Haukur

Trådstartare
Är det mellan- eller dvärgschnauzer som finns som aprikosfärgade oxå?
Har själv en riesen p&s å funderar på å skaffa en till alt. en mellan/dvärg som är "aprikos/creme"-färgade....

Finns det några i sverige eller är det tyskland som gäller om man vill ha tag på denna ovanlig färg??

Någon som vet :confused:
 
Om jag någon gång skaffar en ny hund så har jag funderat på en dvärg/mellanschnauzer. Man måste ha lite framförhållning ;)

En p/s, hane, kastrerad. Han ska ha nomehalsband och när han åker bil ska han ha en bältessele. Man måste ju ha något att fundera på när man väntar på sömnen om nätterna :angel:

Hur mycket motion och aktivering kräver en schnauzer egentligen?
 
Dom kräver endel men det klarar alla med hundvana.

En schnauzer är ju ingen präglad jakthund , men nog finns instinkten där. Jag använder min hund nu mest för sällskap ( han är 7 år ) och lydnad. Men tidigare har jag både tävlat lydnad, agility tränat sök och spår. Rasen är en mycket rolig och tålig hund som lämpar sig för mycket inom bruks/lydnad.

Hanar kräver rätt mycket ledarskap, en stark han redan från början då dom är skarpa. Tar lätt över ledarrollen om man inte passar upp.

Rasen ger mycket och är otroligt tillgiven sin familj, min hund älskar ex barn, men är lite misstänksam mot vuxna till en början. Han accepterar inte att man springer fram till honom och skall klappa och kela på en gång, han vill kolla av läget först och komma fram själv.

Jag är nöjd med rasen, men skulle inte skaffa en hane igen .

Vill du veta mer om rasen, uppfödare, råd etc så PM:a gärna
:)
 
Har aldrig hört talos om aprikos. Kanske något nytt från USA? :)
Dvärgarna finns i p/s, svart, svart-silver och vit.
Har själv en svart dvärgschnauzer och han är så här söt: Sötaste vovven :love: :love: :love: :love:
Schnauzrar har ett ganska stort aktiveringsbehov, men inte väldigt stort. Var noga när du väljer kennel och kolla upp föräldrarna ordentligt så kommer du säkert bli lika nöjd med din schnauzer som jag är med min!!
 
Du kanske blandar i hop det med en softis-valp(Softcoated Wheaten Terrier)...de kan ju vara aprikosfärgade...men kanske inte så schnauzer-lika. :confused: :)
 
Låter som en väldigt trevlig ras :love:

Det här med att hanarna kan vara lite jobbiga och vilja ta över ledarrollen, slipper man inte undan det om man kastrerar den tidigt?
 
Jo i vissa fall, min hane kastrerades senare och har kvar lite eldigt :devil: temperament :smirk:
han ogillar hanhundar, men kan numera oftast lägga band på sig, om det inte är en kaxig unghund för då blir han putt. Såhär i efterhand skulle jag velat kastrera honom tidigare då han inte ändrade så mycket.
Jag har hell enkelt fått ta tag i saken med egna händer ( läs händer ) han lyder mig och blir jag arg så underkastar han sig, tyvärr är jag den enda han lyssnar på ordentligt :smirk:

Så skall man inte ha hunden till avel så rekomenderar jag att kastrera.
Om du vill ha tips om uppfödare så pm:a gärna
 
Det kan mycket väl vara vit jag menar... Dom finns alltså bara hos dvärgarna? Hm.. jag som hade tänkt mej modell större min riesenschnauzertik har en tendens att tokleka med alla hundar, hårdhänt (som alla riesen) dessutom är hon snabbare än vinden :smirk: aja, vi får se, d är några år kvar tills flocken ska utökas men känner jag mig själv rätt så blir det en till Riesenschnauzer p&s säkert oxå släkt med min "lilla knähund" :D
 
Ha! Det där känner jag ingen på min tik, hon är kanonlydig och gör allt på komando, när komandot kommer från mig, kommer d från far min så har hon snabbt glömmt bort vad både fot och hit betyder :rofl: en riktig enmanshund :banana:
 
Tyvärr så uppskattas inte den egenskapen av min sambo, han blir tokig :smirk:

Varför inte Mellan då? Inte så stor i storleken som en Riesen men en hund med en massa go endå.
Har bra tips på uppfödare i sthlm p/s mellisar
 
Jag gillar egentligen storleken på riesen, inte för stor och inte för liten... Det var mer den vita färgen jag var lite nyfiken på... men man vet juh aldrig...
 
Aha okej då förstår jag :)

Själv har jag två raser som det står mellan inför nästa hund.

Grand danois

Bullmastiff

:)
 

Liknande trådar

Hundavel & Ras Jag håller på att leta valp (och har så gjort ganska länge). Ett problem är att jag inte kan bestämma mig för ras. Jag tittar både på...
Svar
16
· Visningar
2 172
Senast: Ajda
·
Hundavel & Ras Hej! Jag funderar på att så småningom skaffa hund och funderar såklart över vilken ras som skulle passa mig. Det jag önskar är en...
2 3
Svar
41
· Visningar
4 185
Senast: Fetaost
·
Övr. Hund Vet inte riktigt vad jag vill med detta långa inlägg, för ingen annan kan ju veta, men det kanske hjälper att sortera ut mig själv genom...
2
Svar
21
· Visningar
3 132
Senast: geting
·
Tjatter En gång för länge sedan (så länge sedan att du inte var född, och kanske inte heller dina föräldrar) var det 4 barn som på grund av...
39 40 41
Svar
804
· Visningar
14 912
Senast: cirkus
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Uppdateringstråd 29
  • Lös i magen
  • Ännu en tråd om hundfoder

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp