movi

Trådstartare
Ja, det är en ras jag fastnat för, men egentligen inte vet så mycket om! Jo, att det är en bruksras och arbetande ras.

Men lite allmänt, är det 7 dagar i veckan jobb, eller funkar det även att bara ligga på rygg på golvet och klia varandra på magen om man känner för det en dag?
Det är bruksschäfern jag är intresserad av, och att avelsmaterialet har betydelse, men överlag hur är schäfern?

Att det är en bruksras avskräcker mig inte, har ju 28 års erfarenhet av riesen, men riesen mot schäfer?

Sv: Schäfer?

Åh, vad härligt att du fastnat för världens bästa ras!:D
Nu har ju jag den så utskällda utställningstypen men mina veckor ser ut som mina träningskompisa med bruksdito..

Vi kör rena lydnadspass ca 1-2 ggr/v (vi är en grupp som tränar, så vi kikar på varandra)
Spår blir väldigt varierande men det brukar bli något spår, på blandade underlag 1 ggr/v
Tjänstehundsträning 1ggr/v
Sökträning 1ggr/V
Försöker köra kondisträning 2ggr/v (ridning i skog lr löpning i skog där hon springer med lös)
Långprommisar försöker vi hinna med varje dag men ibland hinner vi helt enkelt inte!

Brukar dessutom lägga in rena vilodagar i mellan för att inte "stissa" upp henne för mkt och hon kan mkt väl nöja sig med 3 dagar träning en vecka eller en hel vilovecka så länge hon får sina långpromenader!

Vissa dagar, som idag ex så har vi kört ett kortare blandspår och två lydnadsmoment på parkeringen och nu väntar ca en timmes powerwalk, det får hon nöja sig med:)

Jag tror du kommer uppleva att en schäfer är en betydligt enklare hund att ha än en riesen ;). Välj bara bort de allra extremaste hundarna så tror jag det blir hur bra som helst!

Jag tror som Cilla sa att har du haft riesen kommer schäfer te sig ganska enkelt. Det är överlag en "enkel" hundras, sålänge den får utlopp för det den behöver och vet vad som gället, en uttråkad och frustrerad hund är ju av naturliga skäl med svårhanterlig och har du en driftstark hund kan det såklart bli "värre" då...överlag är dock en schäfer enkel att komma överens med. Jag upplever rasen som väldigt lekfull och familjekär och ffa förlåtande.

Självklart måste du inte jobba med den varje dag, men flera dagar i veckan iaf, även om den säkerligen inte skulle tacka nej 7 dagar/vecka. Under "högsäsong" tränar jag ganska hårt 5-7 dagar i veckan, men även där anser jag att det är av yttersta vikt att hunden får vila och bara vara hund någon dag. Några månader om året tar vi det lugnare, vi kanske tränar något flera dagar i veckan men det är mest för aktiverings skull, hundarna har inte alls samma förväntan då heller.

Sen är det den ständiga frågan vad en "extrem" hund är. Det verkar råda väääldigt olika åsikter om det, mycket handlar också om vad man väljer att plocka fram i hunden. Sedan finns det mer och mindre dominans i vissa hundar, men som sagt, överlag är det en tacksam hundras att ha att göra med.

Den största frågan är väl egentligen vad du vill göra med din hund?

Åhhhh jag som själv alltid varit svag för Riesen:-)
Schäfer blir nog bra. Överväg sjukdomarna bara. MEN jag köpte en frisk ras (finns dem) och har idag en hund med kronisk inflammation i tjocktarmen. Tre veterinärer säger att det beror på foder, jag vet inte själv. Det är inte roligt att ha en sjuk hund. Schäfern kanske inte är så sjuk länge, det vet väl ovan talare bättre.
/ Ha det, nu ska jag ut till hästen :-)

Ja, nu har jag bestämt mig, ska det bli en hund, så ska det bli en schäfer, ju mer jag läser och ser, så känns det bra.

Problemet, ja det finns 1, en valp går nog bort, kan inte ha med den varje dag på jobbet, nån gång går bra, och så mycket semester har jag inte..:D

Om det bara kunde dyka upp en vettig omplacering, ingen problemhund i stora mått men lite träning skulle jag se fram emot, unghund/något äldre, då skulle jag nappa, för jag har egentligen ett guldläge nu, när jag går sjukskriven i 3v framåt, all tid i världen att lära känna en ny hund och umgås!

Ja, vi får se vad som händer!

Liknande trådar

Övr. Hund Har i nuläget större raser, men de är alla i, eller närmar sig, pensionsåldern och jag är så sugen på en mindre ras. En mer... 2 3
Svar
42
· Visningar
4 257
Senast: Bulldoozer
·
Hundavel & Ras Som diskuterats lite här på forumet är det svårt att skaffa sig en ärlig bild av hur pälsen är på en viss ras eftersom att...
Svar
5
· Visningar
1 543
Senast: tuaphua
·
Hundavel & Ras Vi var ju tvungna att ta bort en av våra hundar för ungefär en månad sedan och även om det just för tillfället kan kännas lite skönt att... 2
Svar
23
· Visningar
2 989
Senast: Dentaku
·
Äldre Hej! Moderator får gärna flytta tråden om den inte passar här. Vet inte vart jag ska placera den då tråden handlar om hästar, hundar... 5 6 7
Svar
131
· Visningar
13 574

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Dalmatiner
  • Valp 2025
  • Spindeltråden (utbruten från Vad gör vi CXIII)

Hästrelaterat

Tillbaka