Samvetsfråga

• Utrustning
  • Trådstartare Trådstartare Jardina
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 20
  • Visningar Visningar 1 528
J

Jardina

Hur ofta smörjer ni era läderridstövlar??
Skulle nu kunna sitta upp på hästen med smutsiga ridstövlar??

Är det bara jag som är en sån pedant :smirk: att jag smörjer mina efter varje gång jag har ridit och aldrig skulle kunna rida med leriga eller smutsioga stövlar ???:o :D

Sv: Samvetsfråga

Alldeles för sällan. och jag har inga problem att rida med lite smutsiga stövlar. Knappt någon som ser ute i skogen ändå. :D

Putsar bara om jag ska nånstans eller om dom är väldigt smutsiga. Så himla leriga blir dom sällan, jag går ju inte omkring med dom, jag sitter ju på hästen..

Brukar inte ha speciellt leriga skor7chaps/stövlar när jag hoppar upp. Ingen jättel4erig hage att hämta hästar i, de kommer för det mesta, grusväg och grusplan in till stallet och hoppa upp på grusplanen när man ska ut.

Men jag försöker väl se hyfsat "ren" ut när jag ska ut men är inte pedantisk...

Jeg er ikke så ivrig med å smøre dem, men passer på å vaske bort det "gråe" fra hestesvette / fett i pelsen etter bruk.
Passer på å pusse dem med god skokrem så de holder seg vannavstøtende.

Jag torkar alltid av mina innan och efter ridning, nu har jag dock slarvat lite med skokrämen.

Har ganska grova ridstövlar så är de riktigt leriga så spolar jag av dem, men det blir de inte så ofta. Smörjer dem mest inför tävlingar.. De håller sig ändå fina om man jämför med många andra.. *hm* Har heller inga såna där svindyra eleganta saker, isf hade jag nog smort oftare..

HEHE inte jag heller men jag är hyperpedant med sånt :smirk: vet inte varför, en fixide´som jag har fått för mig bara ..

jag fick nya ridstövlar idag! (eller egentligen i julklapp, men de inhandlades idag) så de ska jag se till att hålla välsmorda. det är ju bara att dra av dem lite efter ridningen när man ändå putsar sadel och träns..
har alltid ridit i kängor förut och de har jag aldrig putsat, men det syns ju på skicket de är i nu... torra och spruckna...

inte spec ofta....till tävling bara.

har absolut inga problem med att sitta upp med skitiga stövlar/kläder

Jag är inte pedantiskt lagd, men inte rik heller...Väl smorda läder saker håller länge.
Jag försöker att hålla dom smorda, Det tar ju inte så lång tid då man gör det ofta, tyvärr så är jag inte så noga med högblank puts. Någon gång ibland så kan jag anstränga mig, men det känns ju inte så motiverat, då man vet att det inte håller sig längre än ut ur bilen och halvägs in i stallet.
Däremot är jag noga med att " Smörjan " Inte ska innehålla vatten. Men efterom jag inte vistas så mycket i minusgrader, så är det ju inte så viktigt...Men jag gör samma sak med vardags skor, fast där är jag lite mer noggrann med skokrämen. Man vistas ju inte i lika mycket dammiga miljöer.
/ Christopher

jag brukar ju inte gå omkring i dem så mycket.. så jag byter från jumpisar till stövlar precis innan jag hoppar upp så de blir inte så leriga. smörjer dem innan tävling..

Jag smörjer, då håller mina längre.
En kompis hade likadana och jon smörjde med skokräm och hennes läder blev inte lika hållbart som mit och det blev mkt stelare.
Mina är så mjuka att man nästan kan rulla ihop skaften nu och eftersom jag har så korta ben så måste de vara så mjukaför att jag inte ska få skavsår i knävecken.
Får snart ta och måttbeställa ett par stövlar, har smala och korta ben så jaaa...men mina ridskor är jag lika pedant med...och mina schortchaps i nappa...smörjer allt så att det blänker ( söka hjälp stadiet snart ...jag veeeet :)) :smirk:

Inte särskilt ofta, ska erkännas. Jag torkar av dem om de är leriga och smörjer ibland med läderfett. Skokräm torkar ut lädret så mycket så det använder jag bara om jag ska tävla. Jag har inga problem med att rida i smutsiga stövlar men försöker hålla dem hyfsade så att de håller länge. Stövlar är ju rätt dyra saker.

Jag smörjer dem inte ö.h.t.
Blir de smutsiga drar jag av dem med en blöt trasa, pustar dem innan tävling eller om de ser väldigt matta ut.
De är i tipp topp!

Jardina skrev:
Hur ofta smörjer ni era läderridstövlar??
Skulle nu kunna sitta upp på hästen med smutsiga ridstövlar??

Är det bara jag som är en sån pedant :smirk: att jag smörjer mina efter varje gång jag har ridit och aldrig skulle kunna rida med leriga eller smutsioga stövlar ???:o :D

Sitter upp med rena och prydliga stövlar, tar av mig dom efter ridtur och på med stallskor :) Smörjer när jag tycker att det behövs.

Typ sällan. Tycker inte om dom, jag har nog inte "ridit in dom" ännu.
Använder dom mest på tävling och någon gång innan.

Mina är alltid rena och välputsade, så att de skiner :D
Snobb, pjaa kanske det :p

Liknande trådar

Utrustning Hej! Jag har nu ridit på ridskola i ett år och tycker verkligen att det är helt fantastiskt. Jag känner att jag börjar få en djupare...
Svar
9
· Visningar
670
Senast: cowgirl81
·
Utrustning Jag har en två-åring som kommer börja bli inriden mot slutet av året då hon kommer vara runt 2,5 år. Vi har ett fåtal pensionerande...
Svar
5
· Visningar
448
Senast: Emuliiaa
·
Hästmänniskan Min saknad av egen häst har åter igen kommit tillbaka, som den ofta gör. Sålde min för 5 år sedan och har sedan dess bara ridit någon... 4 5 6
Svar
109
· Visningar
5 317
Senast: Nota
·
Hästvård Står just nu i ett jäkla mysterium. Tankarna går som en studsboll. Tänker jag berättar händelseförloppet så får vi se vad ni har o säga... 2 3 4
Svar
74
· Visningar
5 210

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka