Sår över hela kroppen...

J

Juvelflickan

Hej!

Igår var en väldigt hemsk dag. För det första det med Anna Lindh, 16-åringen som hittades och 5-åringen som knivhöggs.
Därför tyckte jag att det skulle bli härligt att åka till stallet och prata av mig med min pålla och bara glömma allt annat.

Men.. När jag kommer till stallet så upptäcker jag först ett ganska djupt sår på läppen och hennes huva är ganska trasig (hon har eksem och har därför täcke och huva/huvor :))
Täcket hänger väldigt och det är hål i täcket. Därför tar jag av henne täcket och upptäcker tiotalssår över hela hennes kropp. Sedan tar jag också av henne huvan och upptäcker sår på huvudet. Det var VERKLIGEN tur att hon hade täcke, annars skulle hela hon vara ett sort sår.
Som tur var det inte många som det blödde ur men det var kanske ca. tio av 40. Det som var värst var ett vid örat som var djupt och blödde. Det hamnade j****** fel eftersom hon nu inte kan har varken grimma eller träns.

Det var en häst som hade gett sig på henne och antagligen bitit henne. Hästen som gjorde det hittade vi ingeting på. Hon hade inte ens förlorat ett hårstrå. Men min pålla avr doch sönderbiten :cry:. Det verkade nästan som om hästen som bet min häst fått in henne i ett hörn eller på något sätt så min häst var försvarslös.

När jag kom upp till stallet så upptäcktes självklart fler sår och jag tvättade rent ella sår ordentligt med jodopax. Sedan la jag på helosan på de som inte var så farliga och tog socatyl på bl.a. det stora såret vid örat. Kan också lägga till att hon inte hade feber.

Vad skulle ni tvätta rent med och så?


MVH Frida :banana:
 
Men fy vad hemskt! :( Är du säker på att det kan ha varit en annan häst som har gjort så mot henne?
 
Använder du Jodopax kan du strunta i Socatylsalva eftersom jodopaxen motverkar Socatylsalva, gäller även Streptocillinsalva. Tvätta med gul såpa eller Lactacyd och ljummet vatten på såren (då kan du använda Socatyl). Jodopax kan bli lite för starkt.

Är det bitmärken så borde såren vara lite svullna också. Är du säker på att ingen annan gett sig på din häst. Med tanke på alla idioter som ger sig på hästar på beten så är man ju lite nojjig... :crazy:

Lycka till
 
JAg skulle hellre använda koksaltlösning och ta ringblommesalva på såren...är såren djupa även homeopatmedlet calendula officinalis(ringblomma)D30 samt arnica montana D30(även det ett homeopatmedel som helt enket är överlägset mot yttre våld av alla sorter)
 

Liknande trådar

Hästvård Min häst rullade fast i boxen för ca 3 veckor sedan. Sparkade sig själv (såg ej så dramatiskt ut vid händelsen) men stod sen på 3 ben...
Svar
5
· Visningar
1 463
Senast: MiniLi
·
Hästvård Nu behöver jag tips och råd igen.. I måndags (för en vecka och två dagar sedan) busade min häst till det i hagen, och som resulterade i...
2
Svar
32
· Visningar
4 354
Senast: TinyWiny
·
Hästvård Upptäckte i dag att hästen har fått ett otäckt sår vid bogen. På framsidan precis uppe där det "runda" partiet är (hoppas någon förstår...
Svar
7
· Visningar
2 576
Senast: mily
·
Hästvård I slutet av oktober förra året så skadade sig min häst i hagen. Hon fick ett L format skärsår mellan hasen och kotan, var sida på "L:et"...
Svar
8
· Visningar
3 582
Senast: höstmåne
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Senast tagna bilden XV
  • Att ångra en valp
  • Uppdateringstråd 29

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp