Schema med bilder..

Meibla

Trådstartare
Jag behöver lite hjälp.

Vi har haft en utredning på BUP med minstingen (4,5 år) och idag fick vi veta resultatet av den.
Han fick ingen diagnos nu för att han är så liten, även om de såg att han hade en hel del svårigheter samt att det fanns symptom som stämde väl in på det dom kollade.

Vi ska tillbaka in för uppföljning om ett år, men fram tills dess fick vi en hel drös med rekomendationer om vad vi ska göra för att underlätta för både honom, oss vuxna och förskolan. Bland annat att använda scheman med bilder för att han lättare ska kunna se vad han ska göra.
Typ borsta tänderna, tvätta och torka händerna, klä på sig osv osv.

Kan man hitta sådana scheman och bilder någonstans? Jag är tyvärr lite för lat för att gå runt med kameran och fota allting själv.. :crazy:

Skulle även behöva bilder att sätta på badrumsspegeln, vid ytterkläderna osv, så han kan titta och se vad han ska göra istället för att vi vuxna ska behöva tjata och påminna hela tiden om precis allt.

Någon som har tips? :)

Sv: Schema med bilder..

ursäkta, jag läste slarvigt.
Annars är det jättebra att fota själv. :-)

Pictoonline är obetalbart bra. De är bra att ha att göra med också.
Sen kan man faktiskt använda "vanliga" bilder som man hittar på google eller i word ... beror ju alldeles på behovsbilden.

Ett tips är självhäftande kardborre. Plasta bilderna med lamineringsmaskin. Fixa en "remsa" att fästa bilderna på (ocskå kardborre) så kan man sätta upp där det behövs. Smidigt och lätt att flytta och använda.

Senast ändrad:

Googla på "M som i underbar" (en blogg så jag kan inte länka) - där finns massor av praktiska tips.

Tack för svaren!

Ska kika runt på sidorna och se vad jag kan hitta :)

Tidur är jätte bra att ha för att sätta tid på olika aktiviteter att nu får du leka med bilbanan i 40 min när klockan ringer ska vi gå på toaletten efter toaletten är det mat använda klockan även vid måltiderna.
Jobbar med funktionshindrade och där har vi många olika typer av scheman. Olika färger för olika dagar vissa planerar vi med fram till lunch sen fortsätter vi efter maten och gör ett nytt schema. Andra får scheman för hela dagen.
Det är även olika hur detaljerade scheman man behöver.

Hur menar du med att du inte får till schemat något specifikt?

Så alla tips på hur man fixar ett schema för ett barn som har svårt att avbryta aktiviteter, behöver rutiner och veta när, var, hur, varför, hur länge osv osv han ska göra saker uppskattas massor!

Jag vill varmt rekommendera en "Timstock", det är en liten manick, som en äggklocka ungefär, men där man ser tiden i prickar. Ställer du larmet på 5 minuter så är det fem prickar som släcks ner vartefter tiden går, så barnet kan lätt se hur lång tid det är kvar tills det är dax att avbryta det man håller på med. Det kanske finns olika, men den vi har kan man ställa in 5,10,15 och 20 minuter på. Och är man konsekvent så lär barnet sig snabbt (min dotter har downs syndrom) att när tiden är ute så avslutar man det man håller på med, eller vad som nu är sagt. Det kan ju vara att när tiden är ute åker vi, äter vi, dax att sova eller vad som helst.
Vi har även använt veckokalendrar där dagarna har olika färger och vi har använt olika typ av bilder (nilbilder, pictogram, foton) att fästa på kalendern.
Lycka till!

Nu blev jag nyfiken, vart får man tag i sådana? :) Äggklocka funkar inte så bra, iaf inte de få dagarna vi har testa, men kanske är lättare när han ser lysande pricka istället för bara svarta ränder och siffror :)

Om du använder pictogrambilder så laminera bilderna och sätt sedan självhäftande kardborre på baksidan. Sedan tar du bara ett lagom stort papper och laminerar och sätter kardborre på det - vips har du ett schema :)
Det är så att det finns ett system för vilken färg dagarna har med.

Jag har fått våran genom handikappcentrum. Googla på timstock så ser du hur de ser ut! Tusen gånger bättre än äggklocka kan jag lova.

Ja timstock! Det tänkte jag med på men kom inte på vad det hette!
Kolla om du har någon hjälpmedels central i din kommun som du kan köpa saker ifrån om du inte får hjälp av någon arbetsterapeut.
Där kan man även beställa mycket saker, som dom inte har inne. I min kommun är dom jätte trevliga där och hjälper gärna till :)

Tack för svaren! :)

Vi skulle träffat en arbetsterapeut i tisdags, men hon blev sjuk så det blev uppskjutet. Ska absolut ta upp det med henne när vi fått en ny tid :)

Hittade en timstock app till mobilen och den funkade helt klart bättre än förväntat.

Kardborreband till bilderna ska jag se till att fixa så fort som möjligt :)

Jag jobbar som Fsk-lärare använder bilder i Fsk-klass för att alla ska veta vad som händer under dagen. Jag skulle nog använda fotade bilder från hemmet etc. så man känner igen sig i sin egen miljö.
När jag bytte ut bilderna ett år mot fotade bilder från skolan så funkade det bättre för man kände igen sig på bilderna var man skulle vara eller göra.

Liknande trådar

Övr. Barn Jag håller på att bli knäpp av allt velande och tankar och funderingar fram och tillbaka 😅 Jag har idag ett barn på 1,5år. Jag lever... 2
Svar
26
· Visningar
2 203
Senast: MiniLi
·
Gravid - 1år Jag behöver en tråd med tips kring BLW (baby lead weaning) och plockmat! Vi har en 6-månaders hemma som vi precis har börjat med. Från... 2 3
Svar
59
· Visningar
2 684
Senast: Lingon
·
Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka... 2
Svar
27
· Visningar
6 693
  • Artikel Artikel
Dagbok ... men jag står stilla, fortfarande väntandes på att livet ska börja trots att det nu bara är ett år kvar till 30. Det är på dagar som...
Svar
4
· Visningar
665

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Guldfasanerna
  • Hönstråden II
  • Vilken hundras?

Hästrelaterat

Tillbaka