Bukefalos 28 år!

Sår, mugg, eller något?

LaMaya

Trådstartare
Jag vet inte vad jag ska göra längre med min 6 årings ben. Han blev förra sommaren svårt huggormsbiten i sitt vänstra bakben. Behandlades och blev stillastående ett tag efter det och var extremt dålig.

Någon månad efter behandling utvecklade han mugg nere vid bettet som vi hade ute veterinär och behandlade. Fick speciell salva jag använt tidigare som tagit bort muggen direkt. Och det gjorde det nere vid såret, men det hela började klättra uppåt och vi har aldrig fått bukt på det. Nu sitter en "sårvägg" på bakre delen av kotan och uppåt precis ovanför karleden (om någon förstår), är ca 1 cm brett och 10 cm långt. Har testat allt och inget för att få bukt på detta. Har struntat i det mer än att se till att smuts inte finns där, tvättat med tvål och vatten, tvättat med sterilt vatten, haft salver av alla dess slag - Ja allt man kan tänka sig och självklart inget pill. Men det försvinner inte, Vet. säger att vi ska forstätta tvätta och smörja, nu har jag något som heter Desolvon (stavning?) och är riktigt bra. Men jag får inte använda det vid öppna sår vilket han nu fått. Probemet är den att han svullnar upp när det blir varmare ute och han har får på så sätt fått lymfagit, Vet. tror det beror på försämrad cirkulation i benet. Känns inte som det går allt framåt med att få bort det här.

Någon som har fler tips på hur man kan tänka sig få bort det här?
Kan det bero på något speciellt som hör till huggormsbettet? Kanske finns någon här som blivit drabbad och haft problem med något efter ett bett?

Alla värden är jättefina så det är bara benet vi fortfarande dras med.
 
Sv: Sår, mugg, eller något?

HeJ!

Först en fråga: Är såret odlat, så ni vet om där sitter några fula bakterier eller så?

Om inte- gör det omgående och behandla efter svaret på odlingen.

Om det är odlat och ni vet vad som finns där i, har ni resistenskollat skiten också? Ingen vits att behandla och behandla om skiten är resistent (ev bakterie, då alltså).

Eftesom problemet varit lite längre än "några dagar" är det viktigt att snabbt börja behandla med RÄTT medel- inte behandla på måfå.

/ Lavinia, vars häst med mugg till slut fick somna in eftersom det aldrig blev bättre..
 

Liknande trådar

Hästvård Hej! Har ett fullblod som får småsår lite då och då. Vissa sår läker men andra sår får som stenhårda skorpor som inte ramlar av som de...
Svar
6
· Visningar
778
Senast: Fazeem
·
Hästvård Hästen fick i somras ett sår (det kanske snarare uppkom)strax bredvid 'sporren' på ett framben. Redan då reagerade jag på att det var...
Svar
19
· Visningar
2 530
Senast: caballus
·
Hästmänniskan Hej hej! Ska försöka hålla mig kort men endå få med allt relevant. Jag importerade min häst i november förra året. När han kom så hade...
2 3 4
Svar
64
· Visningar
10 585
Senast: Piaff
·
Hundträning Hej på er! Vill egentligen bara bolla med er om ni tror jag kan få bukt med valpens beteenden eller om jag ska byta inställning dvs lära...
2
Svar
24
· Visningar
7 252
Senast: Migo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp