Sår i karleden

• Träning
  • Trådstartare Trådstartare Gliss
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 9
  • Visningar Visningar 1 322
G

Gliss

Hästen har fått en litet rött sår ganska långt nere i karleden. hon kliar hysteriskt? vad kan de bero på ? hon har ganska långt hovskägg eftersom hon är en en tinker. Och vart ute i en blöt hage hela dagen. hur ska jag behandla det? går ju inte att tejpa fat något, det lossnar ju på en gång? har rengjort med saltlösning.

Sv: Sår i karleden

Mitt tips: Tvätta karlederna med grön såpa!! Försök sen att inte låta den gå omkring i en blöt hage då det blir sämre.
Det absolut är fårfettssalva men det är ganska svårt att få tag i...

lillsyrran skrev:
Prova med en annan fet salva, tex Idomin, ifall du inte får tag i fårfettssalvan...

OKej, är det någon som vet vart man kan få tag på det ?

Gliss skrev:
OKej, är det någon som vet vart man kan få tag på det ?

Idomin finns på apoteket, matvaruaffären mfl ställen.

fårfettsalvan skulle jag leta efter på hästsportaffärer, hos veterinären samt hos apoteket.

Det låter i mina öron som mugg, Var noga med att hålla rent och torrt. Att smörja med olivolja är jätte bra mot mugg.

Super Tom skrev:
Det låter i mina öron som mugg, Var noga med att hålla rent och torrt. Att smörja med olivolja är jätte bra mot mugg.

tror också att det är mugg. tänkte rengöra och smörja med helosan i morgon.

Kan ju även vara fotskabb- drabbar ofta hästar med mkt hovskägg....Kolla med vet. som i sånna fall ger dig Sebacil att bada med.

de låter som mugg. tvätta karleden varje dag och smörj på någon form av salva - t.ex. 4ess/skillingaryds, superbra!:idea:

Liknande trådar

Hästhantering Hej! Jag har en 23 år gammal dressyrhäst som jag haft i 9 år. Jag känner henne alltså mycket väl! Hon har alltid haft mycket energi och... 2
Svar
35
· Visningar
3 093
Kropp & Själ Två av mina hundar råkade i ett ordentligt slagsmål igårkväll, där jag fick gå in och fysiskt sära på dem (i princip bända upp munnen på... 2
Svar
34
· Visningar
2 153
Senast: starcraft
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Himlen är stjärnklar, det har blivit februari. Snart är det vår. Som så oändligt många gånger förut är det dags att släppa in hästarna... 2
Svar
24
· Visningar
3 289
Senast: Cattis_E
·
Hästhantering Jag har ett helt fantastiskt halvblodsto som alltid har fungerat med alla hästar hon gått med. Unga, gamla, stora som hus, småttingar...
Svar
5
· Visningar
2 872
Senast: Stereo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka