Schäfern då och nu !!

Sv: Schäfern då och nu !!

Fast hurvida hunden tar ut steget eller ej har väl inget att göra med hur grodaktig hunden ser ut?
Finns mängder med raser med betydligt rakare vinklar än schäfer som har mkt fint steg.

Eh, va? Det har jag väl inte påstått eller har jag missat ngt nu?

Det jag menade var att Schäferhunden är en travande hund med markbundet steg.
Räkor med släpande bakben kan omöjligt komma upp obehindrat i den fina rytmen och inte heller många Schäfrar med allt för raka bakbensvinklar.:idea:

Alskade svenska magiska: LAGOM!

Tror det vi glommer ar att en schafer ska vara "harmonisk" "arbetsinriktad" i sin exterior.. :) Din grabb hamnar absolut dar.

Sa latt att det blir "extremer" pa ena eller andra hallet.

Frågan är ju då varför herr Steen avlar på skit o inte på riktiga hundar, har sett hans hundar på skyddsträning, det var rentutsagt komiskt.

Det är så himla tråkigt med raser som är så delade. Är glad att min ras är hel och välbehållen, med hundar som både är snygga och funktionsdugliga (för att inte tala om friska..)!

Fast friskhet ar ju lite per definition - schafer har "ryktet" om sig att vara en "sjuk" ras - i manga fall tror jag det beror pa att schaferrasen ar valdigt "oppen" med sina problem. I manga hundraser verkar man nastan kora "syns inte finns inte" vilket ar lite bittert.

Statisticly speaking sa har min rakvinklade bruksgris samma risk som vilken rakrov som helst att springa pa halsoproblem - kanske tom mer med tanke pa hur pass stor och tung han kommer bli nar han ar fardig.

Det som kan reta mig lite inom just schaferrasen ar att det ar svart att hitta den "gyllene medelvagen". Showfolket har insett till viss del och de kor med val genomtankta "outcropping" kullar - emedan schyttzhunds folket dar nere far hjartinfarkter av bara tanken.

:cool: jag borjar bli lite trott pa vissa amerikaner.

I början såg ju schäfern ut som en Saarloos wolfhond. Är det inte då som rasstandarden skrevs och inte ändrats sedan dess? När man snabbspolar filmen så hände något på -40 talet med bakstället så ska man tillbaka till den ursprungliga schäfern så ska man väl titta på hur de såg ut innan dess. Bewildereds schäfer ser ju ut som, vad jag tycker, en originalschäfer. Härligt är att se att en svart schäfer finns representerad för idag ser man ju uteslutande bruna med sadel i utställningsringen. När ska uppfödarna och schäferköparna vakna och inse sitt misstag? Jag vet att det finns s k bruksschäfrar med bättre vinklar men en schäfer är en schäfer och det finns inga som är födda för att enbart springa omkring i en utställningsring. Alla schäfrar är födda med ett psyke för mer eller mindre krävande arbete.

Ja är medveten om att dom ej är önskvärda. Vilket ja tycker är synd. Sedan finns de nog en hel del som kan skriva under på att många av dagens schäfrar är sönderavlade. Men visst finns det en del som ser okej ut men inte många enigt mina ögon. Sedan får du gärna kalla det för snack.

så du menar att alla som föder upp långhår skulle sträva efter att få fram monsterstora hundar? Intressant.

Inte en enda korthårig schäfer jag stött på senaste året har haft ett sundt rörelsemönster.

...och jag har aldrig sett en annons där långhåriga schäfervalpar annonserats ut där man inte också använt ord som "stora" och "kraftiga" som försäljningsargument. Känner du till någon som medvetet avlar på små, smidiga långhårsschäfrar så får du gärna länka eller så, jag har aldrig påstått att det inte KAN existera men jag har aldrig sett det.

Aprapa Langharsschafrar:

1. General

The Verein für Deutsche Shäferhunde (SV) e.V. [Club for GSDs Inc.] is the parent club for the breed, and has responsibility for it and its Standard, which is acknowledged by the German (VDH) and international (FCI) Kennel Clubs. The Körordnung [breed survey regulations] of the SV serve the advancement of the controlled breeding of the German Shepherd Dog race in both varieties: the “Stockhaar” (straight-haired, medium length topcoat) and the “Langstockhaar” (longer topcoat but also with undercoat), and regulate the overall breed survey. They are a permanent part of the SV rules, and obligatory for all members. The purpose of the Körordnung is to select from the breed registry a number of dogs which in their character, performance, and anatomical construction appear to be suitable for the conservation and improvement of the breed.

3. Requirements for participation at breed surveys [see note below re Körung in Germany]

- The Körung is appropriate only for German Shepherd Dogs registered in the breed book of the SV, and which have coats classified as “Stockhaar” or “Langstockhaar mit Unterwolle” (translation: “straight topcoat hair” or “long straight topcoat” -- both requiring wooly undercoat). ¶In the year of the Körung they must be at least two years old;¶

7.5 Unsuitability for the Körung The following defects exclude a dog from the Körung:

a) considerable anatomical defects;

Oversize or undersize of more than 1 cm;

c) Testicle fault [missing, unequal size];

d) Tooth defects [also see chart at the end of this document]; an absence of:

one P-3 [third premolar] or

two incisors or

one P-2 plus one incisor or

one P-2 plus one P-1 or

two P-2s

e) Dogs with considerably faulty pigment

f) Longcoated dogs (Langhaar or Langstockhaar) that are lacking undercoat.

where there has been some confusion and misinformation whipping around - if long coats appear in a litter between two normal coats that carry the gene, those long coated puppies now will be officially registered as long coats. The current practice is to register the litter without specifying length of coat.

KL vad kul att se alla funderingar och att det engarerar så många
Jag är absolut ingen schäfermännsika själv , Men som hundmänniska sen jag var 7 år , så har man ju sett utvecklingen på dom , Följt rasen både på brukshundsklubbar och i utställnings världen , Och jag tycker att det har varit en vacker ras en gång i tiden ,men nu är det sällan jag ser ett exempel som jag blir impad av,

Och när jag hittar en hund som jag verkligen tycker om så är det vad som i dag kallas en bruks schäfer ,

Jag tycker det är synd och skam att göra en såkallad utställnings hund utav en av våra äldsta bruksraser (och jag vet att dom var vallare från början)

varför kan man inte försöka att få fram en dualporpose hund ?
Detta är ju inget bara schäfern går igenom utan många av våra raser, Även min ras :crazy:

Ska se om jag kan få hjälp att scanna in bilderna från min gamla hundsport, det är bilder på dom först importerade schäfrarna i sverige i några av dom,

Och jodå jag har en såkallad skräper här hemma:angel:
Han är en ompalcering utan stamtavla (eller han kanske har en men den kan ha försvunnit under alla hem har varit i )

Tesora

Måste bara säga att jag tyckte din hund var riktigt fin :)

/Lenis, som följer diskussionen i det tysta ;)

*kl*
Vilken intressant tråd:laugh:

Jag har räkor som jobbar, så det går att hitta sådana med;)

Det finns överdrifter åt alla håll men när mentalitet, motor och funktion får stryka på foten så är det riktigt sorgligt:cry:
Tyvärr så ser man detta ibland..

Min Kiera (räka):
30976986.jpg

*KL*

Bara for att traden ar riktigt intressant och det ar ett amne jag har ett brinnande intresse for

VA1 Horand Von Grafrath
Horandvongrafrath.jpg

VA1 Zamp vom Thermodos
va1.jpg

Får lov att säga att din tik hör ju inte till dom extrema schäfrar man kan se i på utställningar. Ser riktigt trevlig ut :laugh:

tesora

Fast din är väl inte mer räka än vad Nikkis hund är. Utställningslinjer är inte nödvändigtvis=räka. En räka är ju en riktigt extrem hund.

Liknande trådar

Hundavel & Ras Något som kommit upp i mitt flöde de senaste dagarna är artiklarna och diskussionerna angående blandrasavel och renrasavel i Borås... 4 5 6
Svar
108
· Visningar
3 884
R
Hundavel & Ras Jag tycker också att det låter som att en käck utställnings/sällskspsavlad labbe skulle kunna passa din vän bra :) Kanske att det går... 2
Svar
36
· Visningar
1 805
Senast: ildiko
·
R
Hundavel & Ras Det här är en tråd jag aldrig trodde att jag skulle skapa :D Men - jag har gått och blivit sugen på en retriever! Vi har haft hundar i... 4 5 6
Svar
111
· Visningar
12 752
Senast: Sezziyanen
·
Övr. Hund Detta är en något "flummig" tråd:angel:. Jag har alltså inget tydligt mål annat än att det kan vara intressant att höra andras tankar...
Svar
9
· Visningar
1 401
Senast: Preussen
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka