Sår på insidan av ben - måste det vara senskada??

Ida94

Trådstartare
Läser så mycket skräckhistorier hela tiden, så nu undrar jag: Någon som haft ett sår på samma ställe som visat sig INTE vara senskada?

Min häst sprang i hagen igårkväll och när jag fick in henne hade hon detta såret (se bild)
36791
på insidan av vänster fram. Det är ytligt och hon verkar inte ha ont. Nu på morgonen var det en liten svullnad/utbuktning lokalt runt där såret sitter. Inte öm vid palpation och inte halt. Har rengjort med koksalt och kylt under rinnande vatten och kommer fortsätta med det under dagen.

OBS! Jag vet att det bör ultraljudas, men såret fick hon för 11 timmar sedan och det är inte det frågan handlar om. Har varit inne två gånger tidigare med svullet ben där UL som tur är visat att allt varit ok. Men i väntan på detta är jag väldigt orolig och ber därför att inte skicka skräckhistorier för det finns att läsa i mååånga andra trådar.

Nu till min fråga: Kan det bli svullet av ett sår på detta stället utan att det nödvändigtvis måste vara en senskada? Om ni varit med om en sådan sårskada som inte varit senskada; hur utvecklades svullnaden/minskning av svullnaden? Utgår givetvis från det värsta, så snälla berätta lite för att få mig på bättre tankar. :(
 
Vill också tillägga att bilden är från imorse, när benet bron såret svullnat upp lite. Bifogar en till bild på detta. Igår när hon togs in (direkt när hon sprungit) var såret nytt.
36792
 
@mackan Tack för svar! Jag kanske var lite otydlig men såret har troligtvis uppstått från att hon slagit sig själv när hon sprungit, därav min oro att såret bara är ”det minsta problemet”.
 
@mackan Tack för svar! Jag kanske var lite otydlig men såret har troligtvis uppstått från att hon slagit sig själv när hon sprungit, därav min oro att såret bara är ”det minsta problemet”.

Svaret kvarstår sår eller inte sår - dvs JA det är vanligt att de slår på sig utan att det är för den skull blir en senskada.
 
Sår betyder absolut inte senskada. Det är när själva senan är svullen som du ska fundera över senskada. Självklart kan det då finnas ett sår också, men det är inte själva såret som indikerar senskada.
 
Tack till er som svarat! Jag menar egentligen inte att såret i sig skulle indikera på en senskada, utan undrar om någon haft en häst som slagit sig på det stället (tänker att det sitter väl ändå senor/förstärkningsband där under?) utan att senan för den sakens skull varit skadad. Med eller utan sår, men med ett sår blir det ju lite tydligare att det är ett ”yttre våld” och inte till exempel ett feltramp eller liknande.
 
Tack till er som svarat! Jag menar egentligen inte att såret i sig skulle indikera på en senskada, utan undrar om någon haft en häst som slagit sig på det stället (tänker att det sitter väl ändå senor/förstärkningsband där under?) utan att senan
 
Tack till er som svarat! Jag menar egentligen inte att såret i sig skulle indikera på en senskada, utan undrar om någon haft en häst som slagit sig på det stället (tänker att det sitter väl ändå senor/förstärkningsband där under?) utan att senan för den sakens skull varit skadad. Med eller utan sår, men med ett sår blir det ju lite tydligare att det är ett ”yttre våld” och inte till exempel ett feltramp eller liknande.
Ja. Otaliga gånger.

Självklart håller man koll på sådant men så ömtåliga är inte hästar i normalfallet att de inte klarar en sådan smäll. Sedan vet man såklart aldrig hur hård smällen faktiskt har varit och det är just därför man håller koll på hur det hela utvecklas.
 
Ja. Otaliga gånger.

Självklart håller man koll på sådant men så ömtåliga är inte hästar i normalfallet att de inte klarar en sådan smäll. Sedan vet man såklart aldrig hur hård smällen faktiskt har varit och det är just därför man håller koll på hur det hela utvecklas.
Tack för ditt svar!
 
Tack till er som svarat! Jag menar egentligen inte att såret i sig skulle indikera på en senskada, utan undrar om någon haft en häst som slagit sig på det stället (tänker att det sitter väl ändå senor/förstärkningsband där under?) utan att senan för den sakens skull varit skadad. Med eller utan sår, men med ett sår blir det ju lite tydligare att det är ett ”yttre våld” och inte till exempel ett feltramp eller liknande.
Jadå, haft sår både här och var utan några inre skador.
 
Följdfråga till er som skriver att en svullen sena ska man hålla koll på; tycker ni att senan ser svullen ut på bilden? Lite svårt att se kanske? För visst är det ungefär där djupa böjsenan går? Lite osäker på precis hur senan ska kännas.:confused:
 
Hade en fölunge i vintras som var _tjock_, Vi pratar jämntjock från övre delen av skenbenet och neråt, på baksidan och direkt över senan. Detta var 14 dagar innan besiktning inför försäljning och veterinärtid var bokad.
Vi kunde inte utesluta senskada så hon stod med zinkbandage på box 10 dagar tror jag. När bandaget togs bort var benet hur fint som helst. Jag hade behållit veterinärtiden utifall att, så senan ultraljudades i samband med besiktning som en extra försiktighetsåtgärd (köparen hade givetvis blivit informerad fortlöpande om vad som hänt). Allt såg prima ut.

Så ja, de kan svullna, rejält, både med och utan sår utan att det behöver vara en senskada. Utifrån din bild hade jag utgått från att hon slagit sig med en lokal svullnad som följd. Min såg inte alls ut så.
 
Hade en fölunge i vintras som var _tjock_, Vi pratar jämntjock från övre delen av skenbenet och neråt, på baksidan och direkt över senan. Detta var 14 dagar innan besiktning inför försäljning och veterinärtid var bokad.
Vi kunde inte utesluta senskada så hon stod med zinkbandage på box 10 dagar tror jag. När bandaget togs bort var benet hur fint som helst. Jag hade behållit veterinärtiden utifall att, så senan ultraljudades i samband med besiktning som en extra försiktighetsåtgärd (köparen hade givetvis blivit informerad fortlöpande om vad som hänt). Allt såg prima ut.

Så ja, de kan svullna, rejält, både med och utan sår utan att det behöver vara en senskada. Utifrån din bild hade jag utgått från att hon slagit sig med en lokal svullnad som följd. Min såg inte alls ut så.
Tack för ditt svar! Och vad skönt att det gick bra med ditt lilla föl!
 
Såhär såg det ut 24h efter ”sparken” eller vad som nu har hänt. Alltså ingen svullnad kvar. Hade ni varit oroliga ändå? Med tanke på att man har hört om senskador där varken hästen är varm, halt eller öm vilket hon inte är. Hade ni avvaktat eller åkt in för säkerhets skull?:confused:
36846
 
Jag hade inte åkt in. Av det du berättat finns det inget alls som tyder på senskada.
En av mina nuvarande slet sig drog iväg med sadelgjorden spänd ett hål och 3m tjockt grimskaft i grimman. Sadeln hamnade under magen troligen rätt fort, det var beckmörkt. Hon sprang igenom en stålbröte två ggr (takplåtar, torkvinda+ lite annat skrot) och drog sedan iväg på en grusväg. Som tur var tog hon "fel" väg vid ett tillfälle och hamnade på en vändplan och stannade där. När vi hittade henne hängde sadeln (western) i sadelgjorden över länden med hornet under magen och bakvalvet halvt nedför bakbenen. Hon hade en öm ytan över en sena och alla sa att jag skulle åka in men när jag kom hem med hästen så insåg jag att det fanns ett sår där så jag åkte inte in. Svullnaden och såret var så tydligt ihopkopplade. Hon kom alltså undan den resan med ett litet sår på ett bakben och en brännskada i ljumsken efter sadelgjorden.
 
Såhär såg det ut 24h efter ”sparken” eller vad som nu har hänt. Alltså ingen svullnad kvar. Hade ni varit oroliga ändå? Med tanke på att man har hört om senskador där varken hästen är varm, halt eller öm vilket hon inte är. Hade ni avvaktat eller åkt in för säkerhets skull?:confused:Visa bifogad fil 36846
Jag tycker att du ska göra vad som krävs för att du ska känna dig lugn. Det är omöjligt att råda via bilder/text, tycker jag. Om du är orolig, så åk in eller ta ut en veterinär. Finns inget jobbigare än att gå omkring och noja över något. Lycka till!
 
Såhär såg det ut 24h efter ”sparken” eller vad som nu har hänt. Alltså ingen svullnad kvar. Hade ni varit oroliga ändå? Med tanke på att man har hört om senskador där varken hästen är varm, halt eller öm vilket hon inte är. Hade ni avvaktat eller åkt in för säkerhets skull?:confused:Visa bifogad fil 36846
Åk in om du känner att du behöver det för att kunna slappna av, hellre åka in en gång för mycket än för lite. Det skadar ju aldrig att kolla upp.
 
Jag tycker att du ska göra vad som krävs för att du ska känna dig lugn. Det är omöjligt att råda via bilder/text, tycker jag. Om du är orolig, så åk in eller ta ut en veterinär. Finns inget jobbigare än att gå omkring och noja över något. Lycka till!
Jag håller med. (Buke ville inte låta mig skriva något tidigare. Därav tomt citat.) Bättre att kolla upp en gång för mycket än en gång för lite. Jag har vid ett tillfälle starkt misstänkt senskada då hästen blev skrämd, stegrade sig och tog ett baklängesskutt in i en stenmur och höll på att slå över av kraften i stoppet. Riktigt halt i skritt därefter, kotade över och var varm och svullen över senan ena bak. Där tog jag inga risker utan hästen fick stå på box tills veterinären kunde komma dagen efter. Tursamt nog hade senan klarat sig och han var ohalt och varken varm eller svullen längre två dagar efter olyckan.
 

Liknande trådar

Hästvård Hej! Var inne på klinik med min häst, som varit svullen i ett bakben (insidan nedanför has till kota) i ett par dagar, idag. På...
Svar
7
· Visningar
1 981
Senast: Sirap
·
Hästvård Jag har ALDRIG i mitt liv mött en häst som svullnar i benen för minsta lilla sår, trots noggrann rengöring och dyligt. Vad gör jag för...
Svar
7
· Visningar
12 771
Senast: Luleå
·
Hästvård Ponnyskrället har på okänd vis lyckats haka fast sitt eksemtäcke i stängseltråden inatt, och slitit sönder magplattan på det. Han rörde...
Svar
4
· Visningar
1 198
Hästvård Jag har aldrig någonsin haft en häst som fått lymfangit under alla år, så min kunskap om det sträcker sig till enbart teoretisk fakta...
5 6 7
Svar
120
· Visningar
14 399
Senast: Corax
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp