Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Var mer nyfiken på vad folk äter olika säsonger, om det är något som enligt just dig hör till en viss årstid?Baserar nog det mesta av mina matval efter årstid och prioriterar säsong->närodlat->svenskt - undviker importerade varor. Valt bort en massa varor som jag inte äter av miljöprincip men gör enstaka undantag för nån frukt kanske nån gång ibland. Odlar en hel del själv trots att jag bor mitt i stan, har mycket fruktträd och stora trädgårdsland. Köper jag kött gör jag det från en gård i närheten.
Sen äter jag också som alla andra på restaurang där jag inte har så strikt kontroll på ursprung, men försöker välja även där efter rimlig årstidskoppling.
Ja, som andra redan sagt - mycket mer rotfrukter vintertid, mer färska grönsaker sommartid. Äter alltså under vintertid mer husmanskost - grytor och soppor, mer potatisrätter möjligtvis mer kött även om jag med det är ganska minimalistisk, och sommartid mer sallader, mer toast, mer kall mat, mer frukt.Var mer nyfiken på vad folk äter olika säsonger, om det är något som enligt just dig hör till en viss årstid?
Det blir ju rätt naturligt att man följer vissa säsonger eftersom grönsaker och frukter har olika säsonger. Jag äter tex extremt sällan färska jordgubbar på vintern eller apelsiner på sommaren. Mer rotsaker vintertid och mer bladgrönsaker, gurka, tomater och liknande sommartid. Men det händer att jag syndar med en zucchini januari.
Kan tipsa om Khoisan äggersättning om du vill baka utan ägg nån gångPastarätter är väl det som är mest konstant över året hos mig, lätt att återvända till när fantasin tryter. Annars som andra odlare har beskrivit ovan.
Mer soppor, inläggningar, grytor, stekar och rotfrukter från november till april, sedan sallader och färska grönsaker i takt med att de blir klara. Och så squashexplosionen på sommaren, då finns det ju inte utrymme att äta mycket annat.
Äpplen äter jag i princip bara under den period som det finns fräscha svenska att komma över (men då frossar jag). Sedan får det bli äppelmos eller chutney för att få in äpplena i ekvationen. Kombinationen kål/betor/äpple och någon god ost är för mig en typisk hösträtt, även en mustig gulaschgryta med färska paprikor. Januari - mars mer linsgrytor, bönbiffar och jordärtskockssoppa. Kommer också att bli striktare med ägg-användningen nu när jag har fler egna höns. När de har sin viloperiod så tänker jag att jag får klara mig på infrysta ägg i matlagningen, dvs troligen lite mindre/färre, tills ljuset återvänder och de börjar värpa igen.
Tidigare hade jag grötfrukost under vinterhalvåret och yoghurt/müsli den varmare årstiden, men nu har det blivit lite mer hipp som happ. Oftare grötfrukost även sommartid.
Kan tipsa om Khoisan äggersättning om du vill baka utan ägg nån gång![]()
Det kanske varierar lite men i butiken där jag handlar oftast har i varje fall haft ett årsjul som visar vilka grönsaker och frukter som är i säsong. Sen ser man ju oftast på priset om det är säsong eller ej. Sen har de ju absolut "lyxigare" bär eller frukter när det inte är säsong speciellt vid nyår brukar det ju tex finnas färska jordgubbar till specialpris.Fast jordgubbar och apelsiner finns året om i butiken uppslaget på prime plats. Jag syndar ibland med jordgubbar. Jag tycker att de borde dela upp tydligare i diskarna, så att man vet när man gör lite tokiga val - så att man gör dem mindre ofta.
Men kosthållningen ändrar sig ganska mycket över året - rätter passar bättre/sämre med mörker och ljus.
Förlåt, men aj vad jag tycker rekommendation av sån vara är onödig i just det sammanhang du svarar på...Kan tipsa om Khoisan äggersättning om du vill baka utan ägg nån gång![]()
Nej? Skrevs ju att de har viloperiod då endast frysta ägg fanns att tillgå, så det var ett enkelt tips för eventuellt baksug då. Tips som går fint att ignorera också.Förlåt, men aj vad jag tycker rekommendation av sån vara är onödig i just det sammanhang du svarar på...
Frysta ägg går också att baka på!Nej? Skrevs ju att de har viloperiod då endast frysta ägg fanns att tillgå, så det var ett enkelt tips för eventuellt baksug då. Tips som går fint att ignorera också.