng?!

Det är en jättebra idé, lunchsovandet är inte lika laddat på något sätt :). Det skall jag prova. Men då blir det ju bara på helgerna, annars är hon på dagis - så då blir det så uppstyckat?

Barnen är små så kort tid och sen vill de kanske inte ens kramas så om man inte bestämt tycker att det inte fungerar att samsova så kan man ju fundera på varför det är så himla viktigt att de ska ligga själva. Det lär de sig tids nog.

Lycka till!

Precis så tänker vi också ungefär varannan dag :D. Vi älskar att ha henne i vår säng, det är myspys! Det enda är ju att jag och till viss mån hon sover lite illa. Vi väcker varandra. Ja, plus vuxentid-delen då, men den går ju att ordna på annat sätt :).

Vi nattar våra barn (3.5 & 1) i sina egna sängar i sina egna rum. Lugnt och sansat. Vissa nätter sover dom hela natten i sina sängar, vissa nätter kommer dom redan vid 01tiden till vår säng. På så vis hinner vi få lite "vuxentid". Vi sa från början att våra barn skulle sova i egna sängar och det gjorde storebror första månaderna men när det var dags för att börja jobba så funkade det inte alls så han fick sova hos oss när han vaknade på natten. Lillebror har varit väääldigt krävande nattetid och sov intill mig första 7 månaderna sen började vi så smått natta honom i sin egen säng.

Jag tycker denna varianten funkar bra. För egentligen sover jag bäst utan barn i sängen, sambon säger samma sak men vi är änd inte eniga om att ta striden på natten så dom sover vidare i sina sängar när dom väl vaknar.

Får ni inte plats att utöka er säng alls? Typ istället för en 180 säng kanske ni får plats med 220? Lite extra space gör gott! Jag håller med, det är tokmysigt att samsova men tvååringar tar MYCKET plats!

Fast jag tror att även en 3-meters-säng blir för liten :D Hon tränger ut mig, vi delar på 1/3 av sängen liksom :eek:.

Vi har garderober på sidan som inte går att öppna med hennes säng där. Det är så svårt, idag har jag en dag när jag tycker att hon kan få sova inne hos oss tills hon lessnar själv :D Underbara unge!

Det är en jättebra idé, lunchsovandet är inte lika laddat på något sätt :). Det skall jag prova. Men då blir det ju bara på helgerna, annars är hon på dagis - så då blir det så uppstyckat?

Jag tror inte att det spelar så stor roll att det bara blir på helgerna, då blir det ju en lugnare övergång bara.
Men, det viktigaste är att du om tio år kan se tillbaka på den här tiden och minnas den som mysig och kunna le åt minnet. Det spelar ju egentligen ingen roll var de små sover, bara de sover. Jag lovar att det var längesedan jag fick ha äran att ha mina barn sovandes i min säng ;) de är 18 och 20 nu och tiden går så oerhört fort. För bara ett litet tag sedan var de helt beroende och nu är de stora på väg ut i vida världen med all den trygghet jag försökt ge dem :love:

En annan variant är ju att du och pappan turas om att sova i hennes säng så ni får sträcka ut er (om hennes säng är en fullstorlek vill säga, annars kan det bli trångt! :D

Vi har faktiskt delat på oss nu, trots att vi har en 280 säng. Jag sov inte bra med nya bebisen och samtidigt hålla koll på Sam hela nätterna så han inte skulle lägga sig ovanpå eller så. Föräldramys kan man göra på andra ställen, å andra sidan har vi aldrig varit några kvällsgosare, vi föredrar mitt-på-dagen-sex och somnar gärna för oss själva.

Det är lite så jag skulle vilja att det fungerade, men jag är nervös för det där nattandet i hennes säng - nu är allt så odramatiskt, hon somnar på en kvart inne hos oss liksom, jag är rädd för dramatik och gråt och en fight som jag kanske inte riktigt är redo att ta? Det är därför jag inte riktigt vågat börja. Jag vill inte börja och sedan ge upp.
Ett prov behöver väl inte vara dramatiskt? Visar hon att hon inte är mogen är det väl inte att ta ett steg tillbaka samma sak som att ge upp?

Känner inte att jag riktigt kan formulera vad jag tänker, men jag försöker lite till. :D

Jag skulle, i er situation, prata med barnet under dagen: ikväll ska vi somna i den här sängen, ikväll ska vi sjunga/läsa/kramas/vadninugör i den här sängen... Vänja barnet vid idén. Och när kvällen kommer göra som planerat och se hur barnet reagerar. Går det bra - toppen! Annars är det bara att gå in till stora sängen och göra som ni brukar där. Jag skulle då göra det innan det blir jobbigt och hemskt, just för att barnet inte ska behöva vara ledsen i onödan, men ändå visar tydliga tecken på att det inte funkar.

Gick det att förstå någonting?

Ni kan väl göra samma nattningsrutin men lägger er i hennes säng. Vaknar hon på natten kanske en madrass ni kan lägga er på eller att hon får komma in.

Rasmus går väldigt i vågor, lätt att natta ena veckan sen nästa springer han upp 800 ggr! Vissa mornar får vi gå in och väcka honom och andra kommer han in till oss redan efter midnatt!

vaknar hon mycket på natten? En variant är ju att låta henne somna i er säng och lyfta över henne när hon har somnat. Hon är ju så pass stor att hon kan gå tillbaka till er om hon vaknar.

Nej, hon vaknar knappt alls på natten. Kanske en gång, då stoppar hon in nappen och somnar om, oftast. Ni har ju rätt allihop i att det inte är en sån stor grej egentligen, jag tror det stora problemet är att vi inte riktigt vet vad vi vill. Jag tror dessutom att JAG (och även min man) skulle sakna henne jättemycket om hon inte sov hos oss... även om vi ibland längtar efter lite sängutrymme :)

Ni kan ju variera er lite efter tycke och smak? Jag hör till dem som tycker att det går finfint att vara lite inkonsekvent och det är först när något är ett ordentligt problem som det krävs mera fasta rutiner.

Tuva har varit sjuk till och från ett par veckor nu och har då sovit hos oss. Nu har våran kvällsrutin fallerat totalt.

Hon har alltid varit knölig att söva, sen dag 1 i princip. Hon vill vara vaken sent på kvällen och somna mellan oss i vår säng.
Det är sådär för hon röjjer i vår säng ett bra tag innan hon somnar. Jag vill sova innan henne och blir jätte irriterad på att hon tar 30-45 min på sig att somna. Vi har dessutom en 1,40 säng (ny ska köpas...) så det är trångt.

Nu lägger vi henne i sin säng. Hon vill att man sjunger för henne. Visst. MEN ibland sitter jag och sjunger en halvtimme och hon har fortfarande inte somnat. Går jag ut blir det gallskrik.
Nu sitter hennes pappa hos henne efter flera omgångar gallskrik.

Förut gick det lägga henne jättesmidigt. Sjunga litenstund sen säga godnatt. Vart hon ledsen gick man in och gjorde om proceduren så sov hon på max 3 ggr.

Nu är det hemskt. Hela kvällarna går åt till nattning.
Snart testar jag 5 m-m. Men jag avskyr när hon gråter så :( Men vill kunna koppla av och vila nångång och få gå och lägga mig TIDIGT.

Senast ändrad:

Liknande trådar

Småbarn Hej, Önskar lite input här men om ni ska döma och ge kommentarer om hur taskigt det är att inte låta barnen sova med föräldrar kan ni...
Svar
17
· Visningar
1 093
Senast: Blyger
·
Katthälsa Världens underbaraste katt deppade ihop helt när vi kom hem med en bebis. Vi har två barn sedan tidigare, den minsta var 2 när katten...
Svar
8
· Visningar
917
Senast: Tualma
·
Kropp & Själ Jag har haft problem med att det kryper och rycker i benen på kvällar och nätter sedan jag brände ut mig i våras. Det blev än värre när... 2
Svar
23
· Visningar
1 166
Övr. Barn Lite osäker på om tråden hamnar rätt nu, då frågeställningen gäller ett mera helhetsomfattande perspektiv än själva barndomen. Mod får... 6 7 8
Svar
148
· Visningar
10 784

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka