Sånt som man behöver....

Björk

Trådstartare
Hundköpartankarna blir allt starkare. Det finns några saker som behöver kontrolleras och sen behöver jag komma fram till beslut. Tanken är att i så fall köpa en Löwchen.

Nu har jag funderat en del över utrustning/saker. Jag har några frågor som jag gärna vill få lite input om:
1. Sele istället för halsband - varför då? Ni som använder sele - vad tycker ni är fördelen med sele istället för halsband; varför har ni det?

2. Min stora fråga: bilfärder med hund. För att köra hunden säkert har jag fått klart för mig att den ska sitta säkrad. Jag har tittat lite på burar och grindar. Min bil är en VW Touran och alltså ganska stort utrymme bak. Vad är fördelarna och nackdelarna med bur kontra grind? Varför ska man välja det ena eller andra?
Nästa fråga: bilbälte för hund? Såvitt jag fattar kan man köpa en sele och koppla den till ett vanligt bilbälte. Vad har ni för uppfattning om den lösningen? Säkert nog?

Tänker att vi kanske huvudsakligen kör hunden i vår Touran, men ibland kanske den kommer att åka i den andra bilen ibland och i så fall med bilbälte. Om (när..?!?) vi skaffar hund så är det hunddagis som gäller och hunden kommer då åka bil dagligen; två bilfärder á ca 10-15 min. Så det är viktigt att den sitter säkert och att det är bekvämt för hunden.
 
Jag föredrar sele hellre än halsband. Mina hundar är ganska små och kliver hela tiden över kopplet och trasslar in sig. Hur drygt som helst. Med sele blir det heller aldrig några onödiga ryck i halsen för hundarna, mina går inte alltid helt perfekt i koppel. Julia är dock inte förtjust i sele så hon har oftast halsband ändå.

Bur är ett bättre alternativ. Med grindar så skulle hundarna kunna försvinna ut genom fönstret på bilen ifall fönstret skulle gå sönder vid bilolycka. Har man ett stort utrymme och en liten hund kan det vara bra med bur för att begränsa utrymmet för hunden. Ju längre hundarna kan flyga vid krock desto större risk att de skadar sig.
Angående bilsele bör man välja en krocktestad, annars är det mycket tveksamt att selen håller för en kraftig inbromsning. En krocktestad sele garanterar att selen håller för en viss hastighet och vikt på hunden så risken att få en hund i nacken vid krock är mindre. Men jag vet inte om jag tror att det är särskilt säkert för en hund att sitta i sele. De kan flyga en bra bit och det blir ett tvärt stopp.
 
1. Jag använder sele för att det bör vara skonsammare för hunden. Min vovve är en sån som kutar omkring som en dåre ibland. Lyckorus liksom. Att nacken och halsen skulle vara det som tar smällen om han dundrar iväg hela koppellängden känns inte okej. Har ett retriverkoppel för akutkiss men det används himla sällan numera.

2. Vet inga fördelar med grind. En stor fördel med bur är att hunden inte kastas runt på lika stor yta vid krock. Säg också att du skulle volta och sidorutorna går sönder, då kan en hund som inte sitter i bur smita ut genom dessa trasiga fönster och det är förmodligen det sista man vill. Buren skonar också bilen eftersom hunden inte skitar ner och sliter på själva bilens utrymme.
Jag använde en allsafesele för min havanais ett tag men det kändes inte alls kul. Visst, han skulle inte flyga in i skallen på mig och skada mig vid en krock, men han skulle heller antagligen inte ha överlevt. Sele är mest en säkerhet för personerna i bilen, inte hunden.
Jag lyckades till slut hitta en Variocage som gick in i min yttepytte-Mazda CX-3 och är verkligen själaglad för det.

Kul med Löwchen btw! Blir lite avis :D
 
Jag föredrar sele men min hund föredrar halsband så därför har han halsband.

Bur alla dagar i veckan. Min hund har en allsafesele (den enda krocktestade och godkända selen) men dels är den ganska knölig att ta på och att ha hund inne i bilen är ingen höjdare den blöta årstiden. Jag känner mig inte heller trygg med att lämna hunden i bilen ens för någon minut när han sitter i sele men det blev nödlösningen under de åren då rullstolen tog bagageutrymmet. Min hund föredrar också bur och då så liten som möjligt. Där känner han sig trygg.

Grind hade jag till tidigare hund men jag gillade aldrig den lösningen så när de blev två var (en delad) bur ett självklart val.
 
Nu har jag funderat en del över utrustning/saker. Jag har några frågor som jag gärna vill få lite input om:
1. Sele istället för halsband - varför då? Ni som använder sele - vad tycker ni är fördelen med sele istället för halsband; varför har ni det?

2. Min stora fråga: bilfärder med hund. För att köra hunden säkert har jag fått klart för mig att den ska sitta säkrad. Jag har tittat lite på burar och grindar. Min bil är en VW Touran och alltså ganska stort utrymme bak. Vad är fördelarna och nackdelarna med bur kontra grind? Varför ska man välja det ena eller andra?
Nästa fråga: bilbälte för hund? Såvitt jag fattar kan man köpa en sele och koppla den till ett vanligt bilbälte. Vad har ni för uppfattning om den lösningen? Säkert nog?

Tänker att vi kanske huvudsakligen kör hunden i vår Touran, men ibland kanske den kommer att åka i den andra bilen ibland och i så fall med bilbälte. Om (när..?!?) vi skaffar hund så är det hunddagis som gäller och hunden kommer då åka bil dagligen; två bilfärder á ca 10-15 min. Så det är viktigt att den sitter säkert och att det är bekvämt för hunden.

1. Jag börjar alltid med sele när vi vänjer in koppel eftersom det är betydligt mildare än ett halsband om hunden rycker till, och det får man räkna med när det gäller valpar. Sen varierar jag mellan sele och halvstryp.

2. Rekommenderar alltid en krocktestad bur. Tjatar om detta hela tiden, varken grindar eller sele ger lika bra skydd om man skulle råka ut för en olycka. Om det inte går, så åtminstone en krocktestad sele och absolut inte vilken sele som helst som man bara fäster i bältet - den ska, liksom buren, vara utvecklad för just trafik och inget annat.

Vi har två bilar och använder en Mim Variocage i ena och sele i andra (skåpbil med bara framsäte). Nu ska vi byta skåpbil och tjatar ihjäl mig på sambon att han ska välja en med baksäte också så att vi får plats med bur även där.
 
1: Jag använder sele av flera orsaker, framförallt för att det är skonsammare om hunden drar. Jag tycker också att det är mycket, mycket lättare att hålla ordning på kopplet med sele. Har hundarna halsband under koppelpromenader så hamnar kopplet mellan hundarnas ben hur lätt som helst...

Förut hade jag alltid halsband. Vad jag framförallt märkte när jag började ha sele (förutom att hundarna slutade dra..) var att jag tvingades kommunicera ordentligt med hundarna. Med sele hamnar jag lätt att bara korta kopplet om det händer något, jag har koll på hundarna med hjälp av utrustningen istället för att ha utrustningen som en nödlösning att använda om kommunikationen brister. Med andra ord har saker och ting sakta men säkert blivit bättre på många sätt av att jag använder sele.

2: Jag föredrar galler före bur, men det beror på de bilar jag haft/har och det faktum att mina hundar är för stora för de flesta bra burar. Dessutom åker de ofta lååånga sträckor i bil, så jag vill ha något riktigt bekvämt för dem. Bilsele är jag inte alls förtjust i, de sitter dåligt på mina hundar så risken är stor att mina hundar ramlar ur selarna redan innan en eventuell krock. Sådant är bra att kolla noga på innan köp...
 
Jag har oftast sele i lite olika modeller. Min hund är ganska liten och jag vill undvika oväntade ryck i halsen.

Har krocktestad bur, tycker det är det bästa. Han ligger bekvämt och skyddat. Jättebra på tävling att kunna låsa bilen, sätta lång vädringspinne i bagageluckan och låsa bilen.
Han har även en allsafe bilsele som sitter väldigt bra. Den använder hundvakten om de ska iväg en sväng.
 
Det där löser sig efterhand, förutom bilfrågan där jag också anser att kropptestad bur är det bästa, speciellt eftersom det är en liten hund och du med största sannolikhet får plats med en vettig bur.

Jag använder nästan alltid halsband på mina hundar, mest av enkelketsskäl för att det går fort att ta av och på. Men så går de nästan alltid lösa.
Valpar anser jag alltid ska ha sele.
 
Har inget att bidra med i bilbursfrågan, men använder sele av flera orsaker. Det känns skonsammare mot hundens kropp (använder V-sele där ev. tryck kommer nedanför bröstbensknappen), kopplet trasslar inte in sig lika lätt och min erfarenhet är att hundarna drar mindre i sele. Hade en omplaceringshund där jag aldrig fick ordning på koppelgåendet men där det var markant skillnad på om hon hade halsband eller sele på sig.

Ville egentligen mest heja på ett bra val av hundras :D Har ingen egen löwchen (men var ruskigt nära att skaffa en gång) och tycker det är ruskigt trevliga hundar :love:
 
Sele på promenader, koppel på korta pinkpauser.
I bilen är det krocktestad bur MIM Variocage som gäller.
Om hunden överlever en krock är det en fördel, hjälpmedlen är främst till för att skydda passagerare o förare från att få en elefant i nacken.
Allsafe, den enda sele jag vet är krocktestad funkar den om man smäller i 50 km/h o hunden inte väger mer än 20 kg.
 
Sele på promenader, koppel på korta pinkpauser.
I bilen är det krocktestad bur MIM Variocage som gäller.
Om hunden överlever en krock är det en fördel, hjälpmedlen är främst till för att skydda passagerare o förare från att få en elefant i nacken.
Allsafe, den enda sele jag vet är krocktestad funkar den om man smäller i 50 km/h o hunden inte väger mer än 20 kg.

Burarna är heller inte "säkra" i högre hastigheter.
 
Burarna är heller inte "säkra" i högre hastigheter.
De flesta märkes burarna är bättre än ingen bur alls. En polis/hundförare voltade för ett par månader sedan, hen dog men hunden överlevde utan en skråma. Tror polisen kör med Artfex till sina hundar.
 
Tack, tack, tack till er alla som engagerat er! Har inte haft möjlighet att gå in på några dagar, men ser nu att jag fått många bra svar.

Självklart har jag tänkt en krocktestad bur om det ska bli bur. Och ja, det lutar åt det utifrån de svar jag fått. Det där med sele till bälte låter vanskligt.... Vi får nog helt enkelt investera i en bur till.

Jag köper argumenten för sele. Börjar nog med det och sen får vi se om det blir sele eller halsband.

Bukefalisterna är bäst! :D
 
Jag är också team sele :)

Mina hundar har ganska nyligen bytt bur från mim till artfex, och skulle jag köpa ny bur i dag blir det en artfex. :up:

Jag har hundar som spenderar en hel del tid i bil under ett år, vi åker på tävlingar och kör Karlstad-Halmstad många gånger om året. De fick förutom bur även tonade bilrutor. ;) Bra att förhindra att de får sitta länge i skarpt ljus/värme men också väldigt skönt med insynsskydd.
 

Liknande trådar

Övr. Katt Jag ska åka tåg med katten ca 24 timmar, fyra byten totalt. Någon som gjort det tidigare? Hur löser man det med låda? Katten är van vid...
Svar
3
· Visningar
243
Senast: ufot
·
Övr. Hund Behöver skaffa ny lösning för hundarna i bil. En beg. äldre VW Caddy ska de åka i framöver, och då skulle jag vilja ha dem i dubbelbur...
Svar
4
· Visningar
527
Senast: Bison
·
Katthälsa Imorgon ska Mrs norris bli vaccinerad och förhoppningsvis få klorna klippta. Superdum fråga - är det bäst att ha sele och koppel på på...
Svar
5
· Visningar
392
Senast: Sel
·
Övr. Hund Jag har sälj annons ute på min hund sedan den 17 januari. Jag har fått tre svar. En som bor i samma stad som jag och som kör lastbil...
2 3 4
Svar
60
· Visningar
4 789
Senast: ako
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp