Sätta fast stigläder?

• Utrustning
  • Trådstartare Trådstartare hanna_
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 9
  • Visningar Visningar 5 272
H

hanna_

Hur sätter man i stiglädrerna i sadeln? Tog loss de och får inte på dem igen...
Behöver HJÄLP!! :)

Sv: Sätta fast stigläder?

Det är bara att trä in lädret under krampan på sadeln. Man kan få ta i en del på vissa sadlar :)

Grejen är att man var tvungen att få upp den också genom ett litet "hål", och det är det jag inte klarar:confused:

Ett litet knep jag har är att ta en hovkrats för att hjälpa till och lirka däruppe vid hålet/krampan. Alltså vicka/tryck in toppen på stiglädret så att du kan kila in hovkratsen under, sen kan du dra igenom det :) Hoppas du fattar fast jag var lite svamlig ^^

Om det finns en liten spärr i slutet av krampan, fäll ut den också. Hovkrats och lite fingerstyrka är oumbärliga verktyg... ;)

Jag är övertygad om att hovkratsen uppfanns till detta ändamål från början - ett fantastiskt hjälpmedel till just besvärliga stigläder och sadlar. :love:

På vissa sadlar (t.ex. min Kieffer) är det lättast att fälla ut krampan så att den blir rak, knäppa stiglädret och sedan trä in det från sidan.

Liknande trådar

Utrustning Hej! Jag har nu ridit på ridskola i ett år och tycker verkligen att det är helt fantastiskt. Jag känner att jag börjar få en djupare...
Svar
9
· Visningar
668
Senast: cowgirl81
·
Utrustning Min häst rullar fast och nu behöver jag hjälp! Ska sätta regel på väggarna men HUR har folk gjort! Hittar ingen bild. Han är ca 170...
Svar
7
· Visningar
804
Utrustning Finns där stigläder med spänne vid foten som går trä igenom en ögla? Många av modellerna jag har sett måste man tyvärr kunna trä på...
Svar
11
· Visningar
608
Senast: skiesabove
·
  • Låst
Utrustning Vad behöver jag för utrustning för att lägga i tappade broddar på hästen? Min häst tappar snabbt broddar med nuvarande hovslagare vilket... 5 6 7
Svar
132
· Visningar
4 929
Senast: Görel
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Annonsera Mera VIII
  • Födda-24