• Träning
  • Trådstartare Trådstartare FridaW
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 8
  • Visningar Visningar 1 008
F

FridaW

Vet inte ifall denna tråden ligger i rätt forum, men annars får väl någon moderator flytta den. :D

Jag har satt upp ett litet "schema" för hur jag ska rida under varje vecka. Vill veta ifall ni tycker att det kan bli bra, eller om det är något jag bör ändra. Vilo-dagarna kan jag inte ändra, men resten av passen kan jag flytta runt. Kan också ta bort eller lägga till pass.
Tänkte så här:

Måndag - Vila
Tisdag - Rida ut
Onsdag - Hoppning
Torsdag - Vila
Fredag - Rida ut
Lördag - Hoppning
Söndag - Dressyr

Hoppningen på Tisdagen kommer bara inkludera låga hinder (högst 80cm) och cavaletti bommar m.m. Sen kommer jag hoppa lite mer rejält på Lördagen. ;) Då har jag någon som kan vara med mig ifall det skulle hända något.

Sv: Schema

jag skulle nog göra så här...

Måndag - Vila
Tisdag - dressyr
Onsdag - Hoppning
Torsdag - Vila
Fredag - dressyr
Lördag - Hoppning
Söndag - rida ut

för att jag gillar inte att rida ut när hästen ståt dagen innan. dom blir lätt överkänsliga. så då jobbar jag hellre dressyr. sen så hade jag själv inte hoppat så mkt... för jag hoppar inte alls... jag e livrädd för hinder;)

rider du något av passsen i dressyr o hoppning för tränare??

lycka till !!!

Dressyr brukar jag rida för tränare, ska snart börja med hoppning också. Jag rider inte så ofta för instruktör, typ varannan vecka.

Jag tycker ofta att det är bra att rida ut efter att dom har vilat, känns som man sätter igång dom lite lätt igen då. Min häst är väldigt hetsig så därför brukar det gå as dåligt om jag rider dressyr eller hoppar dagen efter hon har vilat, då brukar det passa med att rida ut tycker jag. så får hon springa av sig lite också.

jag brukar alltid longera mina hästar en liten stund innan jag sitter upp om dom har vilat dagen innan. det brukar fungera jätte bra!

Jag tycker det ser bra ut. Jag skulle inte skära ner på uteritterna, däremot skulle jag förstås passa på att göra lite lydnads/dressyrövningar ute också. Någon dag i veckan kan man bara lulla runt ute, men eftersom din häst redan har två vilodagar är det ingen fara med det.

Mycket skritt ute stärker på lång sikt så man får en frisk häst!

Jag tycker det ser bra ut.

Skulle jag göra så att det passade MIG skulle jag flytta hoppningen eller dressyren så att de inte blir dagarna efter varandra.

/Madelene

Måndag - Vila
Tisdag - Rida ut
Onsdag - Hoppning
Torsdag - Vila
Fredag - Rida ut
Lördag - Hoppning
Söndag - Dressyr
Sitter själv och funderar på hur jag ska lägga upp schemat nu. Känns som schemat ovan är ett "hålla igång schema" i och med att det är 2 dagars vila och 2 dagars rida ut, vilket faktiskt bara ger 3 dagars träning på en vecka. Men som sagt ätt rida ut stärker hästen. Men frågan är om man alls hade behövt vilodagen om man säger att man skrittar ut den dagen istället?

Så blir det lite knapplån..Hoppas det är ok
Vad tror ni om ett sådant här schema på en dressyrhäst som ska sättas igång? Hoppas tyvärr inte än.. Och hästen är så fantastiskt trevlig att jag gärna skulle ridit 2 ggr om dagen.. ;) Olika fokus på varje pass på banan.

*Måndag - 1 timmes uteritt, mest skritt, men även lite trav
*Tisdag - 10 min framskrittn, 30 min lätt arbete på ridbana, 15 min skritta ut
*Onsdag - 20 min tömkörning eller longering m chambong
*Torsdag - 10 min framskrittn, 30 min lätt arbete på ridbana, 15 min skritta ut
*Fredag - 1 timmes uteritt, mest skritt, men även lite trav
*Lördag - 10 min framskrittn, 30 min lätt arbete på ridbana, 15 min skritta ut
*Söndag - 1 timmes promenad utan ryttare

U

Vet inte ifall denna tråden ligger i rätt forum, men annars får väl någon moderator flytta den. :D

Jag har satt upp ett litet "schema" för hur jag ska rida under varje vecka. Vill veta ifall ni tycker att det kan bli bra, eller om det är något jag bör ändra. Vilo-dagarna kan jag inte ändra, men resten av passen kan jag flytta runt. Kan också ta bort eller lägga till pass.
Tänkte så här:

Måndag - Vila
Tisdag - Rida ut
Onsdag - Hoppning
Torsdag - Vila
Fredag - Rida ut
Lördag - Hoppning
Söndag - Dressyr

Hoppningen på Tisdagen kommer bara inkludera låga hinder (högst 80cm) och cavaletti bommar m.m. Sen kommer jag hoppa lite mer rejält på Lördagen. ;) Då har jag någon som kan vara med mig ifall det skulle hända något.

Jag tycker man bara ska hoppa högst en gång i veckan om du nu menar "hopplektion" Sen kan man ju ha lite markarbete, typ kavaletti. Dressyr är A och O, utan det kommer du inte långt i framtiden. Sen skulle jag variera mer, men det är jag det :angel: Mitt hade sett ut såhär:

Måndag: Vila (skritta ut en kort tur så hästen ej blir stel efter hoppningen)
Tisdag: Markarbete (cavaletti, serpentiner m.m)
Onsdag: Rida ut (skritt, trav, ha kul, varva ner)
Torsdag: Tömkörning/klättring/körning eller longering. (arbete ifrån marken)
Fredag: Vila
Lördag: Dressyr (mjuka upp innan morgondagens hoppning)
Söndag: Hoppning

fast jag vet inte alls om det är bra men så hade nog jag gjort.. Mina hästar hade blivit utråkade om man körde samma sak två gånger i veckan :D

Som jag skrev så ska 1 av "hopp träningarna" vara cavaletti och låga hinder. Dessutom rider jag inte lektion i hoppning varje vecka. Jag rider mest dressyr när jag rider för tränare. Sen kan jag inte ändra på vilodagarna, då jag går länge i skolan på Måndagar och Torsdagar och inte hinner rida då.

Liknande trådar

Fritid På lördag 18/3 börjar curling-VM, lag Hasselborg representerar Sverige. Heja! Heja! 🥌 Det kommer sändas på SVT och svtplay. Jag tror att...
Svar
12
· Visningar
952
Senast: Rosett
·
Träning Jag själv gillar när det står står klart och tydligt vad jag ska göra med min häst om dagarna för att få en sån varierad träning som...
Svar
2
· Visningar
610
Kropp & Själ Är det någon här som har varit med om liknande eller har några tankar? Jag tror att jag börjar bli utbränd av "bara" vardagen. O_o Och... 3 4 5
Svar
88
· Visningar
13 095
Senast: Habina
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Igår frågade jag hästägaren hur kommande vecka skulle se ut för henne. Svaret var att hon skulle rida idag måndag, men att hon sen...
Svar
15
· Visningar
1 398
Senast: Magiana
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka