Sele hos veterinär?

escodobe

Trådstartare
Imorgon ska Mrs norris bli vaccinerad och förhoppningsvis få klorna klippta.
Superdum fråga - är det bäst att ha sele och koppel på på henne + bur?
Hon kommer vara rejält missnöjd med hela grejen att sitta i bur, åka bil och hanteras av nån okänd är min bestämda känsla, och jag lär inte stå högt i kurs heller eftersom det är mitt fel. Jag är lite rädd att hon ska trassla in sig i kopplet om det sitter på i buren.

Jag kan inte minnas hur jag gjorde med min förra katt, men han var ju en väldigt okomplicerad och totalt orädd katt. Han hade sele på sig ibland när vi reste, men det var mest för att han hellre ville sitta axeln än att sitta i bur. Jag fick dock hala in honom i kopplet en gång när han ville ge en okänd gigantisk pitbull spö på centralstationen...
 
Imorgon ska Mrs norris bli vaccinerad och förhoppningsvis få klorna klippta.
Superdum fråga - är det bäst att ha sele och koppel på på henne + bur?
Hon kommer vara rejält missnöjd med hela grejen att sitta i bur, åka bil och hanteras av nån okänd är min bestämda känsla, och jag lär inte stå högt i kurs heller eftersom det är mitt fel. Jag är lite rädd att hon ska trassla in sig i kopplet om det sitter på i buren.

Jag kan inte minnas hur jag gjorde med min förra katt, men han var ju en väldigt okomplicerad och totalt orädd katt. Han hade sele på sig ibland när vi reste, men det var mest för att han hellre ville sitta axeln än att sitta i bur. Jag fick dock hala in honom i kopplet en gång när han ville ge en okänd gigantisk pitbull spö på centralstationen...
Vill du ha det som säkerhet om hon skulle komma ur buren eller att du vill ha den på när ni väl är framme hos veterinären?
 
Imorgon ska Mrs norris bli vaccinerad och förhoppningsvis få klorna klippta.
Superdum fråga - är det bäst att ha sele och koppel på på henne + bur?
Hon kommer vara rejält missnöjd med hela grejen att sitta i bur, åka bil och hanteras av nån okänd är min bestämda känsla, och jag lär inte stå högt i kurs heller eftersom det är mitt fel. Jag är lite rädd att hon ska trassla in sig i kopplet om det sitter på i buren.

Jag kan inte minnas hur jag gjorde med min förra katt, men han var ju en väldigt okomplicerad och totalt orädd katt. Han hade sele på sig ibland när vi reste, men det var mest för att han hellre ville sitta axeln än att sitta i bur. Jag fick dock hala in honom i kopplet en gång när han ville ge en okänd gigantisk pitbull spö på centralstationen...

Bur till veterinären som är stängd ända tills ni kommer in på rummet. Minsta risk att den kan gå upp, spänn ett spännband runt som säkerhet.
En bur som övre delen går att ta av så veterinären till största delen kan undersöka/behandla katten medan den sitter kvar i buren om den inte gillar nya människor.
Man kan gärna även ta med en handduk som luktar hemma att ha på undersökningsbordet eller över buren/katten om man har en nervös katt.
 
Vill du ha det som säkerhet om hon skulle komma ur buren eller att du vill ha den på när ni väl är framme hos veterinären?
Bägge delarna. Jag har ju bara haft henne sen slutet på december så jag litar inte på att hon skulle söka sig till mig om något händer och hon blir riktigt rädd
 
  • Hjärta
Reactions: Sel
Jag har det på två av mina katter. Den ena för att hon är så liten och snabb och det är enda sättet kunna väga henne tex. Utan sele piper hon iväg och då hon är så liten kan hon gömma sig bakom allt som finns i undersökningsrummet.

Den andra är vettskrämd för främmande människor och i panik lyssnar han inte på mig.

Nr 3 älskar allt och alla och ser veterinärbesök som en skitrolig grej där man får vara i mittpunkten. Han har jag inget alls på.
 
Ha selen på i buren och knipsa på kopplet när ni kommer fram och öppnar? :)

Kim har sele på i buren men det är han ju van vid, och det är mest för att jag inte riktigt vet vad han hittar på när han kommer ur buren och för att jag vet att han kommer att vilja rida på axlarna på vägen ut och det könns onödigt att krångla med selen inne hos vetten.
Det enda jag kommer att göra inför nästa gång är att klippa klorna innan besök (ingenting för TS förstås.) eftersom han klättrade upp på stackars vetten som bara hade T-shirt på sist. Hon log men det såg ansträngt ut. 😬
 

Liknande trådar

Hundhälsa Jag har hand om en väninnas hund medan hon själv är utomlands. Hunden i fråga är en chihuahua, 5 år gammal. Har själv en ettårig...
2
Svar
23
· Visningar
3 756
Senast: Nirvana
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Köpa hus
  • Engelsk grammatik
  • Vad gör vi? Del CXCVI

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp