Santa Cruz byte - vilken hoppsadel?

Havanna11

Trådstartare
Jag har sedan något år tillbaka en Santa Cruz dressyrsadel i modellen New England bomvidd 36. Den passar hästen utmärkt, men jag som ryttare trivs inte i den. Härav tänker jag byta den mot en hoppsadel (och skaffa en annan dressyrsadel i annan modell).
Till min fråga. Ni som har provat både hopp och dressyrsadel från Santa Cruz vilken av hoppmodellerna skulle passa på en häst som en New England ligger bra på? Jag är ute efter en hoppsadel som är väl framskuren, bra underbyggd och har något flatare säte. Hästen är kraftig, med rejäl manke, något överbyggd och har vad man brukar kalla svängd rygg.
Ge mig gärna tips, jag kollar runt på olika, men vet att det egentligen vore lättast att plocka ut en utprovare med flertalet modeller. Vill dock först höra andras uppfattning och förhoppningsvis kunna specificera mig lite.

Sv: Santa Cruz byte - vilken hoppsadel?

Bomvidd 36 är det nog inte eftersom SC har ett system med normal, vid, xvid, xxvid.

Sv: Santa Cruz byte - vilken hoppsadel?

Okej, du har rätt. Blandade ihop saker och ting.
Dressyrsadeln är i stl xxwide.

Liknande trådar

Utrustning Jag har läst runt lite i trådarna här och kan konstatera att det är en ganska samstämmig uppfattning att en hoppsadel, precis som en...
Svar
4
· Visningar
2 329
Senast: Aifos
·
Utrustning SJÄLVKLART ska vi prova sadel noga om/när det blir aktuellt med nyköp och kommer naturligtvis inte att köpa nåt baserat på att nån...
Svar
0
· Visningar
587
Utrustning Jag behöver hitta en sadel. Och jag behöver svar i en egen tråd för det, eftersom jag bara tappar bort svar jag hittat i andra trådar...
Svar
4
· Visningar
1 348
Senast: malumbub
·
Utrustning Hej, jag har en häst med väldigt rak rygg, stora bogblad vilket resulterar till sadelläge långt bak samt något takformad. Rider idag i...
Svar
1
· Visningar
2 692
Senast: Långnos
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka