Visa bifogad fil 167290
I dag såg jag baletten Den store Gatsby på Det Kongelige Teater - Operaen i Köpenhamn.
Den store Gatsby hade världspremiär i Köpenhamn för en vecka sedan. Det är en av de finaste föreställningar som jag har sett. Den rekommenderas varmt.
Att förvandla en roman till en balett är inte det enklaste, men man har åstadkommit ett mästerverk. Till musik av Gershwin visas ett antal tablåer med vackra dekorer och fina kostymer. Det förra 20-talet var vackrare än det nuvarande.
Eftersom det var mitt första besök på Operaen deltog jag också i en visning av byggnaden. Nu förstår jag argumenten för ett nytt operahus i Stockholm. Guiden berättade, att den nya scenen har en öppning på 16 meter, vilket är standard numera. Ska man göra samproduktioner med andra operahus begränsas man till att endast samarbeta med dem som har mindre scener, om man inte bygger nytt. Ett modernt operahus kräver dessutom större utrymme. I Köpenhamn har man flyttbara golvrutor på 16x16 meter, vilka kan flyttas såväl inåt som i sidled. Man kan alltså enkelt alternera mellan olika uppsättningar.