Bukefalos 28 år!

vinkelina

Trådstartare
träffade på en gammal bekant här omdagen.... började prata och de visade sig att hon hade börjat föda upp egna schäfrar, hade väl 1 hane och 4 tikar. har ingen egen officiell avel, utan mera på hobbynivå. alla hundar av "god kvalitet" en valp skall bli polishund...

vågar man då ta hund av en sån uppfödare? eller skall man rikta sig in på nån mera seriös? blev ju såklart lite sugen :P

och sen till fråga nummer två

undrar om en sån hund skulle passa min livsstil. jobbar inom hemservice, åker hem till åldringar. man får ta med sig hunden bara patienten/anhöriga godkänner det. vilket 70% gör.

men de skall vara en hund som man kan kommendera att ligga "plats" 30 min vid behov, tex ja skall lugnt kunna tillreda mat, utan att vara rädd för att hunden river hela huset :P
 
Sv: schäfer

En schäfer är mycket hund, och jag skulle i så fall vända mig till klubben om råd efter uppfödare. Bortsett från jobbet, vad har du att erbjuda hunden i aktiveringsväg?
 
Sv: schäfer

promenader, de finns en "rashage" nära här. gå med i nån brukshundsklubb, ev agility, de värkar intressant... komma med på länk med hästen e nu de som jag kan komma på såhär nu
 
Sv: schäfer

Ok? Det låter mer som att en sällskapshund skulle passa dig bättre än en riktig brukshund. Schäfrar vill jobba, både psykiskt och fysiskt.
 
Sv: schäfer

Tja, varför skulle hennes avel inte vara lika seriös som någon annans? Är hundarna av bra kvalité så blir förhoppningsvis även valparna det och om hon kan hundar och ser så de får en god omvårdnad och letar lämpliga linjer att para med så ser inte jag att det skulle vara oseriöst på ngt vis. Däremot så är väl frågan om hon avlar polisämnen ifall de är så lämpliga till någon mer hobbyintresserad, kolla hur deras MH:n gått så ser du till viss del hur deras mentala bitar fallit på plats. :idea:
 
Sv: schäfer

om uppfödningen inte är officiell (valparna inte reggas i SKK) räknas valparna som blandraser. om inte heller föräldradjuren är reggade blir det omöjligt att kolla upp hälsa och mental status. vidare får valparna inte tävla i bruks eller delta på mentalbeskrivningar och mentaltest. undantaget om hunden ska utbildas till tjänstehund men det verkar inte vara aktuellt i det här fallet.

om allt är som det ska med föräldradjuren så finns det ingen anledning för uppfödaren att inte regga. att regga är inte dyrt och avgiften får uppfödaren igen med råge när priset höjs till det normala för rasen. det ger helt klart anledning att ana ugglor i mossen.

vinkelina: schäfrar mår bäst när de får jobba, helst flera dagar i veckan. att bara vara sällskap ger nog lite väl mycket myror i brallan och risken är att hunden blir "jobbig". detsamma gäller även t ex labradorer och golden retrievers. många sällskapsraser är däremot väl anpassade för ett mindre aktivt liv. när det gäller att ligga stilla och vara tyst så är det något som alla vuxna hundar bör kunna. men det kan ta lite tid att lära in. kanske hade det varit en idé med en vuxen omplacering som redan är grundtränad?
 
Sv: schäfer

tror att åtminstone hanhunden är registrerad, har även deltagit i olika mentaltest. tikarna vet jag ingneting om, de är ganska "nya" trodde nämligen att hon bara hade en hund :P vet inte riktig hur de registreras, har inte frågat

lite svårt att säga hur man kommer att jobba med en hund innan man skaffar en, tycker jag i alla fall. vill gärna testa på nån hundsport i alla fall, måste ju se vad man passar som :P
 
Sv: schäfer

Säljer hon sina hundar med stamtavla från SKK?
Mentaltestar? Höftledsröngtar?

Personligen är jag lite skeptiskt till sådan bondavel..

Sen tror jag nog inte en Schäfer i sig passar så bra inom ditt jobb.
En schäfer ger ju ofta ett "tufft" intryck. Jag personligen gillar verkligen inte den rasen av flera anledningar, tänk då på äldre som kanske är mer rädda.

En Golden, spaniel osv är väl mer en ras som passar bland mycket folk då dessa raser "ser trevligare" ut.

Sen kan du lära vilken hund som helst och ligga stilla i 30minuter, men räkna inte med att en valp kommer sköta sig. :)
 
Sv: schäfer

Men intresset måste finnas där. Har du haft hund innan, och vad har du i så fall gjort med den? Att få springa i rastgård och lunka bredvid hästen räcker inte långa vägar för en schäfer och det lär du snabbt bli varse om ifall du skulle skaffa en. Gillar du spår? Sök? Skydd?

Jag tror absolut att en sällskapshund passar dig mycket bättre.
 
Sv: schäfer

alla hundar av "god kvalitet" en valp skall bli polishund...

Släng in MH och tävlingsresultat och röntgenresultat från föräldrarna så blir det lättare att svara. "God kvalitet" kan ju betyda mkt olika saker beroende på vem man frågar, men det finns ju en del allmänna saker de ska ha klarat av för att ha i avel att göra.

Att en valp ska bli polishund kan vara en önskan, men inget man vet förrän den blivit äldre.
 
Sv: schäfer

lite svårt att säga hur man kommer att jobba med en hund innan man skaffar en, tycker jag i alla fall. vill gärna testa på nån hundsport i alla fall, måste ju se vad man passar som :P

Men du vet väl själv hur mycket motion DU trivs med att utöva dagligen? Gillar du att jogga? Cykla? Traska runt i skogen nån timme eller två? Gör du detta dagligen eller flera gånger i veckan?
 
Sv: schäfer

"God kvalitet" kan ju betyda mkt olika saker beroende på vem man frågar, men det finns ju en del allmänna saker de ska ha klarat av för att ha i avel att göra.


God kvalité. Där sa du nått.
Vi kan t.ex ta min hund.
Har fått bra kritik av en engelsk rasdomare, dock har vi inga CERT osv.

Hunden är otroligt stabil på ALLA sätt mot både raketer, katter, barn osv osv.
Även hundrädda gillar otroligt nog min hund.. :) Fast det är en "kamphund"

Så på så vis har min hund otroligt bra kvalité, men det finns ett stort men..

Han är inte riktigt MHtestad. (men han skulle nog klara det galant, men intresset ligger inte på min sida och testa)

Vi har inte heller kollat hans höfter och han fick en släng av Demodex en gång som unghund, så på den sidan är helt plötsligt kvaliten inte alls lika bra.

Så kvalité kan ju ses från många olika sidor. :)
 
Sv: schäfer

Vad är det som säger att hundarna inte är reggade i SKK bara för att hon hobbyavlar? Det kan väl vara hur seriöst som helst med registrering, röntgen, MH osv utan att hon för den skull satsar till 100% på avel. Jag tycker inte att en uppfödare med 20 kullar/år är ett dugg seriösare än en som tar en eller ett par kullar/år, i mina ögon är det helt andra kriterier som avgör om det är seriöst eller inte. :cool:
 
Sv: schäfer

Det kan mkt väl bli så att du blir jätte "hookt" på att träna.
Då är det en jättebra ras men om du inte VET att du vill lägga ner den tid som ev krävs, så är risken stor att du köper på dig problem, är jag rädd!
Lycka till, hur du än bestämmer:laugh:
 
Sv: schäfer

Vad är det som säger att hundarna inte är reggade i SKK bara för att hon hobbyavlar? Det kan väl vara hur seriöst som helst med registrering, röntgen, MH osv utan att hon för den skull satsar till 100% på avel. Jag tycker inte att en uppfödare med 20 kullar/år är ett dugg seriösare än en som tar en eller ett par kullar/år, i mina ögon är det helt andra kriterier som avgör om det är seriöst eller inte. :cool:

Jo, men man måste TA REDA på om det är seriöst, och inte som nybörjare låta sig luras av stora ord och att någon som verkar erfaren brer på om "god kvalitet". Det är lätt att lura dem som inte vet vad de ska fråga och titta efter. Ingen har sagt att 20 kullar per år borgar för god kvalitet heller. Kvantitet kallas det. Även dessa kennlar får man hoppas att köparna kollar upp.

Alla har olika uppfattning om avel, och en hund som schäfern är utsatt för många åsikter. Du själv tycker tex att en tik på över 40 kg "inte är särskilt stor" i en annan tråd, och kanske skulle gilla en kennel som avlade på sådana, medan det för många står klart att en sån hund är nåt så in i bomben för stor och de skulle därmed undvika den "kenneln."
 
Sv: schäfer

Vet inte vad finska kennelklubben eller motsvarande schäferförening har för exakta krav, men rimligt är väl att hunden är friröntgad, har meriter eller något som väger upp avsaknaden av meriter. Ett MH ser jag inte heller varför man inte skulle vilja ta hundarna igenom. Det är ju en avelsutvärdering.

På det stora hela tycker jag att det är en ickefråga. Det går ju inte att säga om uppfödaren är seriös eller inte på det lilla vi vet, men nu vet TS vad hon ska fråga efter. På det lilla TS har berättat om uppfödaren verkar det ju inte seriöst, men det kan ju vara som det framställs i tråden bara. Hade jag kontaktat en uppfödare i syfte att ev. köpa hund hade jag velat ha andras rekommendationer i ryggen, och när jag gick ifrån mötet hade jag velat veta om saker som MH, Korning, röntgen, gärna sett en video på föräldradjuren i arbete osv. Därifrån kan man sedan ha olika preferenser.
 
Sv: schäfer

vet som sagt inte så mycket om tikarna.... hanen är i alla fall metaltestad. har sett bilder på hela flocken.

orsaken till att jag nu inte har frågat så mycket är att vi träffades snabbt, är en gammal bekant. började prata hundar och hon berättade lite vad hon höll på med. iom att jag har haft lite funderingar på just schäfer så började ja fundera.

gillar att röra på mig, utövar för tillfället ingen annan idrott är ridning, känns int så motiverande att gå på gym.

vill lite prova mig fram, är nyfiken på allt, spårning, klickerträning, *mental övnin (hund nh)*
 
Sv: schäfer

Vad är det som säger att hundarna inte är reggade i SKK bara för att hon hobbyavlar? Det kan väl vara hur seriöst som helst med registrering, röntgen, MH osv utan att hon för den skull satsar till 100% på avel. Jag tycker inte att en uppfödare med 20 kullar/år är ett dugg seriösare än en som tar en eller ett par kullar/år, i mina ögon är det helt andra kriterier som avgör om det är seriöst eller inte. :cool:

när hon skriver att aveln inte är officiell så tolkar i alla fall jag det som att hundarna inte reggas officiellt dvs i SKK eller motsvarande finska kennelklubb. visserligen kan man föda upp riktigt bra hundar utan att de är reggade, men varför skulle man göra det?
 
Sv: schäfer

Pröva dig fram kan du lika gärna göra med en sällskapshund :).
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp