bajs bajs BAJS!

moiran

Trådstartare
En av vårt kattsyskonpar har bajsproblem. Han kan ibland vara lite dålig i magen, ibland lite för hård och ibland lös. Men inte till några ytterligheter. Jag tror det är detta som gör att det blir bajs kvar där bak som han sedan försöker få bort genom att kana av över golv, mattor och möbler. Detta fungerar naturligtvis inte för honom, eller oss heller för den delen.

1. Vad kan jag göra åt symptomen? Han är rätt långhårig (tänk norsk skogskatt), så det kan väl lätt fastna så mycket att han inte är särskilt lockad av att försöka få bort det på annat sätt än att gnugga bort det, men det blir ju inte helt rent för det. Kan jag klippa, tror ni att det skulle hjälpa? Hur mycket klipper jag i så fall?

2. Har ni någon bra idé om vad källan är? Ska jag börja med att byta foder? I så fall, ska jag ta bort blöt- eller torrfodret medan jag testar runt med det andra? Alternativt bara ta bort den ena fodersorten och se vad som händer innan jag börjar laborera? Eller ska jag börja med att åka till vet? Han har inte andra märkbara problem, och magproblemen kommer "bara" då och då.

Lite kort info
Hankatt, snart tre år, kastrerad

Han är ute eller inne efter eget behag. Nu i minusgraderna har han valt att helt och hållet vara innekatt, det ger förmodligen mindre motion än vanligt även om de är aktiva och leker.

Pigg, alert, fin päls och i gott hull

Maskad

Han går på toa som han ska, har en stor öppen låda med djupt strö och en mindre som är täckt och har strö enligt förpackningen att välja på. Han går i båda, men föredrar den täckta. (Brodern vill gärna gräva ned till Kina när han ska gå på toa. Därav 15-20 cm strö och höga kanter i den stora...)

Kullsyskonet, också hane, har inga annars inga matsmältningsproblem

Fri tillgång på torrfoder, Mjau med kyckling.
2 ggr/dag blötfoder om dagen, Mjaus blötfoder.
Vid plusgrader slinker ett och annat smådjur ned

Han väljer ibland att inte äta sitt blötfoder. Det är dock svårt att känna att de gångerna sammanfaller med när han sen är dålig i magen även om det känns som det borde vara så...
 
Sv: bajs bajs BAJS!

Är absolut ingen expert men jag vet flera vars katter blivit dåliga i magen av Mjaus torrfoder. Vill man ge torrfoder är Applaws och Orijen bra märken. :)
 
Sv: bajs bajs BAJS!

Har läst om flera som klippt bort hår i ändan och då har problemet minskat.

Du kan testa att blanda malda loppefrön (husk) i blötmaten för att stabilisera magen. Husk finns i mataffären vid de glutenfria varorna. Det kanske funkar med hela loppefrön oxå.
 
Sv: bajs bajs BAJS!

Är absolut ingen expert men jag vet flera vars katter blivit dåliga i magen av Mjaus torrfoder. Vill man ge torrfoder är Applaws och Orijen bra märken. :)

Eukanuba(?) har jag hört ska vara "bäst i klassen" och Mjau bra i budgetklassen, men vad som finns däremellan har jag noll koll på... :D Ska kika på de där märkena, kan inte komma ihåg att jag sett dem. Mjau är det foder de gillat som finns i vanliga matbutiker, så de har alltid fått det. Grabben med magproblemen är också lite petig med vad han stoppar i sig.
 

Liknande trådar

Hundhälsa Ska försöka fatta mig kort om min hunds mer eller mindre diffusa symptom och historiken av dem... är givetvis under utredning hos...
2
Svar
30
· Visningar
5 432
P
Ekonomi & Juridik Hej, Jag har en del saker som jag skulle vilja få lite synpunkter och kanske till och med svar på. Det rör en vän som haft häst i...
2 3
Svar
45
· Visningar
8 418
S
Hästvård Hej! Jag har ett sto på drygt tre år som vi kan kalla Julia. Jag har haft henne sedan hon var ungefär nio månader. Sedan i princip...
2
Svar
25
· Visningar
6 893
Senast: Madick
·
Hundavel & Ras Att ta valpar på sin tik Lite allmänt om tik, parning och valpning. Vill man lära sig mer, så rekommenderar jag hunduppfödarens...
2
Svar
26
· Visningar
5 710
Senast: lundborg
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp