Samtal från Iran?

• Äldre
  • Trådstartare Trådstartare MM
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 17
  • Visningar Visningar 3 885

MM

Trådstartare
Det är någon som ringer konstant till min mobil och det står att samtalet kommer från Iran.

Hur kollar man upp vart numret kommer ifrån?
Jag hittar inget när jag googlar.
Mitt nummer är dessutom hemligt. Finns inte att få tag i av säkerhetsskäl.

Får man skriva ut numret?
Isf är det 00989194119650.

Sv: Samtal från Iran?

Hm. De senaste dagarna har jag fått flera samtal om dagen "från Microsoft". Till min väggtelefon hemma. Man hör att samtalet kommer långt bortifrån, dålig linje, olika människor som ringer men alla pratar engelska med vad jag uppfattade som Indisk brytning. Det är helt klart lurendrejeri, dom vill att man ska sätta sig vid sin dator och "reda ut" nåt fel som uppstått. Ha ha.

I början var jag artig och sa nej tack, nu bara lägger jag på. Det är SÅ irriterande, jag får flera påringningar om dagen!

Kan det var samma samtal du får?

Jag har fått samtal ifrån Kina. Jag hittade något på nätet, svarar man eller ringer upp så kopplas man vidare på någon linje som kostar multum. Eller nåt sånt. Tjäna pengar på en vill dom i alla fall.

Så svara inte.....

Nu har dom lämnat ett meddelande på min svarare. Det hörs lite dåligt men dom pratar utländska och det kanske är iranska. Vet inte riktigt hur det låter.
Men tänker inte svara när dom ringer.
Säkerligen något fuffens.

vemringde.se kan du ju skriva in om detta nummer för att varna andra. jag har själv skrivit om ett nummer som tydligen ska vara från USA. De skickade sedan ett sms och med återställningkod för mitt microsoftkonto.

Jag har fått samtal ifrån Kina. Jag hittade något på nätet, svarar man eller ringer upp så kopplas man vidare på någon linje som kostar multum. Eller nåt sånt. Tjäna pengar på en vill dom i alla fall.

Så svara inte.....

Men jag "måste" svara eftersom jag inte har någon nummerpresentatör på väggtelefonen (vill inte lägga mer pengar än nödvändigt på den eftersom vi mest använder mobilerna). Jag kan inte sluta svara när telefonen ringer...

Men dom vill alltid att jag ska sätta mig vid datorn och följa deras anvisningar. Ja, numera kommer dom aldrig så långt, jag hör på en gång på knastret i luren att det är dom så jag lägger på. Men jag är LESS!!

Dom ger sig verkligen inte.

Nån gång borde dom väl ge upp?

Lena F, hur länge har dom hållit på att ringa dig?
Hela dagarna eller hur många ggr per dag?

Senast ändrad:

Det har bara hållit på i kanske 4 dagar, men 3 - 4 gånger om dagen, en viss tid mitt på dan. Samtidigt måste jag svara ifall det är nåt viktigt.....

Mig ringde de på fasta telefonen i flera veckors tid. Första gångerna hann de berätta att de ringde från Microsoft, sen lade jag på luren efter att de frågat "yu spik engliss"?

Det är någon som ringer konstant till min mobil och det står att samtalet kommer från Iran.

Hur kollar man upp vart numret kommer ifrån?
Jag hittar inget när jag googlar.
Mitt nummer är dessutom hemligt. Finns inte att få tag i av säkerhetsskäl.

Får man skriva ut numret?
Isf är det 00989194119650.

Det finns flertalet appar som blockerar oönskade telefonnummer.... truecaller är ett t.ex....

Hm. De senaste dagarna har jag fått flera samtal om dagen "från Microsoft". Till min väggtelefon hemma. Man hör att samtalet kommer långt bortifrån, dålig linje, olika människor som ringer men alla pratar engelska med vad jag uppfattade som Indisk brytning. Det är helt klart lurendrejeri, dom vill att man ska sätta sig vid sin dator och "reda ut" nåt fel som uppstått. Ha ha.

