Bukefalos 28 år!

Sårskada, penicillin

ChiliWhippet

Trådstartare
Min häst har fått ett sår baksida kota hf, ca 4x2 cm osäker på djup då det va svullet,inga fickor vad jag såg, tar ut vet, hästen halt i trav, detta va två dagar efter skadan uppkom, såret fint men vätskar så fortsätta hålla det lindat, hon får penicillin och antiinflammatoriskt, sen skulle jag fortsätta spruta henne i fyra dagar vilket jag sa att jag inte känner mig bekväm med av en mängd olika anledningar, det ända som vet visar är triangeln, ingen mer info, vet säger att hästen ska vara haltfri inom en vecka är inte detta nonchalant? Hon får också antiinflammatoriskt i fodret.
 
Varför är det lindat? Är det för att hålla ihop det eller är det för smutsens skull?

Om det är för smutsens skull så skulle jag nog försöka hålla det öppet och bara spola rent det om det blir skitigt, bandage på sår gör att dom aldrig läker ihop är min erfarenhet.

Sen om det är så att såret är fint, inte minsta risk att det är fickor och djupt osv så ser jag mindre anledning att ha penicillinet, jag har fått utskrivet ibland när det vart osäkert på hur såret utvecklar sig men inte gett bara för att.

Så jag skulle nog skippa penicillin om allt ser bra ut. Sen är det inte konstigt att hästen är halt om hältan beror på såret, det sitter ju till så verkar det som som att det märks av i varje steg. Så hältan skulle jag inte vara orolig på det sättet. Men dock ändå hållit hästen i mindre hage ett tag så den inte rör på sig för mycket.
 
Min häst har fått ett sår baksida kota hf, ca 4x2 cm osäker på djup då det va svullet,inga fickor vad jag såg, tar ut vet, hästen halt i trav, detta va två dagar efter skadan uppkom, såret fint men vätskar så fortsätta hålla det lindat, hon får penicillin och antiinflammatoriskt, sen skulle jag fortsätta spruta henne i fyra dagar vilket jag sa att jag inte känner mig bekväm med av en mängd olika anledningar, det ända som vet visar är triangeln, ingen mer info, vet säger att hästen ska vara haltfri inom en vecka är inte detta nonchalant? Hon får också antiinflammatoriskt i fodret.

Jag tycker inte att det du beskriver är nonchalant utan antagligen norm.
 
Jag nojjar alltidså e det, jag tror ju att det kändes som att såret gör skit ont på henne därav hältan som successivt blivit bättre, vet var orolig för infektion att det va därför hon är halt, därav penicillinet. Det jag tyckte var nonchalant var den så kallade genomgången så jag kan spruta henne själv. Nu löste det sig ändå, hon får hippotrim i stället.
Linda ska jag göra för att låta det få läka i hop sig och skydda det dom första dagarna tills det inte vätskar fullt så mycket, sen är hästen som en katt och är i och slickar direkt hon får chansen, men jag vet inte vad som är bäst, såret är fyra dagar gammalt.
 
Nya rönen är att sårskador ska bandageras. Sår läker bäst vid fuktig läkning. Så kompress anpassad för ändamålet (torrare för vätskande sår, fuktig för torrare sår) och byta med 3-5 dagars intervall.

Det ligger ganska nära led, senskidor osv det sår TS beskriver, och en hälta efter några dagar. Låter som klar indikation på PC.

Om man som djurägare inte anser man fått tillräcklig instruktion för att spruta är det bra att säga till veterinären direkt där och då så kan hen visa tills man förstår...
 
Nu går hon som sagt på hippotrim så hoppas det hjälper,
Självklart frågade jag han om de jag tänkte på där och då i all oro, och nej jag kände inte att jag fick den responsen jag behövde, bråttom i väg till nästa. Och jag kan nog tycka att det är lite konstigt att man inte iaf inte berättar grundläggande info till någon som aldrig gjort det förut.
Men hur länge ska man ha det lindat? Tills det slutar vätska eller längre?
Vet har åkt på semester
 
Nu går hon som sagt på hippotrim så hoppas det hjälper,
Självklart frågade jag han om de jag tänkte på där och då i all oro, och nej jag kände inte att jag fick den responsen jag behövde, bråttom i väg till nästa. Och jag kan nog tycka att det är lite konstigt att man inte iaf inte berättar grundläggande info till någon som aldrig gjort det förut.
Men hur länge ska man ha det lindat? Tills det slutar vätska eller längre?
Vet har åkt på semester

Tills det läkt och hela såret är täckt med hud (päls behövs inte)
 
Nu går hon som sagt på hippotrim så hoppas det hjälper,
Självklart frågade jag han om de jag tänkte på där och då i all oro, och nej jag kände inte att jag fick den responsen jag behövde, bråttom i väg till nästa. Och jag kan nog tycka att det är lite konstigt att man inte iaf inte berättar grundläggande info till någon som aldrig gjort det förut.
Men hur länge ska man ha det lindat? Tills det slutar vätska eller längre?
Vet har åkt på semester
hippotrim är ju bra för många potentiella bakterier, men tror inte det hjälper mot stelkramp dock...
 
Jag nojjar alltidså e det, jag tror ju att det kändes som att såret gör skit ont på henne därav hältan som successivt blivit bättre, vet var orolig för infektion att det va därför hon är halt, därav penicillinet. Det jag tyckte var nonchalant var den så kallade genomgången så jag kan spruta henne själv. Nu löste det sig ändå, hon får hippotrim i stället.
Linda ska jag göra för att låta det få läka i hop sig och skydda det dom första dagarna tills det inte vätskar fullt så mycket, sen är hästen som en katt och är i och slickar direkt hon får chansen, men jag vet inte vad som är bäst, såret är fyra dagar gammalt.
Bästa receptet ever för att utveckla PC resistenta bakteriestammar,
 
Jag brukar inte vilja använda penicillin i onödan, har bara använt det en gång och det var när min häst bröt av en av "betarna" så lite skelett följde med när vi drog ut tanden, mitt i högsommaren med allt vad det innebär så få kändes det motiverat. Om det finns risk för leder osv så visst men vanligt sår, knappast :)
 
hippotrim är ju bra för många potentiella bakterier, men tror inte det hjälper mot stelkramp dock...

Du har nog rätt i att trimsulfa inte tar tetanus men jag antar att hästen är vaccinerad enligt praxis? Annars bör veterinären kolla det vid sårskada så jag antar att så har skett.
 
Hon har blivit vacc mot stelkramp så allt är i ordning.
Såret kliar nog en del nu, hennes humör är inte särskilt charmerande, och hon är på bandaget hela tiden. Hältan är knappt synbar längre så jag hoppas verkligen att det "bara" är ett sår
 

Liknande trådar

Hästvård Någon som varit med om liknande? Har ett sto som knappt aldrig varit sjuk eller skadad, tills hon för ett år sedan skadade sig rejält...
Svar
17
· Visningar
2 855
Senast: Cattis_E
·
Hästvård Hej! Jag har ett 11-årigt islandshäststo som har ett sår på rumpan som det fortsätter komma var från. Det började som en knöl (obs, ej...
Svar
2
· Visningar
500
Senast: Sar24BB66
·
Hästvård Läser så mycket skräckhistorier hela tiden, så nu undrar jag: Någon som haft ett sår på samma ställe som visat sig INTE vara senskada...
Svar
19
· Visningar
2 760
Senast: TinyWiny
·
Hästvård Har ett shettissto som för ett par veckor sen fick 40 graders feber och senare stapplig/styv gång med tydlig smärta i framdeln. Ingen...
Svar
19
· Visningar
1 708
Senast: Exit
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp