Sår på häst

L

linnea 82

Min häst har ett litet sår på ena benet. Det e lite vätskande kan jag tvätta rent detta med jodopax och sen på med sårspray eller hur ska jag göra?
 
Sv: Sår på häst

Min häst har ett litet sår på ena benet. Det e lite vätskande kan jag tvätta rent detta med jodopax och sen på med sårspray eller hur ska jag göra?

Jag har fått lära mig att man INTE använder jodopax till sår, utan bara till hovar, hovbölder osv. Jodopax dödar nämligen kroppens egen förmåga att läka såret. Tvål och vatten duger jättebra att tvätta sår med, eller koksaltlösning om du har det. Sårspray ska heller inte vara bra sa i alla fall veterinären till mig.
 
Sv: Sår på häst

Jag har fått lära mig att man INTE använder jodopax till sår, utan bara till hovar, hovbölder osv. Jodopax dödar nämligen kroppens egen förmåga att läka såret. Tvål och vatten duger jättebra att tvätta sår med, eller koksaltlösning om du har det. Sårspray ska heller inte vara bra sa i alla fall veterinären till mig.

Ok tack för tipset! Har en sambo som jobbar och gör koksaltlösning så det har vi i massor;) så det får bli det
 
Sv: Sår på häst

Ja, det allra bästa är koksalt eller att tvätta med supermild barntvål o vatten. O inte gnugga, för då förstörs sårvävnade som håller på att läka ihop. Håll bara koll o ta tempen på hästen för att vara på den säkra sidan. "Små sår och fattiga vänner skall man icke förakta".
 
Sv: Sår på häst

Man ska inte blanda blåspray och jodopax heller...
 

Liknande trådar

Hästvård Min häst har fått konstiga bulor/sår. Det började för någon månad sedan då hon fick en ärtstor bula med sår i mitten på sidan av magen...
Svar
6
· Visningar
695
Senast: Corax
·
Hästvård Hej! Har ett fullblod som får småsår lite då och då. Vissa sår läker men andra sår får som stenhårda skorpor som inte ramlar av som de...
Svar
6
· Visningar
821
Senast: Fazeem
·
Hästvård Hej, har ett litet bekymmer som jag försökt att lösa. Min d-ponny trycker rumpan mot bakbommen när man kör transport så hon får sår...
Svar
9
· Visningar
551
Senast: misswilma
·
Hästvård Nojja är bara förnamnet, testar att slänga iväg en tråd här för att försöka bli lite klokare 🙈 Herr häst hade hagrejs idag på...
Svar
8
· Visningar
879
Senast: jemeni
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp