Sånt som verkar vara logiskt för alla andra...

Men den andra pilen är ju röd, rött = stanna. :D
motande_trafik.png


Pilarnas placering motsvarar trafiken också (dvs eftersom vi har högertrafik är högra pilen du).
Men jag tycker ju att den som har en svart pil borde stå stilla också! En grön pil kan betyda kör (svårt för färgblinda då). Det säkraste för mej är att gå/köra efter formen på skylten. Fyrkantig = bra, kör!
Tack @Monstermom för info, jag ska fundera.
 
Jag har ett jätte irriterande moment i min vardag som jag inte fattar hur man ska göra och fattar inte ifall det bara är jag som är korkad eller om alla har problem med det. Jag kan nämligen inte öppna en tvålflaska... Det står åt vilket håll man ska vrida, och jag tror mig veta att man ska trycka ner pumpen och dra åt det hållet men det går ju banne mig inte! Jag skruvar och trycker och använder våld, ibland ger jag upp och tar pumpen från flaskan som precis blivit tom och sätter i den nya flaskan. Inte blir det bättre av att jag tvättar händerna ganska så mycket så flaskorna går åt snabbt. Alltså hur gör man?? Tips mottages tacksamt!
 
Det där med strax.
För mej är det typ tio minuter typ nånting.
Jag har ett jätte irriterande moment i min vardag som jag inte fattar hur man ska göra och fattar inte ifall det bara är jag som är korkad eller om alla har problem med det. Jag kan nämligen inte öppna en tvålflaska... Det står åt vilket håll man ska vrida, och jag tror mig veta att man ska trycka ner pumpen och dra åt det hållet men det går ju banne mig inte! Jag skruvar och trycker och använder våld, ibland ger jag upp och tar pumpen från flaskan som precis blivit tom och sätter i den nya flaskan. Inte blir det bättre av att jag tvättar händerna ganska så mycket så flaskorna går åt snabbt. Alltså hur gör man?? Tips mottages tacksamt!
Jag visste inte ens att det står åt vilket håll den ska dras:laugh:
Jag trycket bara ner pumpen, sen provar jag åt båda hållen tills den ’hakar i’ liksom :cool:
 
Uttrycket ”ta seden dit man kommer” betyder ju att man ska anamma vanorna som finns där man befinner sig, men jag tycker att det snarare låter som att man ska ta med sig sin egen sed dit man kommer. Irriterande ologiskt.

Jag håller med!

Ett till uttryck som jag tycker låter helt fel är "smaken är som baken - delad". Med uttrycket menar man ju att folk har olika smak, men om jag delar smak med någon så tycker vi ju lika O_o
 
Jag håller med!

Ett till uttryck som jag tycker låter helt fel är "smaken är som baken - delad". Med uttrycket menar man ju att folk har olika smak, men om jag delar smak med någon så tycker vi ju lika O_o

Det är meningen att man ska tänka att den är delad av en itu av en stor skreva, och sällan ska de mötas.

Delad betyder ju två saker, antingen delar man något (en flaska vin, godispåse) och njuter tillsammans, eller så delar man något (vedklabbe) det vill säja har isär delar.
 
Jag har lärt mig!:D
Ska se om jag kan förklara...
Grunden är att trä in hörnen i varandra.
Jag brukar börja med att trä varsitt hörn över var hand. Sedan lägger jag ena handen över den andra och vränger runt det hörnet om det första.
Gör likadant med de två orörda hörnen. Då har jag ett dubbelvikt lakan med två par hörn.
Sedan trär jag ett par hörn på var hand igen och vränger över det ena paret över det andra.
Då har jag en platt fyrkant som sedan kan vikas ihop.
Men var gör du av de hörn du trätt ihop redan? När du ska göra likadant med de andra två hörnen menar jag. Har du tre armar? :nailbiting:
 
Det (medsols) är solens rörelse över himlen, dvs från öst till väst.
Ja det vet jag. Men det förutsätter ju att jag står vid punkt A och tittar åt ett viss håll, ex norr. Vänder jag mig 180 grader så blir medsols i min värld åt andra hållet. Dvs värdelös beskrivning. Hur är det tänkt?
 
Men var gör du av de hörn du trätt ihop redan? När du ska göra likadant med de andra två hörnen menar jag. Har du tre armar? :nailbiting:
Antingen släpper jag dem och tar det försiktigt för att de inte ska åka isär när jag gör det andra paret. Eller så håller jag det första paret över ena handen och pillar ihop de andra två hörnen med vänster (eller höger) hand, genom att hitta det ena först och sedan hålla fast det när jag letar upp det sista hörnet.
Gör nog oftast på det sistnämnda sättet.
 
Ja det vet jag. Men det förutsätter ju att jag står vid punkt A och tittar åt ett viss håll, ex norr. Vänder jag mig 180 grader så blir medsols i min värld åt andra hållet. Dvs värdelös beskrivning. Hur är det tänkt?
Men medsols är ju samma sak som medurs.
Mekaniska klockor snurrar åt samma håll som skuggan rörde sig på soluren.
Solen rör sig väl lika oavsett hur du vänder dig?

Tänker du öst till väst som "rak" riktning kanske? Som en linje Ö-V.
Det är cirkelrörelsen som solen gör på ett dygn du ska tänka Ö-S-V-N vilken rotationsriktning den har.
Tänk hur skuggan från ett träd snurrar runt t.ex. Eller hur du själv skulle snurra om du stod och tittade rakt mot solen under en längre tid.
 
Men medsols är ju samma sak som medurs.
Mekaniska klockor snurrar åt samma håll som skuggan rörde sig på soluren.
Solen rör sig väl lika oavsett hur du vänder dig?

Tänker du öst till väst som "rak" riktning kanske? Som en linje Ö-V.
Det är cirkelrörelsen som solen gör på ett dygn du ska tänka Ö-S-V-N vilken rotationsriktning den har.
Tänk hur skuggan från ett träd snurrar runt t.ex. Eller hur du själv skulle snurra om du stod och tittade rakt mot solen under en längre tid.
Jag är nog lite mer internationell för jag tänker att solen står i zenit :p
 
Att hitta. Folk säger alltid till mig, men DU HAR JU VARIT DÄR FÖRUT? En gång. Anno 1995, 2001, 2018. Spelar ingen roll. JAG HITTAR INTE. Det enda stället jag hittar på är i min lägenhet. I övrigt, aldrig. Jag gick till och med vilse på Coop häromdagen.
 
Väderleksrapporter : hur kan man veta vad det ska vara för väder om en vecka? Vad det ska bli för väder imorgon ser man ju på himlen ikväll..
Jag har fått förklarat för mig så många gånger att man vet vädret framåt pga vindar och blablablaa... Men hur kan man veta att inte vinden vänder?

Varför någon vill se filmer som går ut på att det ska vara så våldsamt som möjligt och dödas så många människor som möjligt. Helst ska det utöver allt våld vara så olidligt hemskt så att filmtittaren ska vara så rädd som det bara går..ja och så ska våldet helst vara så grafiskt att tittaren spyr av äckel också...

Varför går det inte att hitta långärmade tröjor/jackor/blusar i stora storlekar? Allt har trekvartsärm. Kul med en vinterjacka med trekvartsärm....
 
Väderleksrapporter : hur kan man veta vad det ska vara för väder om en vecka? Vad det ska bli för väder imorgon ser man ju på himlen ikväll..
Jag har fått förklarat för mig så många gånger att man vet vädret framåt pga vindar och blablablaa... Men hur kan man veta att inte vinden vänder?

Fast jag tror de bara gissar och hittar på lite för rapporterna stämmer ju aldrig ändå ;) Eller så kör de bara föregående år i repris :D
 
Jag har ett jätte irriterande moment i min vardag som jag inte fattar hur man ska göra och fattar inte ifall det bara är jag som är korkad eller om alla har problem med det. Jag kan nämligen inte öppna en tvålflaska... Det står åt vilket håll man ska vrida, och jag tror mig veta att man ska trycka ner pumpen och dra åt det hållet men det går ju banne mig inte! Jag skruvar och trycker och använder våld, ibland ger jag upp och tar pumpen från flaskan som precis blivit tom och sätter i den nya flaskan. Inte blir det bättre av att jag tvättar händerna ganska så mycket så flaskorna går åt snabbt. Alltså hur gör man?? Tips mottages tacksamt!

Du ska inte vrida på hela pumpskruvgrejen utan enbart på den lilla pump-pinnen :) Tryck ned pumpen minilite och vrid om enbart den delen.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp