Sv: Schemahjälp
Havremoppen skrev:
Sitter med planer på att köpa en 3 årig valack.
Han är tränsvan, haft gjord men inte mycket mer (varför vet jag ej)
Hur skulle ni bygga upp ett schema?
Kommer ha honom på lösdrift med mycket tillgångar runt om.
Tips och råd

Vill inte stressa fram.
Alltså, jag lägger upp ett schema, jag bestämmer att vissa dagar gör jag vissa moment, till exempel: Måndag - tränsvänjning.
Så har jag för alla hästar och så skriver jag upp fyra mål, varje schemaperiod är väl kanske en och en halv månad och det får ta den tid det behöver, sätt inte upp för höga mål om du inte vet att ni kan klara det. Sen är det ju bra med ambitioner men man skall inte känna sig stressad. Mitt mål för varje schemalagd period är att uppnå minst tre av de mål jag skrivit upp. Sen utvärderar jag också varje pass för å kunna se tillbaka osv om det skulle uppstå några problem. Variera momenten men ha ändå rutiner, ha gärna ett bestämt moment på bestämda dagar men gör de lite annorlunda varje gång, bygg vidare, använd fantasin

Jag tycker ju att en treåirng bord eha uppnått mer än att bara haft träns och gjord på sig men om du tränar vidare och lägger upp en plan så blir det säkert asbra *
Ett exempel på hur du kan lägga upp det :
Måndag - Tränsträning (leda i tränset och träna på stanna, gå, trava, gå över bommar m.m)
Tisdag - Pyssel (lyfta hovar, borsta, pilla överallt)
Onsdag - Ledigt (bra för hästen att kunna smälta allt)
Torsdag - Selträning (beroende på om du skall börja tömköra, du kan träna att gå över bommar, gå ut och gå i skogen... så småningom kan du ju kombinera tömmar träns och sele)
Fredag - mys i skogen, träna lydnad i största allmänhet)
Lördag - Ledig
Söndag - Skrämsel och förteonde träning (transport, täcken, filtar, plastpåsar - utsätt hästen för saker som kan göra den rädd och bevisa att han är trygg med dig och inte blir uppäten av sakerna runt omkring!)
Men som sagt, detta var bara ett exempel men ungefär så här ser mina träningsscheman ut beroende på vad hästen kan osv, det är väldigt individuellt och ända hindret är fantasin!