Sår mellan frambenen

Nepenthe

Trådstartare
Hej,

Gry sprang rakt in i ett typ av armeringsjärn igår och skar upp hud + en muskel mellan frambenen och de är sytt o allt men tratten hjälper inte från att hon använder baktassarna o kliar.
Nått tips?
De tar dränaget på torsdag så att beställa nått känns som jag knappt hinner få hem det.
Gör en väst av något? En ärm av en tröja?

Det är en dansk/svensk gårdshund på 10kg

Någon som varit med om nått liknande?
Jag mår inge vidare så "pratar" gärna av mig lite här
 
Hej,

Gry sprang rakt in i ett typ av armeringsjärn igår och skar upp hud + en muskel mellan frambenen och de är sytt o allt men tratten hjälper inte från att hon använder baktassarna o kliar.
Nått tips?
De tar dränaget på torsdag så att beställa nått känns som jag knappt hinner få hem det.
Gör en väst av något? En ärm av en tröja?

Det är en dansk/svensk gårdshund på 10kg

Någon som varit med om nått liknande?
Jag mår inge vidare så "pratar" gärna av mig lite här
Är det på bringan? En tröja brukar hjälpa rätt bra. Du borde kunna modifiera en t-shirt. Alternativt köpa en sårbody om såret sitter på bringan/under bröstkorgen.
Man kan också sätta strumpor på baktassarna som du tejpar fast. Var noga med att tvätta tröjan ofta bara ifall det rinner mycket sårsekret.
 
Är det på bringan? En tröja brukar hjälpa rätt bra. Du borde kunna modifiera en t-shirt. Alternativt köpa en sårbody om såret sitter på bringan/under bröstkorgen.
Man kan också sätta strumpor på baktassarna som du tejpar fast. Var noga med att tvätta tröjan ofta bara ifall det rinner mycket sårsekret.

de är mellan frambenen precis. Tack! ser att en djuraffär i stan ska ha sån sårbody så åker dit på lunchen
ja jag tänkte också på nått att sätta på tassarna. har små strumpor hemma
 
De har sytt fast muskeln och de stygnen ska försvinna av sig själv. Hur fort brukar de läka och hur ser prognosen ut?

Veterinären ringde nyss men glömmer fråga saker. Ska dit på torsdag igen också så kan ju fråga då med.
 
Funderar på att köpa kylvästen på h**ks då man slipper dra något över såret utan knäpper uppepå bogen.
 
Hööks kylväst kyler väl bara om den är blöt, så vad skulle vara problemet med att ha den på dygnet runt?

Tycker reflexvästen ser ut att sitta liknande, kanske också ett alternativ?
 
Rusta hade en smidig lättare kylväst som typ bara sitter över bogen och knäpps på ryggen. Den skulle nog vara perfekt. Inte så tjock heller.

Köpte den förra året men såg att de fanns nnu i år också. Kostade inte mycket heller. Hittade bild här Kylväst Rusta

Hoppas det läker snabbt! :heart

Tack! De hade varit billigare 😁
Ja peppar peppar verkar de läka bra och hon är inte så brydd. Hon är annars ganska känslig för smärta
 
CC575546-89F9-4EAD-80D2-0BD69B57D99D.jpeg

Satte en binda i som är närmast såret 🙂

Idag är hon utan dock för jag jobbar hemifrån så ser henne hela tiden. Hon låter såret vara :heart
 
Igår kom de mycket sårvätska. Var som en stor finne som sprack när jag lyfte upp henne.
Ingen feber och genomskinlig vätska så bara bra de kommer ut!
Legat på rena handdukar hela dagen utan västen för att lufta.
Igår va sista dagen med smärtstillande så hoppas hon fortsätter vara såhär pigg o obrydd ♥️
 

Bifogade filer

  • 3B634274-CBC6-4788-B1EB-168251D77488.jpeg
    3B634274-CBC6-4788-B1EB-168251D77488.jpeg
    331,8 KB · Visningar: 110
Igår kom de mycket sårvätska. Var som en stor finne som sprack när jag lyfte upp henne.
Ingen feber och genomskinlig vätska så bara bra de kommer ut!
Legat på rena handdukar hela dagen utan västen för att lufta.
Igår va sista dagen med smärtstillande så hoppas hon fortsätter vara såhär pigg o obrydd ♥️
Har du visat såret för veterinären? De svarta partierna är nekros. Finns risk för att det spricker upp, ser ut som att det redan börjat lossna i främre partiet av såret.
 
Har du visat såret för veterinären? De svarta partierna är nekros. Finns risk för att det spricker upp, ser ut som att det redan börjat lossna i främre partiet av såret.

Ja vi var där i torsdags och hon sa det svarta är torkad sårvätska. de som är loss i främre är där dränaget var
 

Liknande trådar

J
Islandshäst Hej, min häst har haft exem ett par år nu. Han kliar inte i varken manen eller svansen så länge han har täcke på och smörjas någon gång...
Svar
18
· Visningar
3 101
Senast: Korven
·
Övr. Katt ... som han hela tiden kliar upp. Det har hållt på sen i aug/sept. nu och han låter det inte vara. Från början var det bara ett...
Svar
11
· Visningar
1 375
Senast: Poppinella
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp