Säng för 2-åring

Bukefalos 30 år!

baraclara

Trådstartare
Barnet på 2 år börjar bli för stor för sin spjälsäng, men vilken säng ska vi byta till? Hon sover i eget rum. Det känns som att risken är stor att hon kommer till sina föräldrar nattetid när det inte längre finns spjälor som hindrar, vilket skulle bli trångt i längden. Ska man satsa på stor säng där även en förälder får plats vid behov, såsom vid nattning och ibland på natten? Eller växasäng och hoppas på att hon är nöjd där utan förälder? Hur funkar det för er? Några smarta och mysiga sänglösningar? Gärna bilder! Hur undviker ni att barnet trillar ur (ffa om man inte har sängram)?

Barnet på 2 år börjar bli för stor för sin spjälsäng, men vilken säng ska vi byta till? Hon sover i eget rum. Det känns som att risken är stor att hon kommer till sina föräldrar nattetid när det inte längre finns spjälor som hindrar, vilket skulle bli trångt i längden. Ska man satsa på stor säng där även en förälder får plats vid behov, såsom vid nattning och ibland på natten? Eller växasäng och hoppas på att hon är nöjd där utan förälder? Hur funkar det för er? Några smarta och mysiga sänglösningar? Gärna bilder! Hur undviker ni att barnet trillar ur (ffa om man inte har sängram)?
Vi körde på vuxenmadrass på golvet i början, sen köpte vi en sängram när hon var så stor att hon inte rullade av madrassen längre. Älskar att kunna ligga bredvid henne och läsa sagor, och det är praktiskt med fullstor säng när hon är sjuk.

Stor säng som vuxen får plats i! Har två barn, första barnet fick en liten barnsäng, var rent bedrövlig att ligga i vid nattning och på nätterna kom hon förstås in till oss. Det misstaget gjorde vi inte om, andra barnet fick en stor direkt, mycket bekvämare nattningar och när han vaknar på natten kan vi gå in och lägga oss där istället för tvärtom.
Utrullningsproblemet löser man med en stödbräda.

Vi kunde bara få upp en 90 eller möjligtvis 110-säng till vår övervåning. Vi hafe helst velat ha typ 120-140 cm bred säng. Vi velade då om vi kanske skulle ta två 80-sängar istället för att få en 160 cm bred. Alla vi frågade rådde oss att välja stor säng! Vi gjorde så och har aldrig ångrat oss. SÅ praktiskt och skönt att vi har en stor säng även i hennes rum.

Vi kan lägga oss där med henne, den kan användas som gästsäng för två som sover över, när dottenr har kompisar över får de plats att sova bredvid eller skavfötters, vi kan växla säng om det t.ex. blivit magsjuka osv. Alltså har man plats ser jag inga nackdelar öht med stor säng i barnets rum!

Dottern har ofta ramlat ur sin säng upp till typ 4 års ålder, men det brukar gå bra. Vi försökte bulla upp med kuddar men hjälpte föga.

Vår tjej gick direkt från Spjälsäng till 140 😅 skönt att kunna ligga bredvid vid nattning/sjukdom och när hon kommer in till oss kan en gå till hennes säng om man vill. Vi tog bort benen på den så det inte blir så högt till golvet men skulle nog kunna sätta tillbaka dem nu. Hon blir 4 i februari.

La ett ihoprullat täcke bredvid och gosedjur i början för att hon skulle känna sig lite ombonad efter att ha haft spjälsäng rätt länge.

Vi har en 90 säng, prioriterade mer plats att leka på istället.
Men det är inget problem alls att sova bredvid sonen i den.

I stora sovrummet har vi däremot en 270säng, men där sover vi ju relativt ofta 4!

Vi har haft en 120-resårmadrass på golvet i vårt eget sovrum sedan våra tvillingar var knappt 2,5 år. Det funkar väldigt bra, de kommer lätt upp till oss om/när de vill, och när ett barn kommit upp till oss så går en av oss vuxna (oftast jag) ner till barnmadrassen när nästa barn vill ha närhet. Jag sover lika bra där som i den ordinarie sängen. Och madrassen är bara 20 cm hög så det är ingen direkt skaderisk om nån skulle rulla ur, tror bara det har hänt en gång.
Killarna är knappt en meter långa och sover normalt på tvären på madrassen, oftast ganska nära varandra eller rent av på varandra, och under samma täcke.

Är det ni eller barnet som tycker att sängen är för liten? Min upplevelse är att om de sover bra i spjälsängen kan de gott ha kvar den. En ska inte ändra på ett vinnande koncept när det gäller barns sömn - det har jag fått lära mig den hårda vägen 😄

Mitt barn fick en 1.20-säng direkt. Hade det fått plats större hade jag lätt tagit större. Nu sover hon oftast i min säng ändå men det är praktiskt med en större säng. Man får plats bredvid henne. Har hon kompis över kan de sova skavfötter. Någon annan vuxen kan låna sängen vid behov.

Tack för alla erfarenheter! Det låter ju helt klart som att man ska satsa på vuxensäng åt det breda hållet, och kanske då benlöst ett par år. Att ha kvar henne i spjälsäng är tyvärr inget alternativ då vi börjar se tendenser till att hon klättrar.

Liknande trådar

• Föräldraöverförd oro
  • Magont efter magsjuka/matförgiftning?
  • Barnanpassad mat (utbruten från Mitt barns sömn)
  • 2-åring som sover oroligt

Hästnyheter

Bukefalos, Radannonser

Allmänt, Dagbok

• Vad ska min son betala?
  • Vad gör vi? Del CCXXXVII
  • SHL 26/27

Barn

Hund

Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar