Bukefalos 28 år!

Sår hjälp!!!

Mysaan

Trådstartare
Min lilla 1 åring fick ett sår för en dryg vecka sedan. Såret sitter ganska långt ner på benet och jag funderade på om det var efter en spark av min kille. Fast det ser lite konstigt ut för att vara det.

Jaja nu till sak. Hon har varit väldigt svår att tvätta rent såret på eftersom hon sparkar så fort man rör bakbenet. Det har varat en del och jag har verkligen fått kriga. Iofs har det gått bättre och bättre. Nu är såret nästan helt läkt. Men precis där såret varit så står det ut. Ungefär som en liten platå har det blivit precis vid såret. :confused: Varför har det blivit så??? Kan det vara var kvar där så jag kanske ska försöka pillra bort sårskorpan eller vad tycker ni???
 
Sv: Sår hjälp!!!

CosmicQueen skrev:
Är det inte ett överben han har fått? Sitter såret mot något ben/skelett?

Sitter nere på smalbenet om man säger så. Om det är ett överben vad ska man göra då?
 
Sv: Sår hjälp!!!

Om det är en sårskorpa så låt den sitta,den ramlar bort av sig själv när det är läkt under.
Kan kanske vara lite svallkött?? Kolla om det är hårt eller mjukt, kan tyvärr inget om överben men det låter hårt :D
 
Sv: Sår hjälp!!!

överben= pålagring, skelettet lappar över en skada med lite extra skelett... nåja hoppas du förstår..

Om du kan få hjälp vid sår tvätt så be den personen lyfta det andra benet på samma sida, då har hästen svårare att böka omring.

Är såret djupt och befaras vara sticksår; kontakta veterinär då det kan bli lymfangit av det hela

Är såret ytligt; tvätta med bomullstuss och utspädd jodopax eller annan sårtvättslösning + sparaya med sårplast som finns i hästvaruhus ev. apotek...

Lycka till
 
Sv: Sår hjälp!!!

att ta bort sårskorpan kan vara bra om såret varit djupt och börjat läka på ytan och varet inte kan komma ut riktigt, riv inte bort den utan blöta blöta och blöta tills skorpan blir mossig och nästan faller av sig själv

att ta bort skorpan från ett bra rengjort sår som enbart varit ytligt är litta dumt...
 
Sv: Sår hjälp!!!

Tack för era svar. Tvättar så gott det går tyvärr har jag inte särskilt ofta tillgång till hjälp så det är inte jättelätt. Såret ser riktigt bra ut nu en liten öppning där det kommer lite var men nu har hon blivit bättre att tvätta oxå så det löser sig.

Så överben är inget man gör något åt???
Det var inget sticksår utan såret har varit ganska ytligt men hon har ju inte så mycket kött på benen.
 
Sv: Sår hjälp!!!

Ett överben är inget att göra åt. stör oftas inte hästen. (Har heller alldrig hört att det gjort det på någon, men det beror ju hur stort o så,är inget proffs på detta område). Ett överben är inget farligt om du inte märker hälta lr så. Ska du däremot visa upp hästen lr kanske sälja så kan det räknas som ett litet skönhetsfel.
Ja jag tror det är så iaf. Men jag vet att överben inte är ngt värdsligt. Har själv en åring och en åttaåring som har en varsin liten "hård bula."
Låter bra att det finns en lite öppning, if det är var o skit i. Forstsätt tvätta o lycka till me åringen. De är ena riktiga godingar, bara älskar unghästar :love:
Men ibland så kan man ju få lite gallfeber av dom också....men dä hör ju till :)
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Sår hjälp!!!

jezzie- skrev:
Ett överben är inget att göra åt. stör oftas inte hästen. (Har heller alldrig hört att det gjort det på någon, men det beror ju hur stort o så,är inget proffs på detta område). Ett överben är inget farligt om du inte märker hälta lr så. Ska du däremot visa upp hästen lr kanske sälja så kan det räknas som ett litet skönhetsfel.
Ja jag tror det är så iaf. Men jag vet att överben inte är ngt värdsligt. Har själv en åring och en åttaåring som har en varsin liten "hård bula."
Låter bra att det finns en lite öppning, if det är var o skit i. Forstsätt tvätta o lycka till me åringen. De är ena riktiga godingar, bara älskar unghästar :love:
Men ibland så kan man ju få lite gallfeber av dom också....men dä hör ju till :)

Nä haltar gör hon inte. Skönhetesfel spelar väl ingen roll. :) Det har min 5 åring oxå efter en blästring.
 
Sv: Sår hjälp!!!

Mysaan skrev:
Nä haltar gör hon inte. Skönhetesfel spelar väl ingen roll. :) Det har min 5 åring oxå efter en blästring.

Nä jag tycker inte att "skönhetsfel" spelar ngn roll. Det är ju inge stort liksom. Man får ju titta på mycket nära håll för att över huvud taget se det. Hoppas att det går bra me åringen framöver!
Jag har haft nog me skador på min nu känns det som. Första skadan var ett sticksår av en pinne el liknande från hagen, som var bara millimeter från att den hade gått rakt i leden. Den andra skadan var en helt avsliten muskel, pga utbrytning ur hagen, då han hoppade på min pappas hövändare.
Lycka te! :banana:
 
Sv: Sår hjälp!!!

Hej, nej oftast spelar inte överben någon roll.. om det inte sitter under/vid en led eller sena för då kommer det att vara en ständig retning där...

Skönt att det går bra, du behöver nog inte tvätta mer än med koksaltlösning som är ljummen och spolas över... lätt att annars förstöra bakteriefloran på benet...

Håll boxen ren det är a & o
 

Liknande trådar

Hästvård Hej! Har ett fullblod som får småsår lite då och då. Vissa sår läker men andra sår får som stenhårda skorpor som inte ramlar av som de...
Svar
6
· Visningar
779
Senast: Fazeem
·
Hästvård Min häst rullade fast i boxen för ca 3 veckor sedan. Sparkade sig själv (såg ej så dramatiskt ut vid händelsen) men stod sen på 3 ben...
Svar
5
· Visningar
1 531
Senast: MiniLi
·
Hästhantering Köpte en ny häst i veckan (unghäst). Den är inte jättehanterad men snäll. Kan lyfta hovarna utan problem osv. Den går på bete med mina...
2
Svar
23
· Visningar
3 799
Senast: MiniLi
·
Hundhälsa Varning för bild på sår. För ett par veckor märkte jag att Bruce tvättade sig lite väl maniskt på ena baktassen. Jag tittade och...
Svar
6
· Visningar
874
Senast: iNHALE
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp