Sand som fastnar i baktassarna

ufot

Trådstartare
Jag har en långhårig katt som älskar att vara ute på sin innätade balkong oavsett väder.

Hennes andra nöje är att gräva sig ner till Kina i sandlådan.

Jag har en stor kattlåda med huv, så inga problem med själva grävandet, men det fastnar sand i hennes baktassar.

Finns det något man kan göra för att förebygga detta? Det händer vanligtvis bara när tassarna är blöta.

Ibland fastnar det även sand i baken på hennes.

Finns det någon sand som kan vara bättre?

Nu blir det tvätt av baktassar nästan varje dag, ibland flera gånger per dag och det är inte precis favoritsysselsättningen för fröken katt...
 
Är en blandning mellan Ever Clean, Granngården och Zooplus Clasic.

Blev så av olika anledningar... Upplever nog Granngården som sämst.

Tanken är att hitta en sand som fungerar.
 
Är det smutsig sand hon drar med sig ut, eller varför tvättar du?

Försök med en typ "skomatta" (sån man har innanför dörren) utanför lådan. De är gjorda för att samla upp sand och liknande.
 
Är det smutsig sand hon drar med sig ut, eller varför tvättar du?

Försök med en typ "skomatta" (sån man har innanför dörren) utanför lådan. De är gjorda för att samla upp sand och liknande.
Det är ren sand. Matta finns utanför.

Problemet är inte att hon drar ut sand utan att sanden fastnar i pälsen. Det sitter hårt.

Är oftast svårt att få bort. Har försökt med vatten, borste och handduk...
 
@ufot lerbaserad sand fastnar ofta rent allmänt på katter . På långhårig katt så brukar jag trimma pälsen mellan tårna så det inte är lång ”snömannenpäls” där.

Sen ibland när folk har huv på sina kattlådor, vet jag att det inte blir riktigt samma lätta överblick för människan när katten varit på lådan, i det att man kanske inte är där och plockar bort blöta kissklumpar riktigt lika ofta. Även det spelar roll för hur torr lådan är rent allmänt.
 
@ufot lerbaserad sand fastnar ofta rent allmänt på katter . På långhårig katt så brukar jag trimma pälsen mellan tårna så det inte är lång ”snömannenpäls” där.

Sen ibland när folk har huv på sina kattlådor, vet jag att det inte blir riktigt samma lätta överblick för människan när katten varit på lådan, i det att man kanske inte är där och plockar bort blöta kissklumpar riktigt lika ofta. Även det spelar roll för hur torr lådan är rent allmänt.
Det är inte mellan trampdynorna sanden fastnar utan på området mellan tassen och hasen (eller vad det nu heter på katter).

Lådan är ren, det är ren sand som fastnar. Inte sällan fastnar sand när lådan är precis rengjord.
 
@ufot ok . Jag tolkade som att det främst var tassarna.
Jag hade provat byta strö . Finns ju en hel uppsjö på marknaden numera - allt från pellets till kristaller till lerbaserad sand. Den lerbaserade tycker jag är sämst ang värst att spridas runt och följa med katten osv. Men det beror ju även givetvis på hur katten beter sig i lådan .

Jag har aldrig upplevt att Torr lerbaserad strö fastnar så mycket i ”kalsongerna” bak på långhårig katt. Kammar du och borstar pälsen regelbundet så det inte är tovigt därbak rent allmänt ? Pälsen just därbak har ju ibland en lite smålockig struktur i sig så lättare att det kan fastna lite om man inte kammar /borstar igenom ofta på vissa individer.
 
Senast ändrad:
@ufot ok . Jag tolkade som att det främst var tassarna.
Jag hade provat byta strö . Finns ju en hel uppsjö på marknaden numera - allt från pellets till kristaller till lerbaserad sand. Den lerbaserade tycker jag är sämst ang värst att spridas runt och följa med katten osv. Men det beror ju även givetvis på hur katten beter sig i lådan .
Jo, funderar på att byta strö. Frågan är bara till vilken...

Ever Clean fungerar nog något bättre än de andra, även om den är långtifrån bra. Granngården fungerar som sagt sämst.

Katten ifråga älskar sin stora låda. Gräver mycket. Kan ligga där också ibland, främst när den är rengjord.

Krafsar nästan alltid i lådan när jag rengjort den.
 
@ufot ja prova någon annan typ av sand än just lerbaserad 😄

Everclean är ju lera och jag tycker det är vidrigt i fråga om hur mycket det fastnar och sprids runt osv allmänt . Oavsett flera olika katter jag haft genom åren - kort som långhåriga . Men ja - den har som just lerbaserad sand högre kvalitet än många andra lerbaserade märken . Dvs klumpar bättre och blir mindre blött/geggigt än andra budgetvarianter.

Prova något annat är mitt tips 😄 Finns massor på marknaden och även trådar här med recensioner och åsikter, utöver Google 😄
 

Liknande trådar

Katthälsa Hej Jag provar att fråga här. Snälla inga påhopp, jag är här för att be om tips o råd. Jag gör det bästa jag kan för mina katter efter...
Svar
18
· Visningar
3 328
Övr. Katt Min högt älskade moster gick bort i lördags och nu har jag hennes fina katt boende hos mig. Bondkatt, runt två år (har exakt...
2 3
Svar
52
· Visningar
7 362
Senast: Stereo
·
Katthälsa En av vårt kattsyskonpar har bajsproblem. Han kan ibland vara lite dålig i magen, ibland lite för hård och ibland lös. Men inte till...
Svar
3
· Visningar
1 135
Senast: moiran
·
Övr. Hund Nu har hunden börjat pissa inomhus igen! Och jag O R K A R inte mer! Jag vill bara skrika, skälla (inte på hunden, men någon helt...
2
Svar
24
· Visningar
3 868

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Dressyrsnack 17
  • Få med sambo i hästköp
  • Sele till shettis

Omröstningar

Tillbaka
Upp