Säsongen är över...YES!!!

Novali01

Trådstartare
Om jag blivit totalt tokig? Nej, inte mer än vanligt....:devil: Men det måste väl finnas nån mer än jag som får krupp-anfall på all packning som ska med inför en fälttävlan?:eek:

Att packa min bil och trailer inför en övernattnings FT är ju ett helt äventyr i sig...där ska nämligen in:
Dressyrträns, hoppträns och terrängträns. Extra tyglar, extra bett, vanliga bett, ovanliga bett, nya bett och gamla bett och gärna något spektakulärt bett-bett....:angel:

Dressyrsadel, hoppsadel, extra gjord och magplatta, dressyrschabrak, hoppschabrak och gärna terrängschabraket med....stigläder och extra läder, stigbyglar, nummerlappar till förbannelse...på schabraken, på tränset, på mig!:eek:

Sen har vi:
Hoppskydd, terrängskydd, höga skydd och låga skydd, teknikskydd och transportskydd och mensskydd och alla andra skydd som nånsin uppfunnits i hela vida världen....

Efter det proppas bilen full med:
Grå täcket, blå täcket, svarta BoB täcket, lilla täcket, stora täcket, tjocka täcket och det tunna täcket. Ridtäcket och extra täcket, regntäcke o duntäcket till mig själv.:grin:

Sen har vi:
Skyddsbroddar, låga broddar, höga broddar, isbroddar, gräsbroddar och stora gräsbroddar, extra små gräsbroddar och en gängtapp.
Isspray och liniment, kyllera och diverse annat smått och gott, lindor och paddar, BoB paddar och med kardborrefästen.
Mangummiband, sax och kam, borstar, glansspray, gördingulafulaskimmelvitoren medel, svampar, barnolja och hovolja.

Och slutligen nu så har jag skrivkramp...hur många saker har jag glömt???

Tacka vet jag en hederlig dressyrtävling med 1 träns och 1 sadel....:idea:

NOT!

Sv: Säsongen är över...YES!!!

Du har ju glömt jättemycket!! Hur har du klarat dig på tävling egentligen??
Jag berättade lite lätt och försiktigt om packningen och hela grejen med att åka på fälttävlan för mina icke-hästkunniga kollegor. Jag bredde inte alls på särskilt mycket, men när jag kom till maten vi har med oss... 25 kg hö, 3 - 4 kg havre, en stor tunna lucern, en inte lika stor tunna Krafft, morötter osv, då undrade kollegorna hur jag är funtad egentligen...

Jag fortsatter val...

Och ar det en 3-dagars som man ska campa pa ska man ju aven ha med sig mat & dryck at sig sjalv, medhjalpare och diverse fylletrattar som gillar att hanga vid vart lager/camp pa kvallarna och dricka vin... :angel:

Talt, liggunderlag, sovsack, kudde, myggspray, flugspray, femtioatta olika varianter av ficklampor/stralkastare, camping stolar, bord, grill, glas, tallrikar & bestick.

Och sa klader! Varma klader, svala klader, byta om till nar man ar svettig & acklig klader, "normala" klader, sovklader, terrangklader, hoppklader, dressyrklader, rida i dagen innan tavlingen klader...
:laugh:

Och slutligen nu så har jag skrivkramp...hur många saker har jag glömt???

Tacka vet jag en hederlig dressyrtävling med 1 träns och 1 sadel....:idea:

Visst har du glömt en del, men faktiskt - man blir ett proffs på att få plats med ett helt stall i ett tävlingsskåp. När vi skall packa så breeeer:angel: vi ut oss i hela stallet... Sen efter mkt stön o stånk, medlidande ponnyföräldrar kommer med glada tillrop o en mugg kaffe då och då:love: och vips så står det ett plastskåp där som naturligtvis är praktiskt taget omöjligt att rubba ens med hjul.
IKEA-påsar - måste vara världens bästa uppfinning... :bow::bow: blå för stallsaker, gröna för tävlingsutrustning till den lilla tonåringen (packar inte själv) och röda till övernattningen.

Aldrig mer åker man från tävlingsplatsen trött och grinig:eek: hemska tanke och upptäcker efter att - TomTom navigator sänt runt en till 10talet platser som inte finns på kartan - att man lastat av överlevnadskittet i stallet!!!

Jag tycker det däremot är märkligt att samma mängd utrustning kan ta sååå mkt större plats när man skall lasta och åka hem.

MEN VI SER REDAN FRAM EMOT NÄSTA SÄSONG - HOPPAS DEN KAN BLI LIKA LYCKAD SOM DENNA!:banana:

men packa är hyfsat kul. :idea:

Värre är att komma hem, från fyra dagar någonstans med regn och hagel.

Tvätt, tvätt, tvätt, tvätt, tvätt, tvätt, tvätt, :eek:
Tvätta kläder ( många omgångar, fuktigt och skitigt. Hädanefter inför vi "endast blå/svarta kläder". Varför röd tröja? )
Tvätta tävlingskläder (vita ridbyxor sådär 8 par och kavajerna måste tvättas då de blev blöta)
Tvätta handdukar (3 långhåriga unga tjejer, 3 duschdagar, allt blött = 10 stora badlakan)
Tvätta filtar
Tvätta hästtäcken (många var med. alla blöta. 3 hästar = sådär en 12 täcken)
Tvätta schabrak (oftast en och en då de har olika färger och ibland ska märken sprättas bort)
Sängkläder ska tvättas - säsongen är över.

Maten ska bäras in. Toaletten ska tömmas.

Allt är skitigt och vått. Allt läder ska putsas från grus och lera. Alla benskydd ska rengöras/tvättas. All utrustning ska in i stallet och rengöras. Alla broddar får rengöras så de inte bara blir rosthögar.

Och i röran ligger saker som inte ska ligga där. En banan bland handdukarna, ett söndersmulat kex på en filt, ett rosa papper som blivt fuktigt mot ngt ljust tyg etc. :eek:

Och detta tar man sina semesterdagar till?
:eek: :p

och

vi längtar till våren :love:
är vi kloka :rofl:

och turen inom Fleggard gör ju utlandsresan enklare ..

Gör som jag, jag skiter i allt det där tvättandet.....

Jag köper nytt istället :rofl:

Nej, nej det gör du inte alls! Du väntar tills jag är med som hästskötare och tvättar allt åt dig....:devil:

that what friends are for........

Om Emma skrivit här hade hon sagt "vilken tvätt"... det ligger alltid rena saker i mitt skåp.:angel:

//Curlingmamma

Om jag blivit totalt tokig? Nej, inte mer än vanligt....:devil: Men det måste väl finnas nån mer än jag som får krupp-anfall på all packning som ska med inför en fälttävlan?:eek:

Att packa min bil och trailer inför en övernattnings FT är ju ett helt äventyr i sig...där ska nämligen in:
Dressyrträns, hoppträns och terrängträns. Extra tyglar, extra bett, vanliga bett, ovanliga bett, nya bett och gamla bett och gärna något spektakulärt bett-bett....:angel:

Dressyrsadel, hoppsadel, extra gjord och magplatta, dressyrschabrak, hoppschabrak och gärna terrängschabraket med....stigläder och extra läder, stigbyglar, nummerlappar till förbannelse...på schabraken, på tränset, på mig!:eek:

Sen har vi:
Hoppskydd, terrängskydd, höga skydd och låga skydd, teknikskydd och transportskydd och mensskydd och alla andra skydd som nånsin uppfunnits i hela vida världen....

Efter det proppas bilen full med:
Grå täcket, blå täcket, svarta BoB täcket, lilla täcket, stora täcket, tjocka täcket och det tunna täcket. Ridtäcket och extra täcket, regntäcke o duntäcket till mig själv.:grin:

Sen har vi:
Skyddsbroddar, låga broddar, höga broddar, isbroddar, gräsbroddar och stora gräsbroddar, extra små gräsbroddar och en gängtapp.
Isspray och liniment, kyllera och diverse annat smått och gott, lindor och paddar, BoB paddar och med kardborrefästen.
Mangummiband, sax och kam, borstar, glansspray, gördingulafulaskimmelvitoren medel, svampar, barnolja och hovolja.

Var glad att du slipper packa:
*Vimsig mamma, glad mamma, arg mamma, snurrig pappa, försenad lillasyster, energisk lillasyster, flummig pappa, förvirrad pojkvän mfl, mfl.

Men vad gjorde jag utam dem?!

LÄNGTAR TILL VÅREN! :love: :love:

PS: En enkel tumregel: Om sadelkammaren är tom så har du allting med dig som behövs ;)

:laugh::DHope to see you soon:D
Vi har bytt tvättmaskin ett antal ggr de sista åren:grin:;)

Ni ska vara glada att ni inte är banbyggare. :angel:
Min packlista är lite längre :)
Det blir ungefär 5 ton prylar till en tävling:devil:

Säsongen är över... YES!!! jo det är nästan så att man håller med en dag som idag ;)

Packar in Grolle i finkan 09.45. lämnar stallskåpet hemma för alla grejer ryms i baksätet (inkl fika), inga flätor, inga broddar.... hemma igen 16.45 med minimalt med tvätt och plus i kassan (plac 1.30). Gjort av med 11 liter diesel, en toast och en hamburgare. Går båda två hela dan och funderar på vad vi glömt :angel: kan det vara så här enkelt?

När våren kommer kastar man sig genom snö och driv-is med Mantorp :love: och PREMIÄR i sikte. Man är ju inte riktigt klok !!!

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Hur ska vi tänka? Häst/hundmöte -tillbud
  • Atletix
  • Chat GPT
Tillbaka