Schampo till 3-åringar

Sv: Schampo till 3-åringar

Och vad använder du för schampo då? :p Vi brukar för det mesta skölja av sonens hår med vatten, men ibland behövs ju lite mer rengöring. Än så länge har vi bara använt Bamses tvål och schampo, inköpta på Apoteket. Hans storebror är dessutom här varannan helg och hans mamma klarar inte av att tvätta hans hår, så för det mesta är han ganska äcklig i håret med ihoptovade lockar och stora kokor i hårbottnen.

Men det går alltså bra att använda i stort sett vilket vuxen- eller barnschampo som helst till treåringar? (Förutom starka mjällschampon såklart).
 
Sv: Schampo till 3-åringar

Jag kan inte tänka mig att det är nån större skillnad på vanliga barnschampon och vuxenschampon som säljs i livsmedelsbutikerna. Har man allergi i familjen så kan det ju finnas anledning att vara försiktig oavsett ålder men hår som hår liksom, man sköljer ju ur det och det kan ju inte finnas nåt farligt i schampo riktat till vuxna heller. Det är väl typ som med tandkräm att den som är riktad till barn ska göra dem lite mer lockade att borsta tänderna men är egentligen precis det samma.
 
Sv: Schampo till 3-åringar

Antingen tvättar jag bara med balsam, som jag gör med mitt eget hår (oftast Naturelle honungsbalsam). Om jag tycker att det behövs schampo så använder vi Weledas calendula hair and body wash, den är mild och inte uttorkande.

Men barnen behöver inte tvätta håret särskilt ofta alls tycker jag.
 
Sv: Schampo till 3-åringar

Jag använder inget shampo alls till mig och barnen utan vi kör på balsammetoden istället:idea: (Naturelles Smultronbalsam, Coops X-trabalsam, och inpackning från Elseve (rosa burk) )

innan dess använde jag mitt eget matrixshampo (bättre för håret och hårbotten men sved i ögonen) eller natusans barnshampo (hemskt för håret och hårbotten men sved inte i ögonen)
 
Sv: Schampo till 3-åringar

Jo, det är skillnad. I jättemånga hygienartiklar riktat till barn finns massor av miljö och hälsofarliga kemikalier. Barn är ju mycket, mycket känsligare än oss vuxna och tar således upp detta mycket mer än oss. Det finns enbart 4 shampo&tvål produkter som rekomederas av naturskyddsföreningen, och det är: Mumin duch&shampoo, urtekram barnshampoo, Änglamark Babyshampo och änglamark babytvål. Detta är Produkter som endast innehöll ämnen som klarar undersökningens miljö- och hälsokrav. Dessa produkter var märkta med Bra Miljöval och innehöll inga ämnen varshälso- och miljöegenskaper är okända.

Ang tandkräm så bör man inte köpa: Colgate Bugs Bunny, Theramed 2 in 1 junior, Colgate kids 2 in 1, Pepsodent kids, Acta Barn, Zendium Teletubbies, Blåvitt barntandkräm. Dessa klarar varken miljö eller hälsokravena.

Det finns massor av skit som dom stoppar i barnartiklar...man bör verkligen akta sig vad man köper.
 
Senast ändrad:
Sv: Schampo till 3-åringar

INget schampo. Balsam, Bamse till barnen och Eldorado och Loreal till oss.

För schampo tvätt ( typ aldrig ) använder vi bamses.

Lillebrors exem bakom öronen och torra hud har minskat betydligt sedan vi slutade med schampo. Tvättar dessutom max 1 gång i veckan.
 
Sv: Schampo till 3-åringar

vi använder natusan baby shampo fortfarande , svider inte om dom får lite i ögonen. men vi tvättar håret på dom max en gång i veckan .
 
Sv: Schampo till 3-åringar

Natusan baby schampo innehåller otroligt mycket kemikalier som kan påverka både på hälsan och miljön. Men ok, var och en får köpa det dom vill, tänkte mest upplysa i fall du inte visste. Alla tror ju liksom Natusan är så milt och fint, då det är rena rama kemikaliebomben. Synd egentligen eftersom det är bra produkter...men ändå. Samma gäller Acos produkter. :crazy:

egentligen är det så himla lurendrejeri att överhuvudtaget stoppa i en massa skit i barnprodukter. Man kan ju undra varför ? Än har jag inte sett/läst något bar svar på det.
 
Sv: Schampo till 3-åringar

*delvis kl*

Tack för alla svar! :)

Nja, jag håller med om att många produkter innehåller tokigheter. Natusan är ju ett märke jag undviker tex, pga mineraloljeinnehållet.

Tack för tipset ang bra produkter!

Liten fråga: Varför tvättar man håret i balsam?
 
Sv: Schampo till 3-åringar

Sök på Buke, det finns flera långa trådar om ämnet ( att tvätta utan shampoo ) :)

På mitt hår fungerade det inte dock.
 
Sv: Schampo till 3-åringar

Jag kör balsammetoden på både mig och ungarna. Vi tvättar med Coop extras balsam.
 
Sv: Schampo till 3-åringar

*delvis kl*

Tack för alla svar! :)

Nja, jag håller med om att många produkter innehåller tokigheter. Natusan är ju ett märke jag undviker tex, pga mineraloljeinnehållet.

Tack för tipset ang bra produkter!

Liten fråga: Varför tvättar man håret i balsam?

Jag gör det för att jag inte tål SLS - kliar sönder mig helt och även barnen märker jag skillnad på och så slipper jag den mesta kampen med trasslet och JA det blir rent!!
 
Sv: Schampo till 3-åringar

Natusan baby schampo innehåller otroligt mycket kemikalier som kan påverka både på hälsan och miljön. Men ok, var och en får köpa det dom vill, tänkte mest upplysa i fall du inte visste. Alla tror ju liksom Natusan är så milt och fint, då det är rena rama kemikaliebomben. Synd egentligen eftersom det är bra produkter...men ändå. Samma gäller Acos produkter. :crazy:

egentligen är det så himla lurendrejeri att överhuvudtaget stoppa i en massa skit i barnprodukter. Man kan ju undra varför ? Än har jag inte sett/läst något bar svar på det.

Enda anledningen till att jag köpte Natusans shampo var just att det inte sved i ögonen - det var nästintill slagsmål när vi skulle tvätta håret på barnen innan... men nu slipper jag det med...
 
Sv: Schampo till 3-åringar

Det finns "ringar" att köpa, som man trär över huvudet och får sitta ovanför ögonen. Hindrar effektivt schampo att rinna ner i ögonen. Vi hade en sån när vi var små och till min glädje såg jag att de finns på Babyproffsen. Jag ska definitivt köpa en sån.
 
Sv: Schampo till 3-åringar

Det finns "ringar" att köpa, som man trär över huvudet och får sitta ovanför ögonen. Hindrar effektivt schampo att rinna ner i ögonen. Vi hade en sån när vi var små och till min glädje såg jag att de finns på Babyproffsen. Jag ska definitivt köpa en sån.

har provat sån med:) (finns på PO.P med) och tja - då blev det slagsmål om att trä ringen över huvudet istället:grin: ... så jag fortsätter med balsammetoden jag...
 

Liknande trådar

Övr. Hund Undrar hur ni gör efter stallet med era hundar. Leriga från topp till tå oftast, speciellt okt-april Tvättar ni dom med schampo varje...
Svar
19
· Visningar
1 023
Senast: Ketrawzc
·
Relationer Dotterns sambo tycker att det är totalt värdelöst att få schampo och andra hygienprodukter. "Det kan väl ingen bli glad över"? Jag blir...
2 3 4
Svar
68
· Visningar
3 517
Senast: Stergo
·
Kropp & Själ Hej Jag har ett hår som blir flottigt väldigt fort och ser fettigt ut efter bara någon dag. Jag duschar håret 2 gånger i veckan då jag...
2 3
Svar
48
· Visningar
2 664
Senast: CaisaCax
·
Hundhälsa Först och främst. Vi har varit hos veterinären. Hunden har fått mediciner. Allt är "bra". Men jag pallar tydligen inte psykiskt att mina...
Svar
13
· Visningar
1 577
Senast: tanten
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp