Schemaläggning

Piek

Trådstartare
Ni som håller på med schemaläggning på arbetsplatser. Hur mycket hänsyn tar ni till om en anställd skaffar sig ett extra jobb?

Situationen är så här:
Jag ska lägga ett schema på tre personer för april.
- En anställd jobbar 50% (fast anställning med ytterligare en annan fast anställning på 50%)
- En jobbar 60% (Fast anställning, har ett vikariat på ett annat ställe på 2-3 dagar/vecka)
- En som jobbar extra, två dagar i veckan under april förutom v. 14 då han enbart kan jobba en dag.

Det är ett jäkla pussel! Och självklart läggs det här på mig såhär i sista minuten, älska framförhållning...
Hur som helst.
Jag har pusslat, klurat och vänt halvt ut och in på mig själv för att få till ett schema där ingen ska behöva jobba mer än max sex dagar i sträck (tillsammans med de andra anställningarna om de har). Men det går inte att få det rätt med timmarna!
Just nu ligger 50%arn 16,5 timmar plus, 60%arn 15,5 timmar minus och den extra anställda har de timmar som han kan ha.

Det finns inga pass jag kan byta på för att vända på timmarna utan att någon av dessa personer kommer att få jobba ca 8-10 dagar på rad!

Hur gör ni? Hur ska man tänka? Jag vill vara rättvis åt båda så klart.

Våra anstllda får inte ha jobb vid sidan om. På mitt jobb är man för att jobba, och fritid och sånt kommer i andra hand. Självklart försöker jag mitt bästa för att vara flexibel, men det är viktigast att jag har personal på rätt plats och rätt tid. Ibland kan jag rekommendera dem att ta ledig utan lön och så tar jag en vikarie.

Vad säger avtalet? Hur långa perioder får de jobba i sträck? Jag gissar att det är 60%:aren som ställer till det? Jag tänker att hen får planera in sina vikariat efter att du planerat er lista.

Vad säger er chef?

@em-pirre eftersom vi inte har några heltidstjänster är det svårt att neka någon till att skaffa ett extra jobb. Det stämmer att det är 60% tjänsten som ställer till det, hon är nu erbjuden en större tjänst istället för att vi skulle ta in en extra två dagar vecka, vilket hon tackade nej till innan hennes vikariat gått ut...
Jag är butikschef men har tidigare inte haft hand om schemat utan det fick jag ansvar för idag, han som la schemat tidigare var alldeles för snäll när han godkände hennes vikariat och tyckte det var en bra idé att de fick lägga schemat först vilket jag inte kan hålla med om.

Det är handelsavtal vi går efter. Ska kolla upp ordentligt vad avtalet säger, tack för påminnelsen! Vad gäller om det står tex att man får jobba x antal dagar i sträck när det är två olika jobb det gäller?

Chefen säger "det där löser du" :meh:

Just nu känns det som jag får lägga ett schema som kommer att bli tufft för henne och sen säga att hon får anpassa vikariatet till maj. Hon är ju faktiskt anställd hos oss i första hand.

Just nu ligger 50%arn 16,5 timmar plus, 60%arn 15,5 timmar minus och den extra anställda har de timmar som han kan ha.
Fast om ni ligger 38 timmar plus under en månad, ändras det för att du bollar runt med passen? Oavsett vad som händer ligger väl ni 38 timmar plus? Eller är det någonting jag missar?

Fast om ni ligger 38 timmar plus under en månad, ändras det för att du bollar runt med passen? Oavsett vad som händer ligger väl ni 38 timmar plus? Eller är det någonting jag missar?

38 timmar plus?
Den ena ligger 16,5 timmar plus och den andra 15,5 timmar minus. En har alltså för mycket timmar och en har för lite.
Eller missförstod jag dig totalt nu?

Ni som håller på med schemaläggning på arbetsplatser. Hur mycket hänsyn tar ni till om en anställd skaffar sig ett extra jobb?

Situationen är så här:
Jag ska lägga ett schema på tre personer för april.
- En anställd jobbar 50% (fast anställning med ytterligare en annan fast anställning på 50%)
- En jobbar 60% (Fast anställning, har ett vikariat på ett annat ställe på 2-3 dagar/vecka)
- En som jobbar extra, två dagar i veckan under april förutom v. 14 då han enbart kan jobba en dag.

Det är ett jäkla pussel! Och självklart läggs det här på mig såhär i sista minuten, älska framförhållning...
Hur som helst.
Jag har pusslat, klurat och vänt halvt ut och in på mig själv för att få till ett schema där ingen ska behöva jobba mer än max sex dagar i sträck (tillsammans med de andra anställningarna om de har). Men det går inte att få det rätt med timmarna!

Det finns inga pass jag kan byta på för att vända på timmarna utan att någon av dessa personer kommer att få jobba ca 8-10 dagar på rad!

Hur gör ni? Hur ska man tänka? Jag vill vara rättvis åt båda så klart.

Du ansvarar att schemaläggningen blir så bra som möjligt för i främsta hand din arbetsgivare... och sedan försöker du tillgodose önskemål från de anställda. I främsta hand gällande familjeskäl naturligtvis... Har man extra arbete någonstans så får man lösa det på egen hand.
Företaget jag jobbar på har tvärstopp för annat arbete/bisyssla på andra företag. Enda möjligheten till sådant är om man har ett eget företag (då har man laglig rätt) alternativt är timanställd...

Jag skulle ta noll och ingen hänsyn till hur många dagar folk jobbar i sträck, båda jobben sammanräknade. Du ska ta hänsyn till att de får sina timmar som de är lovade, att ev kollektivavtal och lagar följs om dagar och pass på din arbetsplats. Vet inte hur det funkar om de säger vilka dagar de kan jobba på eller vilka dagar de inte kan jobba på?.

Jag har själv ett 50% jobb och jobbar vid sidan av, ibland blir det många dagar på raken, ibland dubbla pass samma dag (tex 7-14 på ett, 17-02.30 på nästa), men det är ju för att jag valt att jobba på det sättet. Sen har jag veckor med många lediga dagar också. För mig jämnar det ut sig. Så länge dina medarbetare inte jobbar inom samma företag så har du ingen skyldighet att se till att det bara blir ett visst antal dagar i sträck om det gäller separata anställningar på olika företag.

Tack alla för era svar!
Får helt enkelt inse att det är okej att inte alltid vara lite för snäll utan att det är rättvisan på vår arbetsplats som gäller. Ska ta ett snack med 60%arn nästa gång jag träffar henne och förklara läget, så får vi lösa det på bästa sätt utifrån att hon ska ha sina timmar hos oss varje månad.
Nästa månad har jag iallafall lite mer tid att sitta med schemat så då slipper jag förhoppningsvis den här stressen att inte få ihop det.

Jag har jobbat på en sån arbetsplats inom samma bransch med samma förutsättningar och hanterat schema och det enda jag kan säga är:
Gör ditt schema efter din arbetsplats och dina anställda och deras timmar. Allt annat blir ohållbart! Jag försökte också va snäll och krångla runt deras extrajobb och fritidsintressen vilket bara gav att jag själv hoppade in och jobbade de pass som fattas.
Säg lugnt och sakligt och tydligt så alla vet- gärna på ett gemensamt personalmöte, att från och med nu så kommer schema att läggas utifrån den aktuella arbetsplatsen. Eventuella extrajobb och övriga sysselsättningar får ske på den anställdes fritid; tid som denne är inte är schemalagd hos er. Ingen speciell hänsyn kommer att tas till övriga jobb som den anställd har då det inte är hållbart för dig att lägga scheman annars.

Du är inte anställd eller har betalt för att lösa scheman och tider som inte är aktuella för din arbetsplats.

Jag har två jobb där det ena måste ta hänsyn till det andra. Det är liksom förutsättningen för att jag ska kunna jobba där och det var jag tydlig med från start. Men hänsynen sträcker sig inte längre än att jag inte blir schemalagd på två ställen samtidigt och att antalet timmar stämmer på ett ungefär. Ibland blir det många dagar i sträck eller inte tillräckligt med dygnsvila. Men det är mitt problem, inte deras.

Det är just det som är det tuffa med att vara ansvarig för arbetsturslistor... hur du än gör så surar någon. I ditt fall hade jag alltså tagit noll hänsyn till de anställdas övriga jobb och aktiviteter. @Piek

Är de anställda fast och inte vid behov hos mig så får de själva trixa byta och ordna så ev andra jobb fungerar för dem. Är de behovsanställda så kan de själva välja att ta de pass som erbjuds el inte, dock så får ju den/ de som oftast tar pass fler erbjudanden än de som oftast tackar nej.

Liknande trådar

Skola & Jobb Jobbar nu på ett äldreboende, det är samma människor, samma rutiner, dag ut och dag in, och allt sker mellan 4 väggar. Såklart händer... 2
Svar
22
· Visningar
1 384
Skola & Jobb Hej alla bukefalos medlemmar. Jag har tröttnat på att inte ha några mål i min karriär och att ett jobb är något man går till endast... 2
Svar
21
· Visningar
1 276
Skola & Jobb Snart är det dags för det årliga medarbetarsamtalet....Och jag vill inte...Chefen är knepig; vill ha feedback på sitt arbete men blir...
Svar
16
· Visningar
1 297
Senast: Bulldoozer
·
Skola & Jobb Jag har varit anställd på mitt jobb i snart 4 år och har trivts varenda dag. Men nu har jag hamnat i ett läge där trivseln är borta. Det... 2
Svar
37
· Visningar
3 909
Senast: Badger
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka