Själv gick jag bara stillsamt till skolbiblioteket och skolkade

det hände så ofta att läraren bara skickade några klasskamrater dit för att fiska upp mig när det var något viktigt som skulle avhandlas. Sedan fick jag diabetes i högstadiet och hade 80% frånvaro eftersom jag låg hemma och sov och inte orkade ur sängen. Efter diverse prov - man ska undvika prov för de hittar alltid något fel - så sattes jag på insulin och sedan tentade jag bara av 9:an vilket gick finemang (5 i svenska, engelska, historia och statsvetenskap, treor-fyror i naturvetenskapliga ämnen förutom kemi, urrk) och vidriga, vidriga matten då

men eftersom jag skulle gå vad som då hette Samhällsvetenskaplig linje så gick det ändå att komma in.
Förstår inte idén med att bråka med läraren, bättre att bara stillsamt göra vad som krävdes och sedan eftersom jag inte sa något, så ta upp en mer intressant bok eller ännu bättre gå till bibblan. Läraren visste att jag gjort vad som krävdes och då fick jag göra vad jag ville så länge jag inte störde resten av klassen.
Nu är det förhoppningsvis preskriberat men när jag gick på låg och mellanstadiet i Södermalmsskolan så lyckades jag ställa upp en bakdörr till skolbiblioteket så jag kunde smita in där efter skolan och sitta och läsa ensam.
Bibliotek är underbara ställen, smultronplats på jorden.