I början var jag artig och sa nej tack, nu bara lägger jag på. Det är SÅ irriterande, jag får flera påringningar om dagen!

Kan det var samma samtal du får?

Det har nog skrivits några hundra tidningsartiklar om exakt det vid det här laget;)

Det finns flertalet appar som blockerar oönskade telefonnummer.... truecaller är ett t.ex....

Truecaller är inget jag rekommenderar. Saxat ur ett varningsmeddelande jag fick från en vän:

Truecaller i din mobil är en säkerhetsrisk

På hemsidan www.truecaller.com kan man ladda ner en applikation till sin smartphone. Applikationen ger dig tillgång till världens alla telefonböcker. D.v.s. nummerupplysningen i din mobil, fast med alla andras telefonnummer också. Den fungerar på följande sätt:

En person laddar ner appen. I samma stund som appen laddas ner, töms den egna telefonboken och skickas ut i cyberrymden och blir tillgänglig för alla andra som har appen. De kan då gå in och söka på namn och nummer i telefonböckerna för att få tag på personer.

Senast ändrad:

På iphone kunde man inte blocka nummer med truecaller, bara se att det var försäljare - så jag slängde min app. Med iOS7 kan man blocka nummer direkt i telefonen istället.

Hur har jag kunnat missa det?! Jisses! Vad är det dom vill? Ta sig in i ens dator? Antar jag...

Ja. De säger att du fått virus och bara du kopplar upp dig så hjälper de dig att rensa datorn. Men istället installer de ett fjärrstyrningsprogram för att komma åt dina uppgifter.

Det kluriga är ju att Microsoft faktiskt har engelskspråkiga arbetare (som talar engelska med tydlig indisk brytning) som sitter utomlands och ringer upp en och går in genom logmein för att fixa ens dator.

Men de ringer ju när man kontaktat dem för hjälp och inte bara hipp som happ sådär.

Men de ringer ju när man kontaktat dem för hjälp och inte bara hipp som happ sådär.

Precis. Såhär skriver Microsoft själva:

Undvik bedrägeri
Microsoft skickar aldrig ut e-postmeddelanden med bifogade filer om det inte har efterfrågats av kunden. Vi ringer inte heller upp för att be om personlig information eller bank- och kortinformation. Om du får oombedd e-post eller telefonsamtal som påstås vara från Microsoft och som efterfrågar personlig information eller ber dig klicka på länkar: radera meddelandet eller lägg på luren.
Microsoft ringer inte upp för att erbjuda datorhjälp om du inte har begärt det.
I den här typen av bedrägeriförsök ringer internetbedragarna upp och hävdar att de kommer från Microsofts Tekniska Support. De erbjuder sig att hjälpa till med dina datorproblem. När bedragarna har vunnit ditt förtroende försöker de stjäla från dig och förstöra din dator med skadlig programvara, virus eller spionprogram.

Trots att polisen kan spåra telefonnummer så använder förövarna ofta kontantkortstelefoner eller stulna mobilabonnemang.

Var skeptisk mot alla oombedda uppringningar. Dela inte med dig av någon personlig information.

Liknande trådar

Kropp & Själ Fick idag tid för operation, för jag behöver ta bort min gallblåsa. Tiden är om två veckor, och i brevet var det med papper där det står...
Svar
7
· Visningar
807
Senast: bollen__
·
Relationer Hej! Vill väll mest skriva av mig. Jag och mitt nu ex hade varit tillsammans i 4 år och bott ihop i 3 år. Jag hade ett samtal med...
Svar
6
· Visningar
990
Senast: cewe
·
Juridik & Ekonomi Jag vet inte vad jag vill med tråden men,, jag behöver lämna. Jag har koll på alla bostadsköer, privata hyresvärdar och blocket bostad... 8 9 10
Svar
187
· Visningar
25 264
Skola & Jobb Hej alla bukefalos medlemmar. Jag har tröttnat på att inte ha några mål i min karriär och att ett jobb är något man går till endast... 2
Svar
21
· Visningar
1 250

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka