Sår på låret

Kalkon87

Trådstartare
Jag har köpt en häst på 8år som sedan 1års ålder haft ett ärr på låret där det inte växer någon päls. Den förra ägaren sa att det inte var något problem så länge det smordes in med t.ex helosan. Men det var uttorkat och hade börjat spricka när hon hämtades. Då tvättade och smörjde jag det morgon och kväll med helosan. Till en början såg det bättre ut men det är nu ett öppet köttsår (ca. 2cm i diameter) som hon kliar upp så fort en skorpa bildas. Finns det någon som har något råd om någon salva eller om något täcke som kan skydda?
 
Jag tycker sår på sommaren är svårt. Extra svårt om hon kliar bort det. Svårt ställe att lägga på något typ av bandage också... Jag hade troligen förutsatt att det inte är infekterat (kan ju lätt bli det i sommarvärme med diverse insekter) försökt ha på Manuka honung (exempelvis den som finns på apotek som heter Manuka Fill sårsalva) och sen möjligen klistrat på ett "plåster" över om det är så att hon låter bli att klia då! Jag hade honung + zinksalva (för att hålla bort smuts och insekter) på ett tråkigt sår förra sommaren, läkte fint. Men han var inte heller på och kliade. Men det kan också fungera!
 
Jag har köpt en häst på 8år som sedan 1års ålder haft ett ärr på låret där det inte växer någon päls. Den förra ägaren sa att det inte var något problem så länge det smordes in med t.ex helosan. Men det var uttorkat och hade börjat spricka när hon hämtades. Då tvättade och smörjde jag det morgon och kväll med helosan. Till en början såg det bättre ut men det är nu ett öppet köttsår (ca. 2cm i diameter) som hon kliar upp så fort en skorpa bildas. Finns det någon som har något råd om någon salva eller om något täcke som kan skydda?
Det där hade jag tagit upp med veterinären. Ärret bör ju vara enormt och sitta väldigt dumt om det ska gå upp på det viset sju år efter skadan inträffade. Jag hade velat utesluta att det inte är något annat än just ett ärr i första hand.
 
Det finns en sorts plåster som fäster på päls, Snögg heter det. Det är inte helt tätt eller vad man ska säga, det släpper ut fukt liksom. Men skulle nog fråga veterinären innan, det låter inte bra att det har pågått så länge.
 
Det där hade jag tagit upp med veterinären. Ärret bör ju vara enormt och sitta väldigt dumt om det ska gå upp på det viset sju år efter skadan inträffade. Jag hade velat utesluta att det inte är något annat än just ett ärr i första hand.
Det finns en sorts plåster som fäster på päls, Snögg heter det. Det är inte helt tätt eller vad man ska säga, det släpper ut fukt liksom. Men skulle nog fråga veterinären innan, det låter inte bra att det har pågått så länge.
Hon blev besiktad innan köp och vet. sa att det var ett kroniskt liggsår. Som inte ska påverka annat än att pälsen saknas där och behöver smörjas för att inte torka ut.
 
Hon blev besiktad innan köp och vet. sa att det var ett kroniskt liggsår. Som inte ska påverka annat än att pälsen saknas där och behöver smörjas för att inte torka ut.
Okej. Jag hade inte nöjt mig med det och absolut inte nu när det är ett köttsår. Om det hade varit ett liggsår så borde det dessutom gå att åtgärda med bättre underlag där hästen brukar ligga. Jag har aldrig hört talas om liggsår på en normalskött häst. Däremot på mycket gamla hundar som helst ligger på golv istället för bädd men det brukar mer bli en förhårdnad på armbågarna, inte sår. Hästar ligger i normalfallet inte så lång tid att de skapar liggsår. På en åtta år gammal häst låter det därför mycket märkligt med liggsår då liggsår vanligtvis kommer av kombinationen dålig cirkulation och för mycket liggande på för hårt underlag. Så, om det inte är en gravt misskött häst så vore det märkligt med liggsår på en så ung häst och det bör gå att komma tillrätta med det.
Något jag däremot har varit med om är hästar som ligger med hovarna inunder sig så att de själva underhåller/skapar sår med sina skor. I de lägena får man ta till åtgärder för att skon inte ska komma emot och skava mot pälsen/huden. Det är dock vanligast vintertid på hästar som har brodd.
Jag tycker att du ska ta ut/åka till en veterinär som tar reda på vad det faktiskt är och som kan ge dig råd utefter vad hen kommer fram till.
 
Jag hade tagit ut veterinär igen samt funderat på varför det ev. gått upp.

Vi hade en häst som lätt fick liggsår, nu var detta rätt många år sedan, innan boxmattor var så utbrett. Vi hade tjockt med halm vilket gjorde det otroligt tungmockat, men han rev upp så mycket i boxen när han gick runt (jäkligt energisk herre).
 
Min nya häst har ett sår från en äldre skada som inte läkt helt, nu på sommaren behöver det skyddas från solen och hållas mjukt.

Jag köpte den här salvan på apoteket:
31403

Det funkar jättebra! Kletar på ett tjockt lager varje dag och såret ser bättre och bättre ut för varje dag.
Fick hjälp av apotekspersonalen att köpa, ville ha högt solskydd, mjukgörande och funka på sår.
 
Tack för tipsen använder nu en sårspray som rekommenderats av en hästkunnig bekant, som har gjort underverk för såret tillsammans med lite mjukgörande salva och solkräm :)
 

Liknande trådar

Hästvård Jag köpte en häst för 1,5 månad sedan. Han hade ett sår på ena höftknölen när vi hämtade honom. Till och från har det gått från...
2
Svar
22
· Visningar
5 259
Senast: Mustang
·
Hästvård I slutet av oktober förra året så skadade sig min häst i hagen. Hon fick ett L format skärsår mellan hasen och kotan, var sida på "L:et"...
Svar
8
· Visningar
3 583
Senast: höstmåne
·
Hästvård Upptäckte i dag att hästen har fått ett otäckt sår vid bogen. På framsidan precis uppe där det "runda" partiet är (hoppas någon förstår...
Svar
7
· Visningar
2 576
Senast: mily
·
S
Hästvård Jaa, jag har ju fått en eksem häst hit hem, och jag har absolut noll erfarenhet av detta. Inte så bra kombination kanske: eksemhäst +...
2
Svar
20
· Visningar
5 095
Senast: Simply me
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp