Scenföreställningar

• Kultur
  • Trådstartare Trådstartare warg
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 196
  • Visningar Visningar 9 307
IMG_3157.webp

Igår såg jag The Sound of Music på Det Ny Teater i Köpenhamn. Det var en mycket fin föreställning. Det var roligt att se den som scenföreställning. Jag är dock glad, att jag hade sett filmen tidigare. Annars hade det stundtals varit svårt att följa med i handlingen.

Före föreställningen intog jag en utmärkt middag på Teaterkælderen, teaterns utmärkta restaurang.

Om jag mår bättre ska jag försöka låna teaterkortet för stadsteatern och gå på teater i maj någon gång med en kompis. Passar bra just nu att inte ha några bokade biljetter utan försöka låna det kortet om jag har tillräckligt med ork.

Igår såg vi Joyride the Musical på Malmö Opera. Den var helt underbar! Ett riktigt glädjepiller! Skådespelarna var jättebra och sjöng fantastiskt! Stor rekommendation!

Den ska sättas upp i Stockholm i höst. Den är helt slutsåld här nere nu sen långt tillbaka.
Jag har biljett till den i Stockholm i oktober. Kul att den var bra!

Jag är sugen på att se Kung Lear, så ska se om jag kan få med något sällskap.
Vi var och såg Kung Lear med våra elever på Västmanlandsteatern, fantastisk uppsättning och rekommenderar den varmt!

Nu i maj ska vi åka till Dramaten och se Juloriatoriet, det ska bli intressant! Sen fick jag höra att Västmanlandsteatern ska sätta upp Fröken Julie nästa vår så nu funderar jag på om jag ska gå med mina tvåor eller treor eller kanske alla tre klasserna, jag har två tvåor nästa år. :)

Vi var och såg Kung Lear med våra elever på Västmanlandsteatern, fantastisk uppsättning och rekommenderar den varmt!

Nu i maj ska vi åka till Dramaten och se Juloriatoriet, det ska bli intressant! Sen fick jag höra att Västmanlandsteatern ska sätta upp Fröken Julie nästa vår så nu funderar jag på om jag ska gå med mina tvåor eller treor eller kanske alla tre klasserna, jag har två tvåor nästa år. :)
Åh vad kul! Jag fick med kompis :)

På fredag ska jag se Bernardas hus på Stadsteatern här i Göteborg med en kompis. Lånade stadsteaterkortet från biblioteket och har fått två gratis biljetter. Det kan man låna en gång per år.

Fick biljetter på parkett rad tre vilket kändes överrau för biljetter man inte behövde betala för. Ska bli riktigt kul att se pjäsen jag har själv varit med och spelat den pjäsen i en förkortad version när jag gick på folkhögskola. Så har riktigt bra koll på handlingen.

Dessutom är Marie Richardson med och hon är en av mina favorit skådespelare så ska bli så roligt att se henne live! 🙂 Alla förutsättningar för att få en trevlig kväll..

Kan rekommendera 1984 på Stockholms Stadsteater. Bra dramatisering, häftig iscensättning som verkligen skapade en upplevelse, och väldigt bra skådespelare. Bättre än både boken och filmen, skulle jag säga. Passar både teatervan och teaterovan publik - min yngsta som är tolv och knappt har sett nånting gillade den skarpt, och det gjorde jag också, som har sett massor.

Kommit hem från teatern precis. Haft en väldigt trevlig kväll 🙂 Varit på Bernardas hus på Stadsteatern. Skriven av Fredrico Garcia Lorca på 1930-talet i Spanien. En mörk, intensiv och dramatisk pjäs med enbart kvinnor i rollerna. Fantastiska skådespelare rakt över hela linjen och fick se Marie Richardson live första gången. Fantastiskt!

Satt på rad tre och fick verkligen ta del av skådespelarnas ansiktsuttryck på nära håll älskar det.

IMG_20250509_211043822.webp

IMG_3298.webp

I dag såg jag baletten Den store Gatsby på Det Kongelige Teater - Operaen i Köpenhamn.
Den store Gatsby hade världspremiär i Köpenhamn för en vecka sedan. Det är en av de finaste föreställningar som jag har sett. Den rekommenderas varmt.

Att förvandla en roman till en balett är inte det enklaste, men man har åstadkommit ett mästerverk. Till musik av Gershwin visas ett antal tablåer med vackra dekorer och fina kostymer. Det förra 20-talet var vackrare än det nuvarande.

Eftersom det var mitt första besök på Operaen deltog jag också i en visning av byggnaden. Nu förstår jag argumenten för ett nytt operahus i Stockholm. Guiden berättade, att den nya scenen har en öppning på 16 meter, vilket är standard numera. Ska man göra samproduktioner med andra operahus begränsas man till att endast samarbeta med dem som har mindre scener, om man inte bygger nytt. Ett modernt operahus kräver dessutom större utrymme. I Köpenhamn har man flyttbara golvrutor på 16x16 meter, vilka kan flyttas såväl inåt som i sidled. Man kan alltså enkelt alternera mellan olika uppsättningar.

Visa bifogad fil 167290

I dag såg jag baletten Den store Gatsby på Det Kongelige Teater - Operaen i Köpenhamn.
Den store Gatsby hade världspremiär i Köpenhamn för en vecka sedan. Det är en av de finaste föreställningar som jag har sett. Den rekommenderas varmt.

Att förvandla en roman till en balett är inte det enklaste, men man har åstadkommit ett mästerverk. Till musik av Gershwin visas ett antal tablåer med vackra dekorer och fina kostymer. Det förra 20-talet var vackrare än det nuvarande.

Eftersom det var mitt första besök på Operaen deltog jag också i en visning av byggnaden. Nu förstår jag argumenten för ett nytt operahus i Stockholm. Guiden berättade, att den nya scenen har en öppning på 16 meter, vilket är standard numera. Ska man göra samproduktioner med andra operahus begränsas man till att endast samarbeta med dem som har mindre scener, om man inte bygger nytt. Ett modernt operahus kräver dessutom större utrymme. I Köpenhamn har man flyttbara golvrutor på 16x16 meter, vilka kan flyttas såväl inåt som i sidled. Man kan alltså enkelt alternera mellan olika uppsättningar.
Så synd att den slutar redan 31 maj, hade gärna sett den men har inte en chans att lösa det pga tjänsteresor och annat.

Jag såg Kung Lear igår och vilken kraftigt format teater är ändå! Något helt annat än film.

Funderade också på om min pappa sett Kung Lear, eller om de bara har gemensamma personlighetsdrag :rofl:

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka