Sänkta avelsvärdeklasser för hblhingstar...

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare ameo
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 369
  • Visningar Visningar 28 438
Sv: Sänkta avelsvärdeklasser för hblhingstar...

Jo, Falleur sänktes :mad: trots att han då nyligen fått minst 6 VM-avkommor i körning...

Ställer mig i ledet bakom dig och Görel. Förstår mig inte heller på hur dom tänker. Skulle vara intressant att se deras motivering, på alla hingstarna.

Pratade med Marwins ägare Och hon blev inte delgiven all information för beslutet, nu vågar jag säga sådana här saker pga jag tänker avsluta verksamheten

Själv äger jag ett dräktigt Wetanosto så jag är ju partiskt så det stänker. Hans avkommeresultat talar ju sitt tydliga språk, men ALLA blir ju dragna över en kam.
Ett Wetano sto (med samma möderne som mitt) blev vinnare på 3-årstest regionalt i år. Och går man in och tittar på hennes BLUP sida så är inte hennes poäng uppskrivna. Inga siffror efter 2004 finns med.

Har de hunnit sammanställa alla resultat innan de ställer en hingst på V???? Är 05-06 ens med?

Om inte ens en hingsts ägare får ta del av all information som ligger bakom beslutet tycker jag att det börjar bli obehagligt. Min tolkning blir att det ger utrymme för godtycklighet.

En annan hingst jag funderat över är Lanskoy. Hur motiverades hans sänkning? Så vitt jag minns verkade han i Sverige i en säsong innan han exporterades till Danmark, och när han kom tillbaka till Sverige var han i avel en säsong eller två innan han sänktes. Han kan inte ha haft många bedömda avkommor.
Han gjorde ett gott bruksprov och är den ende företrädaren för Humanists en gång så stora hingstlinje med Gaspari till farfarsfarfar. Visserligen tävlades han mig veterligen aldrig högre än LA dressyr, men det behöver ju inte alltid bero på hästen att den inte kommer högre upp i klasserna. Dessutom ska väl inte egna tävlingsresultat påverka bedömningen?

Skulle mer än gärna betäck mitt eget sto med honom om hon inte haft hans morfar till far.

Hingsten måste ju komma in i översteprästens mönster för att inte bli bränd på bål

Ja, Positanos stam är verkligen inte fy skam-kanske var det därför som jag blev lite besviken ang.honom-jag hade väldeliga förväntningar på honom...

Det är ju en stolinje som jag verkligen uppskattar och har haft förmånen att följa på mkt nära håll, dels på tävlingsbanorna, dels hemma hos ägarna.

Alla hingstar granskas ca 6 år efter att de godkänts. Då gäller det att ha ett högt Blup-index. Obs! Blup-index är tal på FÖRVÄNTAD förvärvning - dvs härstamning, egna resultat vid kvalitetsbedömning, släktingars resultat på kvalitetsbedömning, 3-årstestresultat och numera tävlingsresultat i hoppning eller dressyr (eftersom rapportering av tävlingsresultaten inte är bra så är det många luckor). Har hingsten 15 bedömda avkommor anses det tillräckligt för att bedöma hingstens förvärvning (önskvärt är dock minst 25).

En hopphingsts varande eller icke varande i aveln kan därför hänga på hur avkommorna löshoppat som 3-åringar om man ska spetsa till det.

Har sett några (6-7 st) trevliga Weltmanavkommor på uttagningar till 4-årschampionatet i dressyr, undras om de även visats vid 3-eller 4-årstest ? Annars är de inte med i avkommebedömningen.

Hejsan !

Egentligen blir man bara förbannad när man läser detta. För enkelt utryckt så är inte alla människor intresserade utav att tävla, så hur många avkommor till dessa hingstar finns det som ägs utav icke tävlings intresserade medmänniskor.
Men avkommorna kan vara utmärkta familje hästar, och fungerar med den uppgiften. Det är skulle vara bättre rent statistiskt att utgå ifrån hur många avkommor utav våra godkända hingstar i Sverige i dag som har tagits bort pga tex lösa benbitar, trasiga i ben, lynnesfel osv.
Den procentuella utvecklingen är det ingen som vill ta tag i.
Konstigt!!!!!!!!!!

Lotta

Pratade med Marwins ägare Och hon blev inte delgiven all information för beslutet, nu vågar jag säga sådana här saker pga jag tänker avsluta verksamheten

Vilken verksamhet är det du ska sluta med? Lät tråkigt! :crazy:

Jämför två hingstar - Artist och "X"

Artist (plac int SvH) 272 bet ston t o m 1998
2 avk i SvH, 23 avk i MsvH, 2 avk i MsvD, 3 avk i MsvF och 1 i SvF.
= C

"X" (har inga plac) 204 bet ston t o m 1998
1 avk i SvD, 5 avk i MsvD och 1 avk i MsvH
= A

Artist har lägre Blup-index än "X" därav C istället för A!

Blev själv förvånad över Weltman. Vad saknas??

Han verkar ju inte ha dålig fertilitet.
Han är placerad som 20:e dressyrhingst enl 3-årsstatistiken. 2 plac över Briar.
Han har egna tävlingsresultat.
Vad fattas???

Gällande Wetano. Hans avkommor ligger 5,1 cm över medel. Kanske de inte har "växt i kostymen" som 3-åringar?

Varför räknas inte resultat från fölchampionat(jag vet att det räknas som utställning). Vad är skillnaden att visa ett föl för extriörbedömning mot en 3 el 4-åring. Det är ju samma moment och samma subjektiva bedömning.

Tror att de undersökt sambandet mellan fölmönstring - treårstest och att det skiljer en del.
En del av domarna verkar ligga väldigt högt på poängen på fölen.
Inte rätt väg att gå alltså. Jag tycker att man ska se på stoantalet, stonas kvalite (som ju slår hårdare när hingsten har få avkommor), kanske också på värdet att ha några "udda" linjer att tillgå. Dessutom måste tävlingsstatistiken bli bättre, resultaten måste vara korrekta och ALLA regionala, nationella och elittävlingar måste rapporteras in. Hingstar som har avkommor som exporterats och tävlas utomlands måste också kunna tillgodoräkna sig dem.
Hingstägarna måste ju också, i tid, kunna komma in med kompletterande uppgifter innan beslut tas.

Hingstarna kan faktiskt få stå kvar på AB om förvärvningen är osäker, om de själva tävlar på en för åldern bra nivå.
Alltså måste Weltmans och Wetanos avkommeresultat vara ganska säkra (o dåliga) för båda tävlar ju högt.

Är en sänkning konstant? Alltså, låt oss säga att tex Wetanos avkommor går super i 3-års test etc. Stannar han då på C, eller kan han höjas?
Jag håller med om att man borde se till stomaterialet. Många av de hingstar som står på naturlig betäckning blir billigare än semin, och bor man då i närheten av en godkänd hingst till ett bra pris, kanske en del inte överväger hur bra det egentligen kan bli...eller hur dåligt det kan bli..
Ulrika

Eftersom Weltman ligger på 20 av 120 hingstar så visar väl det klassen på hans 3åringar.
Sen är det helt krasst så att att det startas hundratals hoppklasser varje helg och du kan ta dig upp i regional klass tämligen fort inom hoppning.
I dressyr får du vara glad om du får starta. Antingen blir man bortlottad eller också stryks klassen pga få anmälningar. Och jämförelsevis är det ett fåtal hästar som tävlar reg. dressyr vid 5 års ålder.

Wetano och Weltman har fått V, vilket förmodligen betyder att man inväntar avkommornas tävlingsresultat. Wetano har inte betäckt sedan -03, så det blir inga fler 3-års eller kvalitet.

C=kasserad för avel

Det sorgliga är ju att treårstest och kvalitetsbedömning egentligen inte talar om vad hästen kan bli. Tänker bl a på praktexemplet Mynta med 4 5 på hoppningen på kvaliteten, eller om det var tvärtom.

Man testar unga hästar vid ett tillfälle, och flera av dem har kanske inte varit borta hemifrån förut, är spända, och kanske inte väl förberedda för uppgiften. Och domarna måste ju döma det de ser, inte vad det tror att de skulle kunna se om förutsättningarna var annorlunda.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka