Schabraket åker bak!

Polly_Mulle

Trådstartare
Japp, jobbigt värre! Hur i hela helsicke får man schabraket att inte åka bakåt under sadeln??? Stropparna sitter för långt ner för att schabrakets fästremmar ska fungera att använda. Hjälp mig!

Sv: Schabraket åker bak!

jadu...om du är lite händig kan du ju altid så fast ett par egna i passande höjd. Inte så svårt:)

Men de hamnar ju JÄTTELÅGT, stropparna är fastsydda i nederkant kåpan.

Hur gör alla som har sadlar med enkelkåpa??

Jag har stroppar med karrborre på nästan alla schabrak, o då är det bara att fästa dem i en av stigläderringarna! :) :idea:

går det? Hm, det aksnke man kan prova... å är det inte kardborre får jag väl sy dit det då!

stigläderna har jag sett ,lr strunta i att fäst dom

har isf dubbelkåpa,men glömde fästa schabraket häromdagen men det gic k likabra ändå

Det går alldeles utmärkt! Kan fota på hur det ser ut senare idag.:)

Här syns det pyttelite hur "höjden" blir om man fäster så:
sa9.JPG

Senast ändrad av en moderator:

Om jag var du skulle jag sattsa på ett shabrak med ngt bättre passform.

alla shabrak passar inte alla ryggar, och vissa shabrak är inte ett dugg genomtänkta! ;)

Så här går alltså bra om man har kardborrestroppar:

HPIM4752.JPG

HPIM4753.JPG

Det jag har haft nu sist är ett Equiline eller vadd de nu heter de som kostar drygt 400 kr. Det har suverän passform på hans rygg ihop med andra sadlar... Och jag måste sätta fast det för det glider bak för mkt.
Stiglädrena ska jag prova på de schabrak som inte har kardborr, annars kommer jag att göra som Heylan, för det verkar smidigt!
Tack tack!

Köp såna som inte ska fästas då. Passar sadeln så glider dom inte..

Schabraket Heylan visar på bilden är ett Jacson, dom är kanonbra, och billiga! Smidigt med kardborren!

Det är en bomlös sadel, och det hänger nog mer på hästens päls än på sadeln, eller så hänger det på att jag inte måste dra av hästen på mitten för att sadeln ska stanna kvar hyfsat...

Att stoppa ned stigbyglarna genom schabrakets öglor för stropparna funkade prima! Och mitt jacsonschabrak sätter jag i ringarna!
Har stiglädrena under kåpan. Det är ju ändå ingen säkerhetsutlösande krampa så det spelar mindre roll!

Liknande trådar

Utrustning Hej! Jag har nu ridit på ridskola i ett år och tycker verkligen att det är helt fantastiskt. Jag känner att jag börjar få en djupare...
Svar
9
· Visningar
670
Senast: cowgirl81
·
Utrustning Nu måste jag få puttra ur mig litegrann. Varning för extremt nördigt prat om reflexer 😂 Jag ÄLSKAR reflex- och varselkläder. Jag vet... 2 3
Svar
52
· Visningar
3 445
Juridik & Ekonomi Jag sitter i en väldigt tråkig och frustrerande sits. För fyra månader sedan gick vår TV sönder, precis en sådan där dag när vi var... 2
Svar
26
· Visningar
2 896
Senast: Derivata
·
Övr. Barn Jag har ett stort problem, och famlar i detta själv och får ingen hjälp. Min dotter, nyligen 19 år har varit svajjig i ca tre år. Från... 2
Svar
28
· Visningar
3 776
Senast: Bullen22
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka