Schäfern då och nu !!

Sv: Schäfern då och nu !!

KL

En liten rolig anekdot!
På Boråsutställningen förra året ställde en bekant till mig sin tik för Fredrik Steen, samtidigt som två av tikens kullsyskon ställdes i samma klass. När bedömningen var klar tog Steen fram dessa tre hundar som exempel, och sa "Här har ni tre RIKTIGA schäfrar!". Resultatet? Alla tre åkte ut med 3or i kvalitet :p

Då kan jag ju fråga mig varför inte domare, dom som uppenbarligen gillar den typen av schäfer - varför påverkar dom inte mer? Detta är inga hundar som "inte ens ser ut som schäfrar" utan sunt byggda, vackert tecknade hållbara schäfrar.

Senast ändrad:

Jag tyckte mycket om Hussan von Haus Schütting
från -31, tycker han ser ut som en Schäfer men med snygg rygg :) Hittade den på Ries länk

1931-32.jpg

*lol* Vissa straffar gud direkt.. ;)

Vadå? Steen var domare och ansåg att de tre var "riktiga schäfrar" men gav dem samtidigt 3or?
:crazy:

Vadå? Steen var domare och ansåg att de tre var "riktiga schäfrar" men gav dem samtidigt 3or?
:crazy:

Ja, eftersom hundarna uppenbarligen inte, enligt honom, följde rasstandarden bättre än för en 3a i kvalitet. Men ändå tyckte han att "det är så en schäfer ska se ut".

Hilfe !

De ser ju missbildade ut ju närmare nutid man kommer.

Hoppas att detta är undantagen och att de flesta schäfrar ser ut som vanliga hundar

*KL*

10-11 manader gammal schaferhane (ja han ar min)

sa nara "brukslinjer" man kan komma pa den har sidan atlanten

DSCF2387.jpg

Han star som en javla hog med snor, men mycket langre ifran "skitrakor" vet jag inte om man kan komma med tanke pa hans "raka" vinklar och "raka" rygg.

Som med alla andra raser gar det mode i hur de ska se ut, samt vilka linjer som promotas OCH att uppfodargrupperna har svart att motas "over granserna". Det finns fortfarande "gamla linjer" dar ute, men det tar lite tid att grava fram dom.

Men herregud, den första hunden är ju inte ens en hund! Det är ju.. ett monster :crazy:
"Övervinklade bakben" är till och med en underdrift..

Fy sjutton :eek: Har fått höra att man bara ställer dem som räkor, men detta var ju värre än värst

Din var jättefin :)

Han ser jätte fin ut:laugh:, men om jag får uttrycka Min högst personliga, amatörmässiga åsikt så tycker jag att han har Lite För raka bakbensvinklar.
Schäfern är trots allt en (markbunden) travande hund som Ska ta ut sitt steg.

Min gammelman har också snäppet För raka vinklar, och han har ett betydligt kortare och "trippigare" steg än snorvalpen min.

Men hellre det än släpande grodben!;)

Senast ändrad:

Här i staden har vi en överbyggd Schäfer, det borde ju vara en raritet iallafall

Men herregud, den första hunden är ju inte ens en hund! Det är ju.. ett monster :crazy:
"Övervinklade bakben" är till och med en underdrift..

Fy sjutton :eek: Har fått höra att man bara ställer dem som räkor, men detta var ju värre än värst

Eller hur, så oerhört sorgligt! Ser ut att ha blivit bruten itu. Värsta är ändå att de flesta av dessa hundar ändå har ett glatt och trevligt lynne, och man kan se glimten i deras ögon.. Och så ser man kroppen dom är fast i... :(

Din var jättefin :)
Tack, han är en Exteriörare.;) *Tydligen en unik sådan...*

Ja visst ar han rak nastan lite i overkant, men tro mig.. det ar inget trippande i den har pojken

DSCF2436.jpg

DSCF2434.jpg

URusla bilder.. igen.. finns en battre jag ska se om jag kan hitta. Han -kan- krullidutta ihop sina bakben, sa han har mkt bra rorlighet, bade nar det kommer att "samla ihop" arslet for sprang eller langa pa steget. Det ar matte som ar varldens absolut apsamsta fotograf bara.

O din "showraka" ar riktigt fin.. men det har jag sagt sakert arton miljoner ganger forr ;) Hundar som han tycker jag borde premieras.

O din "showraka" ar riktigt fin.. men det har jag sagt sakert arton miljoner ganger forr ;) Hundar som han tycker jag borde premieras.
Hihi ja det har du, och det tackar vi för. ^^
Jo jag håller med dig, men jag ska inte ställa ut honom något mer, han åker ändå ut med 2'or.... :D
Räcker med att han har Godkänd Exteriör nu.

*KL*

10-11 manader gammal schaferhane (ja han ar min)

sa nara "brukslinjer" man kan komma pa den har sidan atlanten

DSCF2387.jpg

Han star som en javla hog med snor, men mycket langre ifran "skitrakor" vet jag inte om man kan komma med tanke pa hans "raka" vinklar och "raka" rygg.

Som med alla andra raser gar det mode i hur de ska se ut, samt vilka linjer som promotas OCH att uppfodargrupperna har svart att motas "over granserna". Det finns fortfarande "gamla linjer" dar ute, men det tar lite tid att grava fram dom.

Fin! :laugh:

Fast hurvida hunden tar ut steget eller ej har väl inget att göra med hur grodaktig hunden ser ut?
Finns mängder med raser med betydligt rakare vinklar än schäfer som har mkt fint steg.

LOL du har iaf det ;) For oss ar det sa rakort pa en utstallning har att det inte ens finns pa kartan. *avis* Men, men... det far man for att man ar "blast" .. ;)

Till traden,
schaferaveln har ar en DJUNGEL och den politik som styr staterna (och dar med oss har uppe) ar ett enda revirpissande KAOS. Jag ska helt klart och rakt arligt erkanna att de "meriter" hundarna kan samla pa sig har betyder NOLL och INGENTING for mig. Pengar och kanda namn koper titlar till hoger och till vanster, prestigen och "stryka ratt person medhars" ar vad som styr. Vet inte om eller hur mkt staternas "idioti" paverkar saker pa RATT sida om havet, inte alls hoppas jag innerligt.

Jag kopte kaiser delvis pa hur han sag ut som valp - men aven for den attityd han visade nar vi var och kikade pa dom. Att det sen finns search and rescue samt arbetande polishundar (bla. 2002 basta polishund i staterna.. lol) i stammen/blodslinjerna ar bara en bonus. For mig smaller det mycket hogre an alla "utstallningsmeriter" i varlden dar nere i landet av mutor och skitsnack.

Jag tror att som kopare, om nu schaferavlen ska paverkas, maste vara mkt medveten om vad man koper, fran vem och varfor. Fransett meriterna menar jag da, att inte falla for de "extrema" linjerna. Schafern ar/var en mycket mangsidig ras - men att avla kallt pa extremerna och stodja det (da menar jag bade ferraris och rakor) tror jag inte ar att gora rasen en tjanst.

Sjalvklart har man schyttz champion som mal sa far man ju Gvietvis kopa sig en ferrari, och vill man ha SV (blir det val? *trott*) sa far man glatt kopa en raka. Sjalv har jag valt "medelvagen" sa att saga, sa vitt jag kan bedomma mitt arma fnask som nunnan sa.

Det är så himla tråkigt med raser som är så delade. Är glad att min ras är hel och välbehållen, med hundar som både är snygga och funktionsdugliga (för att inte tala om friska..)!

Liknande trådar

Hundavel & Ras Något som kommit upp i mitt flöde de senaste dagarna är artiklarna och diskussionerna angående blandrasavel och renrasavel i Borås... 4 5 6
Svar
108
· Visningar
3 886
R
Hundavel & Ras Jag tycker också att det låter som att en käck utställnings/sällskspsavlad labbe skulle kunna passa din vän bra :) Kanske att det går... 2
Svar
36
· Visningar
1 805
Senast: ildiko
·
R
Hundavel & Ras Det här är en tråd jag aldrig trodde att jag skulle skapa :D Men - jag har gått och blivit sugen på en retriever! Vi har haft hundar i... 4 5 6
Svar
111
· Visningar
12 752
Senast: Sezziyanen
·
Övr. Hund Detta är en något "flummig" tråd:angel:. Jag har alltså inget tydligt mål annat än att det kan vara intressant att höra andras tankar...
Svar
9
· Visningar
1 401
Senast: Preussen
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka