Sänka livförsäkringen!

H

Hot Shot

Tänkte spara in några slantar och sänka hästens livförsäkring från 45000kr till 20000kr. Hur mycket ungefär sänker det årspremien? Någon som har en aning?

Sv: Sänka livförsäkringen!

Exempelvis Agria har kalkylator så man själv kan beräkna premien. Har själv slutat livförsäkra mina hästar utan satsar pengarna på en mer omfattande veterinärvårdsförsäkring.

nej,det beror ju på vilken försäkring och vilket bolgat du har.
ring dit och fråga

Jag sänkte livförsäkringen (folksam) från 60 000:- till 30 000 och min vinst per år blev ca 3600:-/år. Det beror ju på vilket bolag du har och vilken ras du har. Ring och fråga så får du ju exakt besked.

Tänk dig för nu bara, det är inte så lätt att höja sen om man vill det. Jag sänkte min förra hästs livbelopp p g a besparingsskäl och ngt halvår senare så började problemen med hältor och behandlingar. Det gick aldrig att höja upp honom igen eftersom han på böjprov aldrig blev av med den där 0,5 graden på ett framben.

Hans ursprungliga värde med den stammen och utb nivån skulle ha varit runt 100.000. När han avlivades p g a kronisk hälta så fick vi ut knappt 20.000 kr och avlivningen kostade 6000 kr.

Min nya unghäst har jag valt att sätta så högt det bara går och i takt med att han utbildas och ev meriteras så kommer jag att höja.

Visst, ibland har man ju inget val, om plånboken inte räcker till så är ju vet vården allra viktigast förstås. På min försäkring så blev det ett par hundralapper i månaden som det skiljde i premie, inte mer.

Liknande trådar

Utrustning Jag har en två-åring som kommer börja bli inriden mot slutet av året då hon kommer vara runt 2,5 år. Vi har ett fåtal pensionerande...
Svar
8
· Visningar
635
Hästmänniskan Bokade in provridning idag på en häst. Ägaren skrev då det sista ”Glöm inte att komma i nya kläder iom smittorisken”. Brukar alltid... 2
Svar
23
· Visningar
2 830
Senast: warg
·
Hästmänniskan Har börjat ridskola för nybörjare (ingen erfarenhet) och gått 3 tillfällen, överväger att sluta då jag inte känner mig välkommen. Första... 2
Svar
20
· Visningar
2 750
Senast: Brynja
·
Hästmänniskan Fy vilken jobbig sits jag har satt mig i. För två år sedan köpte jag en unghäst då min andra häst var skadad och det verkade inte som...
Svar
16
· Visningar
2 550

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka