schabrak med andasfunktion?

• Utrustning
  • Trådstartare Trådstartare fjordinghanna
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 29
  • Visningar Visningar 3 614
Sv: schabrak med andasfunktion?

Dock så ska det ju inte ligga spännt mot ryggen.

(vilket du självklart förstår men ville bara påpeka det)

*kl*

Vill bara göra ett tillägg i vojlock"debatten"

Mina hästar blir mycket mera "skavda" bakom sadeln när jag har vojlock än när jag har schabrak.

Alltså, dom blir jätteskitiga i bakkant...

Väcker upp den här tråden lite grand.

Jag skulle vilja ha fatt i schabrak som torkar fort. :) Vi rider en del långritter, och då funkar det inte att ha med sig flera schabrak i reserv, utan man har det man har, men det vore bra att ha schabrak som torkar fort när man sadlat av hästen.

Bra tips på sådana schabrak!? :bow:

*kl*

Mina hästar blir mycket mera "skavda" bakom sadeln när jag har vojlock än när jag har schabrak.

Det är ju för att vojlocken följer med i sadelns rörelser. ett schabrak låser lite av sadelns rörelse, det är därför sadelmakare tycker att det är o-optimalt att schabrak i princip blivit standard, för ur synpunkt hur det låter sadeln följa med hästen på ett naturligt sätt, är vojlocken överlägsen.

tvätta oftare :angel:

Ups - ser nu att det är en äldre tråd - men svarar iaf när jag väl börjat!
"Päls" funkar bra när det är varmt (som ngn tidigare påpekade). Ren eller får/lamm. Westernfiltar" andas också bra!

F ö håller jag också på vojlockar...............

Väcker upp den här tråden lite grand.

Jag skulle vilja ha fatt i schabrak som torkar fort. :) Vi rider en del långritter, och då funkar det inte att ha med sig flera schabrak i reserv, utan man har det man har, men det vore bra att ha schabrak som torkar fort när man sadlat av hästen.

Bra tips på sådana schabrak!? :bow:

Tunna schabrak, typ från Mias, torkar över natten:)

rid utan schabrak!? Vad du än stoppar under i den här värmen så kommer din häst garanterat bli svettig där det sitter åt, ex bossorna på sadeln och under gjorden.

...och att å svetten in i lädret på sadeln är ju inget vidare om man är rädd om sin sadel. Vojlock och schabrak används för att lädret ska skyddas mot svett och smuts.

*kl*

Då är nog inte passformen bra. Det ska inte vara någon skillnad på om det är schabrak eller voljock.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka