Bukefalos 28 år!

Sår på marsvin

carrro_lina

Trådstartare
Mitt marsvin har haft en "knöl" på ryggen i ett par år nu, vi har varit hos veterinären för lite drygt ett år sedan och hon försökte sticka hål på den men det gick inte. Men nu för några dagar sen började den spricka. Läste på internet att man skulle försöka klämma ut det som var, men det gick inte... Men idag så hade den spruckit ännu mera så vi lyckades få ut allt, MEN hur ska vi göra nu? Han har ett ganska stort öppet sår, är väl kanske 1 cm bred eller nått. Någon som har varit med om något liknande? Vad jag ska göra och hur stor är chansen att han blir bra?
 
Sv: Sår på marsvin

varför inte åka till vet. direkt nu är han har ett stort köttsår på ryggen?? snart kläcks flugorna, och den speciella "blåflugan" lägger helst sina egg i öppna sår, det har jag varit med om hos mina kaniner. flugan lägger sina ägg i små sår på levande djur, äggen kläcks redan efter ca 20 timmar och larverna börjar äta av djuren. jag märkte det en morgon på en av mina men då var det för sent. under hakan var det fullt av larver som åt på kaninen, in i kroppen, så det blev att avliva den direkt! det är viktigt att såret inte är öppet nu när det snart är flugsäsong eller vad man ska kalla det... :crazy: det måste vara fruktansvärt att bli uppäten levande! :cry:
 
Sv: Sår på marsvin

Spola rent i bölden med Natriumklorid (koksalt) dagligen + kläm ut ev. var.
Se till att hålla den öppen, så den verkligen läker inifrån och ut. Växer den igen på ytan med en gång, är det stor risk att du får en ny böld.
Antingen så tar man en spruta (utan nål såklart) eller så köper man små förpackningar med pip på. Detta för att kunna stoppa ned pipen/sprutan lite i bölden och spola rent ordentligt.
Jag tycker det är bra att klippa bort pälsen runt bölden, så det inte kommer päls i, och så det får lufta lite.
 

Liknande trådar

Ridning Hejsan! Nu har jag läst igenom några som har liknande problem här på buke. Dock skiljer sig min historia något från de andra. Jag...
2
Svar
21
· Visningar
2 503
Senast: Roheryn
·
Hundhälsa Vi i vår familj har under hösten hamnat i en fasansfull situation, som gjort och gör mig så upprörd och ledsen. Den 20:de september i år...
14 15 16
Svar
311
· Visningar
22 685
Ridning Jag är rädd varje gång jag rider min häst. Sitter hela tiden med en känsla av att han kommer att bocka och sticka iväg. Ska dra...
Svar
8
· Visningar
3 213
Senast: AbCdE
·
Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
164
· Visningar
19 402
Senast: jemeni
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Magsjuk hund
  • Fästingmedel på innekatt
  • Kastrera ja eller nej

Hästrelaterat

  • Trollet rymmer
  • Insektsmedel
  • Betäckningar 2023 och föl 2024

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp