Sätta dragkjedja i läderstövlar

Corax

Trådstartare
Är det möjligt?
Blir det snyggt och hur mycket kostar det?

Har ett par Cavallo som är i tightaste laget (ruggigt svåra att få av).
Eller ska man lida ett tag och se om de vidgas?

Sv: Sätta dragkjedja i läderstövlar

Jag ska göra det på mina. Men jag vet inte hur det kommer att se ut efteråt. Jag tänkte sätta dragkedjan utsida/framåt. Ska bara komma ihåg att ta med mig stövlarna någon dag och lämna in:angel:

Har du tänkt att lämna in dom någonstans i N-e?

Hur gamla är stövlarna? Är de helt nya? Eller har du haft dem ett tag men inte använt dem på länge?

De är inte använda på ett år... Innan dess är de använda endast några månader och knappt nedsjunkna.
Du menar att de tänjer sig?

Elektron; Jag tror att jag förstår vad det betyder men förklara gärna ändå. :)

LinneaM; Nej i så fall blir det stora staden kan jag tänka mig. Men finns det alternativ så vill jag ju helst slippa 'kjedja' dem.

belize har gjort det på sina, det blev jättesnyggt och jag ska göra samma sak på mina i vinter då jag inte använder dem.

Men man ska nog välja skomakare noga.

Ja det är jag medveten om så därför blir det nog ingen skomakare här i byn. Då vet man inte vad man får. :o Och ett så pass dyra stövlar vill man inte få förstörda.

Men som sagt, jag skulle ju hellre se att det gick att fixa så att jag kan använda dem utan att avlida (vänster är ok men höger olidlig)och utan att sätta dragkjedja i.
Det vore även trevligt att kunna veta att man Kan få av sig stöveln även om man är själv. :D

Du vet inte om Belize har bilder på hur det blev? Går kjedjan ända ner?

Var de bra från början? Man ska nämligen aldrig sluta använda stövlarna eftersom lädret drar ihop sig igen. Så du får helt enkelt gå in dem en till gång.
Alternativt skulle väl vara att lästa dem någon cm, alltså töja ut lädret, men jag tror de då ev. skulle bli för stora efter ett tag.
Skicka stövlarna till Cavallo i Tyskland, de kan nog göra en fin dragkedja, men stövlar med dragkedja går oftast sönder ibland.

Ska höra om hon har bild, men det såg helt proffsigt ut och dragkedjan satt framtill på insidan, som de är på Ankys fast jag minns inte vilket märke.

Hon betalade 600 kr.

Jag fullkomligt hatar att dra på mig mina, har gjort i alla tider och de är ändå välanvända, 12 år gamla. Därför rider jag inte i dem på vintern då det inte går att få ner långkallingar i skaften.

Har tänkt att köpa helt nya läder stövlar, men iom att det blev så bra på belize stövlar så ska jag först prova detta.

Mina gamla cavallo var också i tightaste laget när jag var yngre. Spelade fotboll och friidrottade = grova vader.

Jag tröttnade på att dra mig blå varje dag så jag tog saxen en dag och klippte upp dom, ungefär 1 dm lång glipa, på ut- baksidan. Slog fyra hål på varje sida, slog i små öljetter och snörade dom. Det har hållt riktigt bra, och är snyggt också! De som sett det trodde att de skulle se ut så.. :rofl:
Kan ta en bild imorgon om du vill.

Du kan lämna dem till en skomakare som kan lästa ut dem också. Annars är väl dragkedja ett bra förslag också.

Mina stövlar är inte använda på 6 år. Jag provade dem för skojs skull nyligen och de var precis som vanligt, så de kan inte dragit ihop sig speciellt.

Jag köpte ett par måttbeställda bruna Cavallo läderridstövlar 1983. Under året 1988 var det väldigt tajta;)...och alla sa då att jag skulle lästa ut dem. Men jag tyckte själv att dragkedja kunde vara ett bra alternativ. Och jag satte in dragkedja i dem och det har fungerat jättebra!!! Har inte använt dem de senaste 5 åren då jag varken har hopptränat eller tävlat...står numera i källaren. Jag har under tiden jag har använt dem inte haft något problem med dragkedjan men jag antar att det är som med allt annat...för en del fungerar det bra och för en del inte..

Mvh anaby

Lovar att knäppa en bild imorgon då, de står i stallet en mil härifrån.

Jag har ett par andra stövlar med dragkedja (hela vägen) och jag föredrar helt klart min egen lösning bättre :D Dragkedjor är INTE kul om de börjar krångla...

Det beror ju på om det är bra läder eller inte. Stövlar av märket Cavallo, Königs och Petrie 'ska' dra ihop sig.

Jag tycker i och för sig inte att det är så värst bra läder i mina. Lite för sladdriga. Men Cavallo är det.

jag lämnade in mina Cavallo på utlästning hos skomakaren. Och när jag skulle hämta dom så fick jag förklaringen att det inte gick för lädret var för hårt??. Det fanns risk för att dom skulle spricka!? Så jag lämnade dom till en sadelmakare i stället som gjorde en kil baktill i svart resår. Det blev jättebra och det syns inte heller om man inte tittar på dom bakifrån.

Liknande trådar

Utrustning Hej! Jag har nu ridit på ridskola i ett år och tycker verkligen att det är helt fantastiskt. Jag känner att jag börjar få en djupare...
Svar
9
· Visningar
718
Senast: cowgirl81
·
Utrustning Tjo, har fått för mig att jag nog kommer va ut mer i vinter om jag inte fryser, och då jag inte hittat fodrade shortchaps i sverige...
Svar
8
· Visningar
646
Senast: Emma-pemma
·
Hästvård För en vecka sedan hände det dom inte fick hända. Hittade min häst med tillsynes lätt kolik men slutade med döden efter att veterinären...
Svar
18
· Visningar
2 229
Senast: Mint
·
Anläggning (Jag testar att ställa frågan i den här tråden istället för att göra en ny i ämnet - gissar att många här har koll.) Hur många här... 2
Svar
32
· Visningar
3 318
Senast: ameo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 31
  • Oseriös avel 2023
  • Somna in hemma