sår + ev feber.

• Hästvård
  • Trådstartare Trådstartare vickis-pajala
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 9
  • Visningar Visningar 1 231
V

vickis-pajala

ja dom ringde för en stund sedan från stallet och säger att min häst inte ser frisk ut hon ligger ner och ser hängig ut.

hon har två sår på vänster sida precis där huvudet slutar och halsen tar vid, fick det när vi lastade på henne på transporten( INGA KOMMENTARER TACK) vi tvättade av med jodopax och rengjorde och det blödde ur.

igår hoppade vi och hon visade inga tecken på sjukdom eller hängighet.

idag tog jag in henne från hagen och hon åt mat med godaptit och jag checkade såret inget tecken på lymfangit/svullnad, sårkanterna såg rena och fina ut så jag tvättade av med vanligt vatten.

och nu ligger hon ner och är sjuk

dom skulle tempa henne för att se om hon har feber och då kan jag ju ta kontakt med vetrinären.

fram med lite tips och råd
snälla

Sv: sår + ev feber.

okej nu har det nya samtalet från stallet kommit :cry: :cry:
hon hadde puls 160/minut:confused:
och även är hon tempad 38.6 hon har brukligt 37,4

tjejen som ringde hon skulle ringa och rådfråga vetrinären

fram med tips

Liggande häst med temp-stegring och hög puls för ju alltid tankarna till kolik. Pulsen har de nog räknat lite tokigt, dock!

En veterinär bör kolla till hästen. Åk dit.

jag HAR varit och kollat på min häst

nå vi ska ta det från början
hon tjejen som ringde till vetrinären fick rådet att det kan eventuellt vara FÅNG:confused: :confused: i och med att hon var varm runtom
så jag som ägare skulle spola kusens ben 20 min med kallvatten och tvätta såret.

när jag kommer till stallet så LIGGER inte min häst ner utan hon gnäggar mot mig ser lite hängig ut, men jag kan tänka mig att det oxå har gjort att hon varit och åkt transport vilket hon inte riktigt gillar och sedan varit på träning tre dagar.

jag spolar hästens ben enligt föreskrifter och tvättar av såret med jodopax ger henne kvällshöet som jag bytt ut mot torrhö i fall det kan vara fång och ger henne inte heller korn som hon brukar få utan bara kraften.

hon äter med god aptit hon ligger inte ner.

nå inget mer med detta jag pratar med en annan privatägare som haft en häst som kolavippade i fång, och hon trodde oxå att detta min häst har är INTE fång.

men jag tar luren och ringer MIN vetrinär och han trodde oxå det kunnde bero på utmattning och även såret hon har
så får hon ännu mera feber än 1 grad och blir ännu mer hängig då ska jag ju givetvis kontakta jourvetrinären
men vetrinär kommer till mig på torsdag för att kolla på henne.

Titta på hur såret ser ut,är det svullet och kommer var beror ju hästen hängighet helt klart på detta. 38,4 är ju inte så mkt feber, men tempa ofta för att se att den inte ökar mer.
Hur djupt är såret? Är det djupt kan det ju bildas en fick där bakterierna växer till och ger en infektion.
Har hästen åkt transport länge och varit stressad är det inte så konstigt om hon är trött och ligger ner. Efter en längre transport ska man alltid promenera hästen lite vid hemkomst för att benen inte ska svullna upp så mkt. Den förhållandevis låga tempstegringen kan komma av stress, men om febern kom flera timmar efter transporten är det knappast därför.

Titta på hur såret ser ut,är det svullet och kommer var beror ju hästen hängighet helt klart på detta. 38,4 är ju inte så mkt feber, men tempa ofta för att se att den inte ökar mer.
Hur djupt är såret? Är det djupt kan det ju bildas en fick där bakterierna växer till och ger en infektion.
Har hästen åkt transport länge och varit stressad är det inte så konstigt om hon är trött och ligger ner. Efter en längre transport ska man alltid promenera hästen lite vid hemkomst för att benen inte ska svullna upp så mkt. Den förhållandevis låga tempstegringen kan komma av stress, men om febern kom flera timmar efter transporten är det knappast därför.

såren hon har är skrapsår alltså ytliga sår, luktar inte och inte variga och inte heller djupa.

nå nu på morgoen när jag ringde stallet så sa stallförmannen att hästen ser trött ut men äter och dricker bra.

jag tänkte höra mer er kloka :) :smirk:
TRANSPORTSJUKA hur yttrar det sig :confused:
FÅNG :confused:

Liknande trådar

Hästvård Någon som varit med om något liknande o vill dela med sig? Kanske några ge råd/tips? Har såklart haft veterinärbesök o varit in på...
Svar
4
· Visningar
1 034
Hästvård Står just nu i ett jäkla mysterium. Tankarna går som en studsboll. Tänker jag berättar händelseförloppet så får vi se vad ni har o säga... 2 3 4
Svar
74
· Visningar
5 228
Hästmänniskan Hej! Jag har köpt en supersnäll 7 åring för 2 veckor sedan (24/8). 7 år, valack och importerad från Holland som 5 åring. Tidigare... 2
Svar
33
· Visningar
12 086
Hästvård Hej! Jag håller på att bli tokig över detta. Förra året gick jag omkull med min häst (väldigt otippat då hon är väldigt säker på sina...
Svar
1
· Visningar
1 225
Senast: trollmamma
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka