Sandbad till gerbiler...

pinky

Trådstartare
Hur har ni löst det? Tänkte bygga en "sandlåda" på ben, med ganska höga kanter så att de inte sprätter ut sanden och inte heller öser dit en massa spån.
Är det en bra lösning, eller har nån nåt annat tips?
 
Visst är det höga kanter som gäller fast mina gerbiler krafsar ut sanden i alla fall :D. Det bästa materialet tycker jag är keramik, speciellt eftersom gerbilerna även kissar i sanden.
 
Hmm... Tänkte bygga i trä, man kanske isf ska satsa på nåt som inte suger åt sig?
Hur höga kanter har du? Man kan ju kanske bygga till ett lock om de krafsar ut det hela tiden...
Vill ha massor av tips! :idea:
 
Jag har en stor matskål till kanin som jag häller sand i funkar jätte bra!
nu har jag i för sig en bur med plast runt om så varken sand eller spån åker utanför!
ett tips kan ju vara att ta och säta fast galad pack runt buren!
funkar jätte bra men börjar de bitta på de så är de nog bäst att ta bort de!
ingne här som har något tips om hur man stimulerar sina gerbiler så att dom inte behöver tugga i sönder allt??
 
Jadu... De är ju liksom gjord för att gnaga... :D
Se till att de har sånt som är tillåtet att gnaga på, och som gärna smakar godare än det som inte är det.

Mina har ett hus i trä som de inte tagit en enda tugga på, kanske för att det nästan alltid finns annat att gnaga på.

Plocka olika sorters grenar i skogen och kolla vilka som är mest populära, ge dem kartonger och toarullar, lägg in remsor av toapapper (gärna på ställen som de får kämpa för att flytta det från till boet...) Det finns fröstänger som man kan hänga på "omöjliga" ställen, så att de får kämpa lite för att få loss fröna.

Mina förra gerbiler gnagde för att buren var lite för liten. :( De jag har nu är mycket trevligare, men så har de nog ett bättre liv också... :angel:
 
Jag skulle satsa på keramik, tror att trä skulle börja lukta efter ett tag. Mina grabbar har en kasserad (kantstött) djup tallrik av lergods att bada i, dock skvätter de ut det mesta på ett par minuter :D. Tjejerna får växla mellan lite olika "badplatser".

Ett sandbad med tak har jag aldrig sett, frågan är om inte gerbilerna skulle betrakta det som en sovplats (mina byter i alla fall sovplats titt som tätt). Testa så får du se :)!
 
Håller med pinky om det hon föreslår. Gerbiler älskar att få nya saker i buren, så länge de är säkra (ingen plast, ingen trycksvärta, inga barrträd osv.) är det bara fantasin som sätter gränser!

Att ta ut gerbilerna på t.ex. en soffa då och då så att de får springa av sig är också en bra idé :).
 
Eller bygga labyrinter av videoband och böcker på HELA golvet! :D Det är skoj det...
Ett plus om man ska göra det är iofs att ha väluppfostrade djur som förstår när man säger att de INTE får hoppa ut på golvet! ;)

Måste fråga bara... Varför ska de inte äta barrträd? Nu blir jag lite orolig, för jag brukade ge mina "gamla" lite kvistar från julgranen t.ex. De älskade det... :crazy:
 
Barrträd är giftiga för gerbiler, helt enkelt. Grenar från lövträd, gärna fruktträd (men inte päronträd!), är säkra. Det behöver ju inte nödvändigtvis vara så att gerbilerna faller döda ner om de äter grenar från barrträd men jag skulle nog sluta ge dem det om jag vore du (det sägs att ångorna från barrträden t.ex. ökar risken för cancer).
 
Sv: Sandbad till gerbiler...

man kan ha en rund glasskål som sandbad så åker inte sanden ut och spånet håller sig utanför. Jättebra bara den inte hamnar med öppningen mot glaset så de inte tar sig ut men det går att förebygga om man håller koll på skålens position varje dag så den ligger stadigt.
 
Sv: Sandbad till gerbiler...

Oj, det här var en riktigt gammal tråd!! :rofl:

Gerbilerna som tråden gällde lever inte längre, och inte heller de vi skaffade efter dem. Sååå längesedan är det!

Numera har vi deguer, de badar i en metallskål som vi plockar ut mellan varven då den mest används som toalett annars.
 
Sv: Sandbad till gerbiler...

Ojdå, tittade inte ens på datumet när jag svarade :P
 
Sv: Sandbad till gerbiler...

Det var en smart idé! Där inne kan de ju rumsa om hur mycket de vill utan att sprätta ut all sand. :idea:
 
Sv: Sandbad till gerbiler...

Det brukar kallas för badsand eller gerbilsand, köps på djuraffären.
 
Sv: Sandbad till gerbiler...

Ja den är toppen, också för att de änsålänge inte har lyckats få in en enda bit spån i den heller :P
 
Sv: Sandbad till gerbiler...

Det beror på hur duktiga hoppare ens gerbiler är, det är ca 15 cm upp för dem, och de hoppar upp hur lätt som helst, har läst någonstans att gerbiler kan hoppa upp till 40 cm, så 15 bör vara lätt för de flesta :P
 

Liknande trådar

Kläder & Bli fin Jag hoppas att man får fråga om tips om kläder här! Men det är såhär att jag skulle vilja ha lite tips om var jag kanske kan hitta några...
2 3
Svar
48
· Visningar
1 936
Skola & Jobb Dethär är inte aktuellt förmig NU utan det är mest för OM det blir det i fram tiden. Men jag skulle jätte gärna vilja få tips om nån här...
Svar
11
· Visningar
550
Senast: Palermo
·
Skola & Jobb Nu har det vid ett par tillfällen dykt upp idén om att jag skulle kunna leda en studiecirkel i något ämne. Jag kan lite av varje, men är...
6 7 8
Svar
154
· Visningar
8 340
Senast: Lobelia
·
  • Artikel
Dagbok OBS Att jag ändrade rubriken för att nu har dom be stämt sig att jag har en hjärt muskel inflamation och har hjärt rytm rubbningar 😭 Men...
3 4 5
Svar
87
· Visningar
5 480
Senast: Sel
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Koppel som släppte
  • Oseriös avel 2023
  • Akvarietråden IV

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp